بررسی دامنه تاب‌آوری مشتری با تحلیلی بر حد مطلوب، قابل قبول و ادراک شده از آمیخته بازاریابی ورزشی (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی کوثر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی دامنه تاب­آوری مشتری با تحلیلی بر شکاف انتظاراتی تا ادراکی از عناصر مختلف آمیخته بازاریابی در یک مجموعه ورزشی می­باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه مشتریان مجموعه ورزشی کوثر در شهر شیراز می­باشند که از این میان با توجه به فرمول کوکران نمونه­ای معادل 300 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از طریق روش روایی ظاهری/ محتوایی و پایایی آن از دو روش آلفای کرونباخ (96 درصد) و روش دو نیم کردن (93 درصد) به تأیید رسید. تحلیل­های آماری نشان داد که در میان عناصر آمیخته بازاریابی، بیشترین شکاف عملکردی در سطح پایین و بالا و گستردگی در دامنه تاب­آوری به عنصر خدمت بازمی‌گردد. تحلیل­های دیگر نشان داد که مجموعه ورزشی تنها در مورد عنصر ترفیع توانسته است از ایجاد شکاف عملکردی سطح پایین جلوگیری کند؛ در حالی که در تمامی عناصر دیگر، این شکاف­ها در سطح عملکردی بالا و پایین مشاهده می­گردد. در میان گویه­های هر یک از عناصر آمیخته نیز مشخص گردید که سطح دسترسی به مدیریت عالی مجموعه با بیشترین شکاف عملکردی پایین و کم­ترین دامنه تاب­آوری و گویه مجهز بودن مکان باشگاه با بیشترین شکاف عملکردی بالا روبروست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Customer’s Zone of Tolerance by Analyzing the Desired, Acceptable and Perceived Service of Sports Marketing Mix: The Case of Kosar Sports Complex

نویسندگان [English]

  • Seyyed moslem Alavi 1
  • Mohammad reza Karimi 2
  • Abolghasem Ebrahimi 1
1
2
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate customer’s zone of tolerance by analyzing the expected and perceived gap between different marketing mix elements in Kosar sports complex. The present research is an applied study and falls into descriptive/survey category. Statistical population consisted of all the customers of Kosar sports complex in Shiraz, among which 300 individuals were selected using Cochran’s formula as the sample. Data collection tool was questionnaire. The validity of the questionnaire was tested using face/content validity and its reliability was confirmed by two approaches including Cronbach’s Alpha (96%) and split half (93%). Statistical analysis showed that among marketing mix elements, the largest gap in high-level performance, low-level performance and zone of tolerance belonged to the element of service. Other analysis showed that the sport complex has only been able to avoid the gap in low-level performance in promotion element among others, while these gaps were observed in high and low-level performance in all the other elements. It has also been indicated that among the marketing mix indexes, getting access to the top management of sport complex was encountered with the largest gap in low-level performance and the lowermost zone of tolerance. In addition, it was revealed that a well-equipped place had the widest high-level performance gap.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Marketing Mix
  • Perceived Service Level
  • Minimum Level of Acceptable Service
  • Desired Service Level
  • Customers’ Zone of Tolerance