تحلیل محتوای مجله تماشاگر از نظر مؤلفه‌های ورزش با تأکید بر نظریه‏ های نابرابری جنسیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحدمیم

2 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی

4 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

رسانه‏ها از مهمترین ابزارها برای انتقال پیام‏ها، اخبار و اطلاعات گوناگون هستند. این ابزار که به طرق گوناگون در دسترس عموم مردم قرار می‏گیرد، در حال انتقال پیام‏هایی است که در جهت منافع و اهداف آنها باشد. در حیطه ورزش نیز این مسئله پررنگ است. از بین انواع رسانه­ها، نشریات از جمله، مجله از توجه ویژه­ای در میان مردم برخوردار است. از میان تمامی مجلات ورزشی مجله تماشاگر را می­توان پرمخاطب­ترین مجله ورزشی در ایران نامید. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف بررسی سوگیری جنسیتی با توجه به نظریه­های نابرابرای جنسیتی و مؤلفه­های ورزشیِ تحت پوشش این مجله انجام می­شود. روش تحقیق این پژوهش، تحلیل محتوا بود و به این منظور تعداد 1485 عکس و 1331 مطلب از بین بیست شماره­ای که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی در دو بخش مربوط به عکس­ها (هفت متغیر) و مربوط به مطالب (هفت متغیر) به صورت جداگانه بررسی شد. داده­های پژوهش پس از جمع­آوری برای طبقه­بندی و تجزیه و تحلیل­های آماری توصیفی و استنباطی از برنامه کامپیوتری SPSS استفاده شد و آزمون خی­دو برای بررسی معنی­داری تفاوت­ها مورد استفاده قرار گرفت. ضریب توافق بین کدگداران نیز یافته­های این پژوهش نشان داد که مجله دچار سوگیری جنسیتی است و همچنین توجه چندانی به مؤلفه تربیتی و همگانی در ورزش ندارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Content-Analysis of Tamashagar Magazine in Terms of Covering Sport Components with an Emphasis on the Theories of Gender Inequality

نویسندگان [English]

  • Azita Shahpar Tawfiq 1
  • Sara Keshkar 2
  • Mahmood Bahemmat 3
  • Ibrahim Deldar 4
1
2
3
4
چکیده [English]

Media is one of the most important means through which various messages, news, and information are communicated. It is available to public through different ways, and transfers the messages that are consistent with the benefits and goals of people. This matter is even more palpable in the field of sport. From among different kinds of media, people pay special attention to publications, particularly magazines. Besides, from among all sport magazines, it is ‘Tamashagar’ that can be considered as the most popular sport magazine in Iran. The present paper aims to study the gender orientations and sport components covered by the said magazine based on the theories of gender inequality. The applied methodology was that of content-analysis. Using convenience sampling method, 1485 photos and 1331 pieces of material were selected from twenty published magazines which were randomly selected. The variables were examined separately in two categories of photos (consisting of seven variables) and materials (consisting of seven variables). The SPSS software was used to analyze the data, and the Chi-squared test was utilized to examine the significance of the differences. The coefficient of inter-coder agreement as well as the results of the research showed thatthe magazine adopted a specific gender orientation, and educational and public components of sport were not focused therein.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Magazine
  • Gender Inequality
  • Sport Component
  • content analysis
 
منابع فارسی
ابوالقاسمی، مهتاب؛ مریم مرجان مسعودی و فاطمه صدیقی. (1388). گزارش تحلیل محتوای نشریات ورزشی، گروه تحلیل محتوای سازمان تربیت بدنی.
اعظم­آزاده، معصومه.(1384). آگاهی از نابرابری­های جنسیتی: مدلی برای سنجش میزان شناخت از نابرابری­های جنسیتی، مجله پژوهش زنان، دوره3، شماره2، صفحات73-51.
بارفروش، احمد. (1381). تحلیل محتوای نشریات ورزشی. فرهنگ عمومی و ورزش، شماره 30.
بارفروش، احمد. (1387). تحلیل محتوای نشریات ورزشی. روزنامه گل، نسخه شماره783.قابل دسترسی از طریق:   www.Ggoaldaily.ir
بشیریه، حسین.(1374). جامعه­شناسی سیاسی: نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، تهران: نشر نی.
بنیادی،نسرین.(1369). صفحه­آرایی، پلی بین نویسنده و خواننده، فصلنامه رسانه، سال 1، شماره1، صص 48-46.
خالصی، پروین. (1388). نقش و اهمیت رسانه­های جمعی و کارکرد آنها. مجله سیاسی- اقتصادی، شماره 262-261، صفحات 287-274.
خواجه نوری، اشکان. رقابت روزنامه‏ها با تلویزیون:http://www.magiran.com /article.asp?AID=1889
زکی، محمدعلی.(1385). بررسی تحلیل محتوای گرایش­های پژوهشی در مجلات علمی تخصصی مدیریت. فصلنامه دانش مدیریت، سال 19، شماره 75، صفحات 74- 43.
ضیغمی، رضا، باقری نسامی، معصومه، حق­دوست اسکوئی، سیده فاطمه، یادآور، معصومه.(1387). تحلیل محتوا. فصلنامه پرستاری ایران. دوره21، شماره 53، صفحات 52-41.
قاسمی،حمید. (1390). تحلیل محتوای روزنامه­های ورزشی با تأکید بر پوشش مؤلفه­های ورزشی در نیم­سال پایانی 1388. مجموعه مقالات دومین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزشی شاهرود. صفحه 18.
کشکر،سارا، قاسمی،حمید، شیرویی، اعظم.(1390). رابطه سوگیری جنسیتی با مؤلفه­های مدیریت تصاویر روزنامه­های ورزشی. مجموعه مقالات همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت­الله آملی.
لهسایی­زاده، عباس، بوستانی، داریوش.(1385). نابرابری جنسیتی در ایران(بقا یا تغییر)، فصلنامه تخصصی جامعه­شناسی، سال دوم، شماره1، 60-47.
مرکز آمار ایران (1386). http://amar.sci.org.ir. بازیابی در 1390 .
معتمدنژاد، کاظم.(1383). وسایل ارتباط جمعی. جلد اول. تهران: انتشارات دانشگاه علامه­طباطبایی. چاپ چهارم.
مهربانی، جواد.(1384). ورزش همگانی، آرمان یا واقعیت. www.hamshahri.net روزنامه همشهری.بازیابی در 1390 از http://Hamshahri.net.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره مطبوعات داخلی، سیستم مدیریت اطلاعات نشریات(1386). http://press.farhang.gov.ir/magazine-fa.html بازیابی در 1390 از http://press .farhang.gov.ir
ویکی­پدیا(دانشنامه­ی­آزاد).(21آبان1390). http://fa.wikipedia.org  بازیابی در 1390 از
http: //fa.wikipedia.org.
 
 
منابع لاتین
Bishop, R. (2003). Missing in action: Feature coverage of women’s sports in Sports Illustrated.Journal of Sport and Social Issues, 27(2), 184–194.
Billings, A.C., & Angelini, J.R. (2007). Packaging the Games for viewer consumption: Gender, ethnicity, and nationality in NBC’s coverage of the 2004 Summer Olympics. Communication Quarterly, 55(1), 95–111.
Billings, A.C., & Eastman, S.T. (2002). Selective representation of gender, ethnicity, and nationality in American television coverage of the 2000 Summer Olympics. International Review for the Sociology of Sport, 37(3/4), 351–370.
Clavio.I., Eagleman.A. N.(2011). Gender and Sexually Suggestive Images in Sports Blogs. Journal of Sport Management, 7, 295-304.
Duncan, M.C.(1990). Sports Photographs and Sexual Diference: Images of Women and Men in the 1984 and 1988 Olympics Games, Sociology of Sport Journal , 7:22-43.
Duncan, M.C., & Sayaovong, A. (1990). Photographic images and gender in Sports Illustrated for Kids. Play and Culture, .3(2), 91–116.
Eastman, S.T. and Billings, A.C. (1999) ‘Gender Parity in the Olympics: Hyping Women Athletes, Favouring Men Athletes’, Journal of Sport and Social Issues 23(2): 140–70.
Fink, J.S., & Kensicki, L.J. (2002). An imperceptible difference: Visual and textual constructions of femininity in Sports Illustrated and Sports Illustrated for Women. Mass Communication& Society, 5(3), 317–339.
Hardin, M., Lynn, S., & Walsdorf, K. (2005). Challenge and conformity on “contested terrain”: Images of women in four women’s sport/fitness magazines. Sex Roles, 53(1/2),105–117.
Hardin, M., Lynn, S., Walsdorf, K., & Hardin, B. (2002). The framing of sexual difference in SI for Kids editorial photos. Mass Communication & Society, 5(3), 341–359.
Kim, K,Y., Sagas,M.(2010). Replacing Athleticism with Sexuality: A Content Analysis of Athlete Models in Sports Illustrated Swimsuit Issues. 2010 North American Society for Sport Management Conference (NASSM 2010). June 3, 2010. 411-412.
King, Christopher. (2007). Media Portrayals of Male and Female Athletes : A Text and Picture Analysis of British National Newspaper Coverage of the Olympic Games since 1948. International Review for the Sociology of Sport, 42: 187.
Lee, J. (1992) ‘Media Portrayals of Male and Female Olympic Athletes: Analyses of Newspaper Accounts of the 1984 and the 1988 Summer Games’, International Review for the Sociology of Sport 27: 197–219.
Pederson, P.M. (2002). Examinig Equity in Newspaper Photographs. International Review for the Sociology of Sport, 37: 303.
Row, D. (2000). No Gain No Game? Media and Sport. Mass Media and Society, pp. 346-61.
Troland, T.(2005). Seeing Ahead: Underpinnings for What Is Next for Magazine Publishing. Publishing Research Quarterly. Winter :3-13.
Vincent, J., Imwold, C., Masemann, V. and Johnson, J.T. (2002) ‘A Comparison of Selected “Serious” and “Popular” British, Canadian and United States Newspaper Coverage of Female and Male Athletes Competing in the Centennial Olympic Games: Did Female Athletes Receive Equitable Coverage in the “Games of the Women?”’, International Review for the Sociology of Sport 37(3–4): 319–35
Wensing, E., Bruce, T.(2003). Media Representations of Gender During an International Sporting Event.  International Review for the Sociology of Sport, 38: 387.