مدیریت فضاهای ورزشی مدارس از دیدگاه اصول زیباییشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هر فضای معماری، به خصوص فضای معماری مدارس، باید شرایط مساعدی برای پاسخگویی به نیازهای انسانی کاربران را فراهم آورد و ارزش زیبایی شناختی محیط آموزشی به عنوان عاملی برای حفاظت از محیط آموزشی استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عناصر معماری با میزان تمایل دانش آموزان به فعالیت بدنی بود و بر روی 400 تن (189 دختر و 211 پسر) از دانش آموزان در 10 مدرسه مقطع متوسطه شهر ساری، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت که در آن به شناسایی عناصر تأثیرگذار معماری مدرسه بر فعالیت بدنی دانش آموزان با کمک پرسشنامه پیترراد و همکاران (2008 ،(طراحی و تدوین شد و نیز روایی محتوایی توسط 15 تن اساتید دانشگاهی (تربیتبدنی و معماری) مورد ارزیابی و تائید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ با احتمال 80 درصد به دست آمد و جهت تحلیل دادهها از روشهای همبستگی، تحلیل رگرسیون استفاده شد. بر پایه یافتههای پژوهش از دیدگاه دانش آموزان عناصر معماری فضای ورزشی مدارس 45 درصد از میزان تمایل آنان را به فعالیت بدنی تبیینمینمایند؛ بنابراین طراحی محیط با عوامل تشکیلدهندهی منظر به منظور پاسخگویی به برخی نیازهای معنوی و روانی و مادی انسان، فضا و محیطی را ایجاد میکند که در جهت ارتقا کیفیت محیط و مناسب نمودن آن برای تداوم زندگی مطلوب انسان ایفای نقش مینمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Managing School Sports Spaces from the Viewpoint of Aesthetic Principles

نویسندگان [English]

  • Farahnaz Ghasemian
  • Farzad Ghafouri
چکیده [English]

Any architectural space, especially the school architectural space, should provide favorable conditions to meet the needs of its users and the aesthetic value of the educational environment is used as a factor in protecting the educational environment. The purpose of the present study was to investigate the relationship between architectural elements with students' tendency to physical activity. It was conducted on 400 students (189 female and 211 male) at 10 high schools in Sari, Mazandaran using cluster random sampling. The research tool was designed using a researcher-made questionnaire, which was designed to identify the influential elements of school architecture on students' physical activity, along with Peter Rad et al. (2008) questionnaire. The content validity was evaluated and approved by 15 university professors (physical education and architecture). The reliability coefficient of the questionnaire was estimated by Cronbach's alpha with 80% probability rate and regression analysis was used to analyze the data. Based on the findings of the study, 45% of students’ tendency to physical activity was influenced by the architectural elements of the schools' sports spaces. Therefore, the space design and its consituents play a role in improving the quality of the space and making it suitable for the continuation of man’s desired life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management of Sports Spaces
  • Aesthetic Principles
  • Physical Activity
  • Schools and Students