تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف تحقیق حاضر تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است که با استفاده از پرسشنامه، داده‌ها جمع‌آوری شدند. برای طراحی پرسشنامه برای تحلیل محیط داخلی سازمان از مدل 5 M+F استفاده شد و برای تحلیل محیط بیرونی از زنجیره ارزش پورتر و PEST استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل از ابزار ماتریس SWOT استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از مدیران ستادی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران استفاده شد که به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و به صورت هدف‌دار انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و از طریق آزمون آماری ناپارامتریک فریدمن رتبه‌بندی شدند و برای معنادار بودن گویه‌ها از آزمون دو جمله‌ایی استفاده گردید. یافته­های پژوهش نشان داد فدراسیون والیبال دارای 7 نقطه قوت، 7 نقطه ضعف، 4 فرصت و 7 تهدید در حوزه بازاریابی خود می­باشد. در بین نقاط قوت بازاریابی فدراسیون والیبال، برند با ارزش و شناخته‌شده‌ی فدراسیون والیبال در بخش ضعف گویه تعداد اندک نیروی انسانی فعال در بخش بازاریابی در بخش فرصت­ها گویه انعطاف‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری در مورد نحوه­ی هزینه کرد و در بخش تهدیدها گویه حضور بانوان و خانواده‌ها در سالن‌های والیبال بیشترین اهمیت را داشتند. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که بازاریابی فدراسیون والیبال در موقعیت رقابتی قرار دارد که باید از راهبردهای رقابتی استفاده کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determining the Strategic Marketing Position of Volleyball Federation

نویسندگان [English]

  • hossein akbary yazdi
  • Sajjad Nemamt zadeh
چکیده [English]

The present research aimed at determining the strategic marketing position of the volleyball federation of Islamic Republic of Iran. The present research is an applied study and falls into survey category. The data were collected using quesionnaire. The 5 M+F model was used to design the questionnaire for internal analysis of the organization, Porter’s value chain and PEST were used for external analysis and SWOT matrix was the tool used for analysis. The staff managers of the volleyball federation of Islamic Republic of Iran were used for data collection who were selected through non-random, purposive sampling. The data were analyzed using descriptive statistics (average, standard deviation) and Friedman non-parametric statistical test. Binomial test was used for meaningfulness of the questionnaire items. Research findings showed that the volleyball federation had 7 strengths, 7 weaknesses, 4 opportunities and 7 threats in its marketing sphere. Among the marketing strengths of the volleyball federation, the valuable and well-known brand of volleyball federation had higher importance. With regard to its weaknesses, the lower number of active human forces; with regard to the opportunities, flexibility and the power to make decisions regarding the costs’ method, and with regard to the threats, the presence of women and families in volleyball salons were of higher importance respectively. After the analysis, it was evident that volleyball federation marketing lied in a competitive position which must utilize competitive strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • SWOT Analysis
  • Strategic Planning
  • Marketing