نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا تهران

2 دانشگاه علوم تحقیقات

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی مدیریت فروش بلیت در رویدادهای بزرگ ورزشی کشورهای سراسر دنیا و ارائه یک الگو متناسب با شرایط ایران بود. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و به روش کیفی بوده است. جامعه آماری کلیه کشورهای سراسر دنیا بودند و نمونه آماری این پژوهش عبارت بودند از آمریکا، انگلستان، استرالیا، چین، کره جنوبی، فنلاند، کانادا، قطر، آلمان، ترکیه و ایران.
ابزار پژوهش جهت گردآوری اطلاعات، مطالعه کتابخانه‌ای، وب‌سایت‌های رسمی کمیته‌های ملی المپیک کشورهای تحت مطالعه، کمیته بین‌المللی المپیک، برگه یادداشت و ثبت مشاهدات اسنادی معتبر بود. جهت جمع‌آوری اطلاعات و بررسی صحت و سقم آن‌ها از کنترل چند جانبه‌ای به روش ترکیبی گروه متمرکز و الگوبرداری تطبیقی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در کشورهای منتخب دنیا از شیوه‌های مختلفی جهت مدیریت، تهیه و توزیع بلیت استفاده شده است که هر یک از این روش‌ها، نتایج و دستاوردهایی را به همراه داشته‌اند نظیر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، کنترل و امنیت تماشاچیان، احترام به شأن تماشاچیان، امنیت رویداد، درآمدزایی و سایر مزایای مطرح شده. در نهایت با توجه به یافته‌های پژوهش، الگویی متناسب با وضعیت موجود در ایران جهت ارتقا مدیریت فروش بلیت ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها