نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه حقق اردبیلی

2 دانشگاه خوارزمی تهران

3 دانشگاه آزاد اسلامی مریوان

چکیده

هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آن‌ها در رقابت­های ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین دلیل­های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.
روش­شناسی: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل آلمان از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2018) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه دلیل حضور و بازگشت دوباره بود که روایی آن مورد تأیید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تأیید شد. از آزمون­های دوجمله­ای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل داده­ها استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد دلیل­های حضور فقط با متغیر تمایل به بازگشت دوباره رابطه معناداری داشته و مؤلفه‌های دلیل قابلیت پیش­بینی تمایل به بازگشت دوباره رابطه را دارند.
نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های مطالعه می­توان چنین استنباط نمود که هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تأکید و آن را تقویت نمایند می­توانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها