تأثیر رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی بر قصد خرید مجدد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشگاه چمران اهواز

چکیده

تجارت الکترونیک طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی بر قصد خرید مجدد آنان بود. روش تحقیق توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی و دادهها به شکل الکترونیکی جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد ایرانی است که طی سال 95-1394 حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی محصولات ورزشی را داشتهاند که با استفاده از فرمول کوکران (برای جوامع نامشخص) تعداد 264 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایتمندی جئو و همکاران (2012 (و پرسشنامه قصد خرید مجدد سوفاپان (2013 (استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 9 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (78/0 =α برای پرسشنامه رضایتمندی و 86 /0 =α برای پرسشنامه قصد خرید) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی (درصد فراوانی، فراوانی) و در بخش آمار استنباطی از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد بین رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی و تأثیرآن بر قصد خرید مجدد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، کیفیت اطلاعات و امنیت بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی مشتریان آنلاین دارند. بر اساس یافتههای تحقیق توصیه میشود عوامل مؤثر بر رضایتمندی و ایجاد تمایل به تکرار خرید در مشتریان به عنوان یک هدف استراتژیک برای فروشگاههای اینترنتی محصولات ورزشی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of the Satisfaction of Online Customers of Sport Products on Repurchase Intention

نویسندگان [English]

  • anis maneiy 1
  • Amin Khatibi 1
  • sadighe hydari nejad 2
1
2
چکیده [English]

E-commerce has been widely acclaimed by human communities in recent years. The purpose of this research was to examine the effect of the satisfaction of online customers of sport products on their repurchase intention. This research was a descriptive and applied one  and the data were collected electronically. The research population consiseted of all the Iranians who have purchased sports products online at least once during 2015-2016. 264 people were selected as the sample using Cochran’s formula. To collect data, Guo et al. (2012) satisfaction questionnaire and Sufapan’s (2013) repurchase intetion questionaire, which contained 40 questions in 10 dimensions: (safety, service quality, product quality, product variety, web design, delivery services, pay manner, price, information quality, satisfaction and repurchase intention), were used. The validity of the questionnaires was approved by 9 sport management experts and the reliability of the questionnaires were obtained using Cronbach’s Alpha (α=0.78 for the satisfaction questionnaire and α=0.86 for the repurchase intention questionnaire). To analyze demographic charactristics, descriptive statistics (frequency and its percentage) and inferential statistics (partial least square method) were used. The results showed that there is a positive and significant relationship between the satisfaction of online customers of sports products and its influence on the repurchase intention. Also, the quality of information and security has the greatest impact on online customers’ satisfaction. Based on research findings, it is then suggested that online sports products’ shops consider the factors affecting customers’ satisfaction and repurchase intention as a strategic goal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Repurchase Intention
  • Online Shopping
  • Satisfaction
  • Sports Products