زهرا مرادی؛ مهدی مرادی؛ محمود گودرزی؛ فهیمه نگین تاجی
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 1-16
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش تعیین میزان ارتباط بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی (اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی، مشارکت اجتماعی) با توسعه ورزش دانشآموزی است. روش تحقیق همبستگی، روش اجرا پیمایشی و گردآوری دادهها به صورت میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته 48 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش تعیین میزان ارتباط بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی (اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی، مشارکت اجتماعی) با توسعه ورزش دانشآموزی است. روش تحقیق همبستگی، روش اجرا پیمایشی و گردآوری دادهها به صورت میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته 48 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید دانشگاهها و متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه (92/0=α) شد. جامعه آماری شامل کارشناسان و معلمان تربیتبدنی شهر تهران در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و از نوع در دسترس و حجم نمونه 262 نفر بود. جهت توصیف دادهها از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و همچنین برای بررسی معناداری فرضیهها از آزمون خی دو (2χ ) و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی با توسعه ورزش دانشآموزی در سطح 05/0 ارتباط معنادار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: ورزش دانشآموزی برای خروج از این وضعیت و ارتقای جایگاه رسانهای ناگزیر از بازنگری در برنامهها و اتخاذ راهبردهایی در جهت ایجاد تعامل هر چه بیشتر با رسانهها است و برای یک برنامهریزی دقیق و مناسب، شناخت وضعیت موجود و مطلوب رسانههای گروهی در امر توسعه ورزش دانشآموزی مورد نیاز است.
اکبر فرید فتحی
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 17-36
چکیده
این پژوهش کیفیت وب سایتهای فدراسیونهای ورزشی منتخب را از نظر جذابیت و قابلیت استفاده و طبق نظر دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بررسی کرده است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه که به صورت اینترنتی و توسط 521 نمونه آماری تکمیل گردید، انجام شد. وب سایت فدراسیونهای فوتبال، کشتی، وزنهبرداری، تکواندو، دو ...
بیشتر
این پژوهش کیفیت وب سایتهای فدراسیونهای ورزشی منتخب را از نظر جذابیت و قابلیت استفاده و طبق نظر دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بررسی کرده است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه که به صورت اینترنتی و توسط 521 نمونه آماری تکمیل گردید، انجام شد. وب سایت فدراسیونهای فوتبال، کشتی، وزنهبرداری، تکواندو، دو و میدانی و قایقرانی برای بررسی انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که وب سایتهای فدراسیونهای منتخب، هم از جنبۀ جذابیت و هم از جنبهی قابلیت استفاده، در سطح متوسط و متوسط به پایین قرار دارند. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رنگ، سبک، فن چاپ، صفحهآرایی، ساختار، سهولت استفاده، محتوای مطالب، یادگیری، خوانایی باکیفیت وب سایت رابطه معنادار و مثبتی برقرار است (05/0> P ) به نظر میرسد که کیفیت ظاهری وب سایت از مهمترین عوامل برای رضایت استفادهکنندگان میباشد و به صورت اثر هالهای فاکتورهای دیگر را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
رسول نوروزی سید حسینی؛ هاشم کوزه چیان؛ فروغ فتاحی مسرور؛ صلاح دستوم
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 37-56
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط بین ادراک از منابع قدرت مربیان با رضایتمندی جودوکاران نخبه ایران بود که با روش تحقیق همبستگی و به صورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه جودوکاران لیگ برتر تشکیل میدادند. در این تحقیق نمونه آماری 115 جودوکار در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای اطلاعات فردی، پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط بین ادراک از منابع قدرت مربیان با رضایتمندی جودوکاران نخبه ایران بود که با روش تحقیق همبستگی و به صورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه جودوکاران لیگ برتر تشکیل میدادند. در این تحقیق نمونه آماری 115 جودوکار در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای اطلاعات فردی، پرسشنامه قدرت در ورزش(96/0=α) و پرسشنامه رضایتمندی ورزشکار (94/0=α) استفاده شد . به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی، و در راستای تعیین ارتباط از رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین منابع قدرت مربیان و رضایتمندی بازیکنان رابطه معنی داری وجود دارد (01/0> p). همچنین یافتههای تحقیق رابطه مثبت و معنی داری بین قدرت مبتنی بر پاداش و قدرت مرجعیت با رضایتمندی بازیکنان را نشان داد(01/0> p)، ولی بین منابع قدرت مبتنی بر تنبیه، قدرت قانونی و قدرت تخصص با رضایتمندی بازیکنان ارتباط معنی داری مشاهده نشد(05/0> p). به طور کلی منابع قدرت مربیان عاملی مهم و پیشبینی کننده در رضایتمندی ورزشکاران است.
غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ بهاره خسروی راد
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 57-72
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین وضعیت موجود شرایط احراز پستهای مدیریتی مراکز ورزشی دانشگاهها و مقایسه آن با وضعیت مطلوب بود. به این منظور نگرش مدیران ورزشی در دو بخش آموزشی و اجرایی دانشگاههای دولتی تهران مورد بررسی قرار گرفت که تعداد آنها 56 نفر بود و به دلیل محدودیت این تعداد، نمونهگیری صورت نگرفت. گردآوری دادهها به شکل ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین وضعیت موجود شرایط احراز پستهای مدیریتی مراکز ورزشی دانشگاهها و مقایسه آن با وضعیت مطلوب بود. به این منظور نگرش مدیران ورزشی در دو بخش آموزشی و اجرایی دانشگاههای دولتی تهران مورد بررسی قرار گرفت که تعداد آنها 56 نفر بود و به دلیل محدودیت این تعداد، نمونهگیری صورت نگرفت. گردآوری دادهها به شکل میدانی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته مشتمل بر سه بعد ویژگیهای فردی، مهارتها و تواناییهای مدیریتی انجام شد. پس از نظرخواهی و تعیین روایی پرسشنامه توسط متخصصان مدیریت ورزش، پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر با 85/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، t تک نمونهای، t همبسته و t مستقل انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که در وضعیت موجود، انتخاب مدیران مراکز ورزشی دانشگاهها بر اساس معیارهای لازم صورت نمیگیرد به طوری که اختلاف معناداری بین وضعیت موجود و مطلوب شرایط احراز این پستها وجود دارد. به علاوه، هر دو گروه مدیران اجرایی (که خود در این پستها قرار دارند) و گروه آموزشی نظر مشابهی را در این زمینه دارند بدین معنی که معتقدند بین شرایط موجود و شرایط مطلوب احراز پستهای مدیریتی تفاوت وجود دارد.
ابوالقاسم عیسی مراد؛ نوشین جماعت لو
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 73-88
چکیده
مسئولیتپذیری یکی از مؤلفههای وظایف اجتماعی است که رابطه مستقیمی با سلامت روان دارد بنابراین پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مسئولیتپذیری و سلامت روان بانوان ورزشکار آماتور کرج پرداخته است. به این منظور 70 نفر از بانوان ورزشکار آماتور در رشته پیلاتس از باشگاههای کرج بهطور تصادفی انتخاب شدهاند. در این پژوهش از شرکتکنندگان ...
بیشتر
مسئولیتپذیری یکی از مؤلفههای وظایف اجتماعی است که رابطه مستقیمی با سلامت روان دارد بنابراین پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مسئولیتپذیری و سلامت روان بانوان ورزشکار آماتور کرج پرداخته است. به این منظور 70 نفر از بانوان ورزشکار آماتور در رشته پیلاتس از باشگاههای کرج بهطور تصادفی انتخاب شدهاند. در این پژوهش از شرکتکنندگان درخواست شد که پرسشنامههای مقیاس سلامت روانGHQ-12 و مقیاس مسئولیتپذیری CPI-Re را تکمیل نمایند. پژوهش از نوع همبستگی میباشد، یافتهها نشان داد که ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده برای سلامت روان و مسئولیتپذیری از عدد مبین جدول در سطح معناداری 05/0a= بزرگتر است، بنابراین با 95% اطمینان میتوان گفت که بین این دو متغییر همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که مسئولیتپذیری با میزان تحصیلات، وضعیت تأهل و وضعیت اشتغال بانوان ورزشکار هیچ رابطه معناداری ندارد. پیشنهاد میشود برای بررسی جامع، پژوهش حاضر را در جامعه بانوان غیر ورزشکار و جامعه مردان با حجم نمونه بالاتری نیز انجام شود.
آزیتا شهپرتوفیق؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 89-104
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی چالشهای پیش روی انجمن علمی مدیریت ورزشی از دیدگاه متخصصان و ارائهی راهکارهای اصلاحی میباشد. این تحقیق بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و برحسب روشهای گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اساتید مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران، ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق بررسی چالشهای پیش روی انجمن علمی مدیریت ورزشی از دیدگاه متخصصان و ارائهی راهکارهای اصلاحی میباشد. این تحقیق بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و برحسب روشهای گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اساتید مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی تهران و همچنین اعضای انجمن علمی مدیریت ورزشی میباشد. تعداد جامعه 64 نفر و تعداد نمونه با استفاده از جدول حجم نمونۀ مورگان و کرجسای 44 نفر مشخص شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به تأیید رسید(86/0 =a). از آزمون بارتلت و آزمون KMO برای بررسی مناسب بودن چالشها استفاده شد. در بخش آمار استنباطی به منظور رتبهبندی چالشها از آزمون فریدمن استفاده شد. مهمترین چالشهای فراروی انجمن علمی مدیریت ورزشی میتوان به وجود سازمانهای تقریباً مشابه با انجمن مدیریت ورزشی که موازی کاری را به همراه دارد، همچنین فرار مغزها، برگزارشدن نمایشگاهها و سمینارها و همایشهای ورزشی به خصوص در حیطۀ مدیریت ورزشی در سطح پایین و همچنین بهرهوری پایین نیروی انسانی را اشاره کرد. برای هر کدام از هفده چالش شناسایی شده، راهکارهای عملیاتی ارائه شده است.
مسعود نادریان جهرمی؛ اکبر جابری
دوره 1، شماره 4 ، دی 1391، صفحه 105-121
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی پایگاه اجتماعی معلمان تربیت بدنی از دیدگاه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهر اصفهان بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از شاخه تحقیقات پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بودهاند. با استفاده از فرمول تعداد 310 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی هدفمند به عنوان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی پایگاه اجتماعی معلمان تربیت بدنی از دیدگاه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهر اصفهان بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از شاخه تحقیقات پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بودهاند. با استفاده از فرمول تعداد 310 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای محققساخته شامل 44 سؤال بود که پایگاه اجتماعی معلمان را در چهار مؤلفه (مهارت تخصصی و حرفهای، خصوصیات شخصیتی و روابط انسانی، خصوصیات ظاهری و عوامل مادی) ارزیابی میکرد. پاسخگویان به سؤالات بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت از خیلی زیاد (5) تا خیلی کم (1) پاسخ میدادند. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان و صاحبنظران و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS17 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که «خصوصیات شخصیتی و روابط انسانی» بیشترین تأثیر را در ارتقاء موقعیت اجتماعی معلمان تربیت بدنی از دیدگاه دانشآموزان دارد. پس از آن «مهارتهای تخصصی و حرفهای»، «وضعیت ظاهری» و «عوامل مادی» به ترتیب بیشترین نقش را در تقویت پایگاه اجتماعی معلمان داشتهاند (01/0≥P و 48/59=F).