تعیین رابطه ی حامی مالی با ارزش ویژهی نشان تجاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بازار مبل ایران به عنوان حامی مالی باشگاه استقلال با ارزش ویژهی نشان
تجاری مبتنی بر مشتری بود و روش تحقیق توصیفی به روش همبستگی میباشد که با توجه به نرمال بودن دادهها
از ماتریس ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نمونه آماری تحقیق حاضر 375 نفر از دانشجویان دانشگاه-
های تهران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند در تحقیق حاضر نیز روایی صوری و
محتوایی آن با کمک اعضای هیئت علمی با تخصص بازاریابی بررسی و اصلاحات مورد نظر ایشان در پرسشنامه
0/ 0 به دست آمد ( 01 / اعمال شد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی برابر با 86
همبستگی پیرسون متغیرهای همنوایی برابر با 0,93 و احساسات 0,82 و قضاوت 0,86 تصویرسازی 0,85 در (>p
سطح معنی داری 0,05 به دست آمد بررسی انجام شده در ارتباط با نگرش طرفداران استقلال و سایر تیمها بر
روی ارزش ویژهی نشان تجاری بازار مبل ایران مبتنی بر مشتری مشخص شد که در تمامی موارد طرفداران
استقلال گرایش بهتری را نسبت به بازار مبل ایران دارند. حفظ و توسعه ارزش ویژه نشان تجاری اغلب فعالیتی
چالش برانگیز و دشوار است. اجرای مدیریت ارزش ویژهی نشان تجاری نیازمند آن است که چشم انداز گسترده-ای از نگرشهای مختلف نسبت به ارزش ویژه نشان تجاری اتخاذ شود نتایج تحقیقات نشان میدهد که حامی
مالی شدن بازار مبل ایران برای باشگاه استقلال منجر به ارزش ویژه گردیده است و در مقایسه با سایر تیمها
ارزش ویژهی نشان تجاری ایجاد شده برای نشان تجاری بازار میل ایران در میان طرفداران استقلال بیشتر بوده
است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Financial Sponsor and Brand Equity

نویسندگان [English]

  • Marjan Saffari 1
  • Sajad Nemat zadeh 2
1
2
چکیده [English]

This research aimed at determining the relationship between Iran Furniture Market Company as the financial sponsor of Esteghlal Football Club and the customer-based brand equity. The research method was descriptive-correlational and Pearson correlation coefficient was used since the data was normal. The statistical sample of the present study was 375 students of Tehran universities who were selected using convenience sampling. In the present study, the face and content validity of the questionnaire were evaluated by faculty members with marketing expertise and corrections were applied to the questionnaire. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha in a pilot study, 0.86 (P <0.01). The Pearson correlation between variables of Judgment (0.86), Imagination (0.85), Conformity (0.93) and Emotions (0.82) were obtained at the significant level of 0.05. Investigations on the attitude of Esteghlal fans and other teams toward the customer-based brand equity of Iran Furniture Market Company revealed that in all cases, Esteghlal fans have a better tendency towards Iran Furniture Market Company. Maintaining and developing brand equity is often a challenging and difficult task. Implementing brand equity management  requires that  a  broad  perspective  towards  different viewpoints to brand equity be adopted. The results showed that the sponsorship of Iran Furniture Market Company for Esteghlal Club led to brand equity. And, compared to other teams, the brand equity created for Iran Furniture Market Company has been greater amongst the fans of Esteglal Football Club.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Finanacial Sponsor
  • Brand Equity
  • Fan