بررسی سبکهای تصمیمگیری برای خرید پوشاک ورزشی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

افراد مختلف جامعه رفتار خرید متفاوتی دارند. بازاریابان پیوسته به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید
مشتریان هستند. هدف این تحقیق، بررسی سبکهای تصمیمگیری برای خرید پوشاک ورزشی بود. روش تحقیق
توصیفی و از نوع پیمایشی بود و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق
کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 375 نفر تعیین و نمونه-
گیری به روش تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه سبک تصمیمگیری مصرف کننده
اسپرولز و کندال ( 1986 ) بود. پس از بررسی و تائید روایی ابزار توسط 10 تن از متخصصین مدیریت ورزشی،0). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل / پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تائید شد( 812
عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تائیدی و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد دانشجویان ازهفت سبک تصمیمگیری برای خرید پوشاک ورزشی استفاده می کنند. همچنین تمایل به سبکهای خرید مدگرا، کیفیتگرا و عادتگرا در بین دانشجویان ورزشکار، بیشتر از دانشجویان غیرورزشکار بود. یافتههای
این تحقیق میتواند به شناخت بیشتر تولیدکنندگان و بازاریابان پوشاک ورزشی از جامعه دانشجویی و سبکهای خرید آنان کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Decision-Making Styles for Purchasing Sportswear (The Case of Students of Shahid Chamran University of Ahvaz)

نویسندگان [English]

  • Masoumeh abdoli
  • Amin Khatibi
  • Sedigheh heydari Nejad
چکیده [English]

Different people in the society have different purchasing behavior. Marketers are constantly looking for identifying factors affecting customers’ decision-making. The purpose of this research was to investigate decision-making styles for purchasing sportswear. The research method was descriptive and fell under survey category and the data was collected in the field. The statistical population of this research included all the students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Using Morgan’s table and stratified random sampling, the sample size included 375 participants. The instrument for data collection was consumer decision-making style questionnaire (Sproles and Kendall (1986)). Instrument validity was confirmed by 10 experts of sports management and its reliability was approved by Cronbach’s Alpha (0.812). Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and independent samples t-test were used to analyze the data. The results showed that students use seven decision-making styles for purchasing sportswear. Also, the tendency to buy fashion-oriented, quality-oriented and habit-oriented styles among athletic students was higher than that of non-athletic students. The research findings would help sportswear manufacturers and marketers to better understand students community and their shopping styles.   

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decision-making Style
  • Purchasing Behavior
  • Sportswear
  • Students