بررسی انگیزه های خرید اینترنتی محصولات ورزشی از راه شبکه های اجتماعی تلگرام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشگاه ارومیه

چکیده

یکی از با اهمیت ترین شیوه های جدید خرید در خرده فروشی های غیر فیزیکی، خرید اینترنتی است. رشد
سریع و استفاده روزافزون از فناوری های رایانه ای، این امکان را فراهم نموده است که فروشندگان
خرده فروش و خریداران از طریق اینترنت و به شکلی بسیار مؤثرتر، ارتباط برقرار کنند. یکی از شیوه های
خرید اینترنتی خرید از طریق شبکه اجتماعی تلگرام است. هدف از پژوهش حاضر بررسی انگیزه های لذت
باور خرید اینترنتی محصولات ورزشی از راه شبکه اجتماعی تلگرام می باشد. بدین ترتیب این پژوهش
توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری را ورزشکاران شهرستان ارومیه تشکیل داده اند که دارای تجربه خرید
محصولات و خدمات ورزشی از شبکه اجتماعی تلگرام را دارا می باشند با توجه به نامحدود بودن و
دردست نداشتن اطلاعات و آمار دقیق جامعه مورد نظر، حجم نمونه 120 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار
مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های آرنولدر و رینولدز ( 2003 ) است که دارای 15 سؤال در قالب
طیف 5 ارزشی لیکرت می باشد. در این پژوهش، از روش های آماری توصیفی برای محاسبه شاخص هایگرایش های مرکزی مانند میانگین و نما و شاخص های پراکندگی مثل انحراف استاندارد و نیز جدول ونمودارها استفاده شده است و از آمار استنباطی به منظور تحلیل استنباطی داده های به دست آمده از تی تک متغیره و برای رتبه بندی متغیرها از آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است.
نتایج حاصله در خصوص اولویت بندی انگیزه های لذت باور مؤثر در خرید محصولات ورزشی نشان داد. ازدیدگاه افراد موردمطالعه به ترتیب اولویت جایگاه و اختیار، روابط اجتماعی، آگاهی از روندها،ماجراجویی و ارزش قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Motives of Sports Products Online Shopping via Telegram as a Social Network

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Moharram zadeh 1
  • Saeedeh Fattah 2
1
2
چکیده [English]

One of the most important ways of shopping in non-physical retail is online shopping. The rapid growth and increasing use of computer technologies has made it possible for retailers and customers to communicate more effectively online. One of the methods of online shopping is via Telegram. The purpose of the present study was to investigate the motivations for the pleasure of online shopping of sports products via Telegram. This research is thus a descriptive-analytical one. The statistical population is comprised of athletes of Urmia who have experienced purchasing sports products and services through Telegram. Since the population was indifinite and due to lack of accurate information and statistics of the target population, 120 people were considered as the sample size. Arnolder and Reynolds (2003) questionnaires were used as the research tool in this study, which included 15 questions in the 5-point Likert scale. In this study, descriptive statistical methods were used to calculate central tendency indices such as mean, view and dispersion indices such as standard deviation as well as tables and graphs. To anlayze data inferentially, one sample t-tesed was used and to rank variables, Friedman tesed using SPSS software was used. The results of prioritizing of pleasure beliefs effective in purchasing sports products showed that from the perspective of the participants studied, position and power, social relations, awareness of trends, adventure and value take priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pleasure Motivation
  • Online Shopping
  • Sports Products