تحلیل دلایل حضور تماشاگران در مسابقات لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۸ و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه حقق اردبیلی

2 دانشگاه خوارزمی تهران

3 دانشگاه آزاد اسلامی مریوان

چکیده

هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آن‌ها در رقابت­های ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین دلیل­های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.
روش­شناسی: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل آلمان از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2018) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه دلیل حضور و بازگشت دوباره بود که روایی آن مورد تأیید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تأیید شد. از آزمون­های دوجمله­ای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل داده­ها استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد دلیل­های حضور فقط با متغیر تمایل به بازگشت دوباره رابطه معناداری داشته و مؤلفه‌های دلیل قابلیت پیش­بینی تمایل به بازگشت دوباره رابطه را دارند.
نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های مطالعه می­توان چنین استنباط نمود که هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تأکید و آن را تقویت نمایند می­توانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Motivations for the Presence of Spectators in the 2018 Volleyball Nations League (VNL) and its Relationship with Background, Amount and Renewed Presence

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Mohramzadeh 1
  • Farhad Fathi 2
  • mohammad Saiwan nouri 3
1
2
3
چکیده [English]

The spectators as well as athletes are the main customers of sports, whose motivation for participating in sports competitions is of great importance. The aim of this study was thus to determine the motivations for the presence of Iranian spectators in Volleyball Nations League and its relationship with background, amount and renewed presence. The present research was descriptive. The statistical population were all the spectators of the Iran’s national team in Iran-Germany match in the preliminary rounds of Volleyball Nations League (2018). Of all the sepctators, 372 people were selected as the statistical sample using Krejcie and Morgan’s table. The presence motivation questionnaire and renewed presence questionnarie were used for data collection. The validity of the questionnaires was confirmed by 8 sports management experts. The reliability coefficient was obtained using Cronbach's alpha 0.87 and 0.70 respectively. Binomial test, Pearson correlation, simple and multiple regressions were used to analyze the data. The results showed that the presence motivations have only a significant relationship with willingness to renewed presence and motivation components are capable of predicting the willingness to renewed presence. According to the findings of the study, it can be concluded that the more managers enhacne and focus on motivational factors of spectators, the more they can expect spectators’ increased willingness to renewed presence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Willingness to Renewed Presence
  • Spectator
  • Stadium