نقش منابع سازمانی بر سودآوری باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران با میانجی گری مزیت رقابتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رجاء قزوین

2 دانشگاه آزاد مهاباد

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی نقش منابع سازمانی بر سودآوری باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران با میانجی گری
مزیت رقابتی بود. تحقیق حاضر، از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش آمیخته انجام شد. جامعهی آماری
تحقیق حاضر در مطالعه کیفی و کمی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از اشباع
اطلاعاتی استفاده شد که اطلاعات با 14 مصاحبه به اشباع رسید، در این بخش نمونه ها به صورت هدفمند طبقه ای
انتخاب شدند. همچنین در بخش کمی از نمونه گیری هدفمند استفاده شد که شامل 100 نفر از اساتید مدیریت
ورزشی و کارشناسان فوتبال بودند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات در بخش کمی، شامل پرسشنامه
محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن مورد تأیید هشت تن از اساتید خبره مدیریت ورزشی قرار گرفت.
همچنین برای بررسی پایایی متغیرها از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که مشخص گردیدکه داده ها از پایایی مناسبی برخودار بودند. از روش تحلیل محتوا در جهت بررسی مصاحبه های متخصصین و از
روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس در جهت بررسی مدل تحقیق استفاده شد.
نتایج نشان داد که در قالب مدل تحقیق، منابع سازمانی و مزیت رقابتی بر میزان سودآوری در باشگاه های فوتبال
حرفه ای ایران تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که مزیت رقابتی در این رابطه، نقش میانجی جزئی را
بازی می کند؛ بنابراین پیشنهاد می گردد تا باشگاه های فوتبال ایران با بهبود وضعیت منابع سازمانی و توسعه مزیت
رقابتی، در جهت رسیدن به سودآوری اقدام نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Organizational Resources on the Profitability of Iranian Professional Football Clubs by Competitive Advantage Mediation

نویسندگان [English]

  • Mostafa Soltani 1
  • Seyed Abbas Biniaz 2
1
2
چکیده [English]

The aim of the present research was to investigate the role of organizational resources on the
profitability of Iranian professional football clubs by competitive advantage mediation. The
present research was descriptive-correlational and was conducted using mixed method.
The statistical population in both qualitative and quantitative study included all the informant
elites in football industry. In the qualitative phase, the data was saturated with 14 interviews
and the samples were selected using stratified purposive sampling. For the quantitative
phase purposive sampling was also used which contained 100 football experts and university
professors of sport management. The data collection instrument in the quantitative
phase was a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed by eight
sport management experts. Also, Cronbach's alpha and composite reliability were used to
determine the reliability of variables. Content analysis was used to analyze the interviews
with experts and structural equation modeling using Smart PLS was applied to evaluate the
model. The results showed that within the research framework, the organizational resources
and competitive advantage had significant influence on the profitability of professional
football clubs. The results also showed that the competitive advantage in this regard has the
role of a minor mediator. It is then recommended that Iranian football clubs develop the
status of the organizational resources and competitive advantage to reach profitability.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Resources
  • Competitive Advantage
  • Profitability
  • Football Clubs
  • Meditator