مقایسه آمیخته بازاریابی پوشاک ورزشی داخلی و خارجی و ضعفهای شرکتهای داخلی ورزشی: مطالعه آدیداس و مجید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه خوارزمی

3 دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسه آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، مکان و ترویج) پوشاک داخلی و خارجی انجام شد تا استراتژی آمیخته بازاریابی برای کاهش ضعفهای شرکتهای داخلی بررسی گردد. بدین منظور از پرسشنامه آمیخته بازاریابی زمانی (1392 (استفاده گردید. برای استفاده از این پرسشنامه ابتدا روایی محتوایی و صوری آن توسط شش نفر از متخصصین مدیریت ورزشی گرفته شد و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 821/0 به دست آمد. به علاوه اعتبار سازه ابزار اندازهگیری به کمک تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری 390 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین، کولموگرف اسمیرنف، تی مستقل) استفاده شد. یافتهها نشان داد وضعیت عناصر قیمت، ترویج و توزیع از نظر مشتریان پوشاک ورزشی آدیداس در سطح بالاتری قرار دارد. لذا با توجه به نتایج و هدف پژوهش میتوان گفت جهت کاهش ضعفهای داخلی،شرکت تولیدی پوشاک ورزشی مجید بایستی به سه عنصر قیمت، ترویج و توزیع توجه نماید و برای کسب بازار رقابت به عواملی نظیر مقطوع بودن قیمت پوشاک، تبلیغات لازم، شیوه توزیع، نمایش خوب پوشاک و... توجه بیشتری نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Marketing Mix of Domestic and Foreign Sports Clothing with Weaknesses of Domestic Sports Companies: The Study of Adidas and Majid

نویسندگان [English]

  • Sahar Pirjamadi 1
  • Alireza Elahi 2
  • Mehrdad Moharamzadeh 3
1
2
3
چکیده [English]

The aim of this study was to compare marketing mix (product, price, place and promotion) of Iranin and foreign clothing in order to investigate the strategy of marketing mix for decreasing the weaknesses of domestic companies. To do this, Zamani’s marketing mix questionnaire (1392) was used. The content and face validity of the questionnaire were evaluated by six experts in sports management. And Cronbach's alpha was used to measure the reliability of the questionnaire (0.821). In addition, construct validity of the measurement tool was confirmed using Confirmatory Factor Analysis (CFA). 390 questionnaires were examined using random sampling. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (frequency, mean, Kolmogorov-Smirnov test, independent t-test). The results showed that elements of price, promotion and place in Adidas sports clothing had a higher level from customers’ viewpoint. It can then be concluded that to decrease the weaknesses of domestic sports companies, Majid sports clothing company should pay attention to the elements of price, promotion, and place. And to be successful in market competition, it should also pay attention to some factors such as fixedprice, advertisement, promotion, place method, good appearance of clothing and so on.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing Mix
  • Sports Customer
  • Sports Clothing
  • Adidas
  • Majid