تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف تحقیق حاضر تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است که با استفاده از پرسشنامه، داده‌ها جمع‌آوری شدند. برای طراحی پرسشنامه برای تحلیل محیط داخلی سازمان از مدل 5 M+F استفاده شد و برای تحلیل محیط بیرونی از زنجیره ارزش پورتر و PEST استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل از ابزار ماتریس SWOT استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از مدیران ستادی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران استفاده شد که به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و به صورت هدف‌دار انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و از طریق آزمون آماری ناپارامتریک فریدمن رتبه‌بندی شدند و برای معنادار بودن گویه‌ها از آزمون دو جمله‌ایی استفاده گردید. یافته­های پژوهش نشان داد فدراسیون والیبال دارای 7 نقطه قوت، 7 نقطه ضعف، 4 فرصت و 7 تهدید در حوزه بازاریابی خود می­باشد. در بین نقاط قوت بازاریابی فدراسیون والیبال، برند با ارزش و شناخته‌شده‌ی فدراسیون والیبال در بخش ضعف گویه تعداد اندک نیروی انسانی فعال در بخش بازاریابی در بخش فرصت­ها گویه انعطاف‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری در مورد نحوه­ی هزینه کرد و در بخش تهدیدها گویه حضور بانوان و خانواده‌ها در سالن‌های والیبال بیشترین اهمیت را داشتند. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که بازاریابی فدراسیون والیبال در موقعیت رقابتی قرار دارد که باید از راهبردهای رقابتی استفاده کند.

کلیدواژه‌ها