بررسی نگرش مدیران ورزشی استان مرکزی به بازاریابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم ورزشی

2 دانشگاه ایلام

3 دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

امروزه دستیابی به منابع مالی و حمایتی یکی از دغدغه های اصلی هیئت های ورزشی می باشد که لازمه آن
داشتن نگرش مناسب در حوزه بازاریابی است. هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل نگرش مدیران
هیئت های ورزشی به بازاریابی ورزشی به عنوان مقدمه ای جهت انجام فعالیت های عملیاتی بود. جامعه
آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه هیئتهای ورزشی استان مرکزی و مدیران و کارشناسان اداره
کل و ادارات شهرستان بوده است. تعداد نمونه به صورت کل شمار بود و 104 پرسشنامه محقق ساخته مورد
تحلیل قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی 47 سؤال بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ
0/94 به دست آمد و روایی به وسیله اساتید دانشگاهی و کارشناسان تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها
از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کولموگراف اسمیرنف، تی تک گروهی، فریدمن، تحلیل عاملی
و اسمارت ‌ اکتشافی و تأییدی و معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22
پی ال اس استفاده شد. نتایج 8 عامل را مشخص نمود که بسته به ماهیت با نظر تیم تحقیق با عناوین سنجشعملکرد، قیمت گذاری، رقابت گرایی، داشتن برنامه و هدف، منابع انسانی، نگرش به بازار (محیط)،
استراتژی بازاریابی، مشتری گرایی نام گذاری شد. نتایج نشان داد میانگین به دست آمده در تمامی عوامل
از مناسب (GOF) بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج سنجش کلی مدل همچون شاخص نیکویی برازش
بودن مدل ارائه شده حکایت داشت. به هیئت های ورزشی توصیه می شود توجه ویژه ای به عوامل مطرح در
تحقیق داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Attitude of Sports Managers in Markazi Province towards Marketing

نویسندگان [English]

  • Mohsen Esmaeili 1
  • ُShamsoddin Rezaei 2
  • Tahmasb Shirvani 3
  • Mostafa Afshari 1
1
2
3
چکیده [English]

Nowadays achieving financial and supportive resources is one of the main concerns of sport boards, which necessitates a proper attitude in marketing sphere. The purpose of this study was to investigate and analyze the attitude of sport boards' managers towards sports marketing as a preface to carry out operational activities.  The statistical population consisted of all board of directors of sport boards of Markazi province as well as managers and authorities who worked at Markazi Sports administration and other offices in the city. The total number of the population were considered as the sample and 104 researcher-made questionnaires were analyzed. The questionnaire contained 47 questions. The questionnaire’s reliability was calculated using Cronbach's alpha (0.94) and its validity was confirmed by university professors and experts. To analyze data, descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, Friedman, exploratory and confirmatory factor analysis and structural equations) were utilized using the 22nd version of SPSS and SmartPLS software. The results identified eight factors that were named in accordance with the nature of the research as follow: performance assessment, pricing, competitiveness, having a plan and a goal, human resources, attitude towards market (environment), marketing strategy, customer oriention. The results showed that the mean obtained in all factors was above average. The overall measurement results of the model, such as the Goodness of Fit Index (GFI), indicated that the proposed model was appropriate. It is recommended that Sports boards’ members pay special attention to these factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Manager's Attitude
  • Sports Marketing
  • Sports Board
  • Customer
  • Competition