اندازه گیری ارزش ویژه برند مشتری محور در بازار پوشاک ورزشی وارداتی کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رازی کرمانشاه

2 دانشگاه آزاد بروجرد

چکیده

بر اساس چارچوب مفهومی و مشهور ارزش ویژه برند آکر، هدف این بررسی اندازهگیری ارزش ویژه برند مشتری محور بازار پوشاک ورزشی وارداتی (آدیداس) در ایران بود. پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر مبنای روش، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه هدف مشتریانی که به نمایندگی رسمی آدیداس در تهران (پایتخت ایران) مراجعه و خرید میکردند تعریف شد. 404 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توسط مشتریان کامل شد که پیش از این توسط تانگ و هایولی (2009 (به کار گرفته شده بود که پایایی و روایی آن برای این تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری دادهها تحلیل شد. نتایج نشان داد که تداعی برند و وفاداری به برند ابعاد اثرگذار بر ارزش ویژه برند هستند. به عنوان نتیجه کاربردی یافتههای این پژوهش نشان داد که مدیران بازاریابی و برنامه ریزان برند سازی در پوشاک ورزشی آدیداس برای ساخت ویجاد ارزش ویژه برند مشتری محور باید تمرکز اولیه بر ایجاد وفاداری مشتری و تقویت تصویر برند در محصولات خود داشته باشند. تحقیقات آینده میتوانند با ارزیابی عوامل مؤثر بر تداعی برند و وفاداری به برند در توسعه ادبیات برند سازی در صنعت پوشاک ورزشی و تقویت مبانی کاربردی آن مشارکت داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Measuring Customer-Centered Brand Equity in the Imported Sport Apparel Market in Iran

نویسندگان [English]

  • Shiva Safari Takei 1
  • Bahram Yousefi 1
  • Elham Ghasemi Hersini 2
1
2
چکیده [English]

Based on the conceptual framework of Aaker’s brand equity model, the purpose of this study was to measure customer-centered brand equity in the imported sports apparel market (Adidas) in Iran. The present study is an applied research and of a descriptive-survey type. Customers referring to and purchasing from the official representatives of Adidas in Tehran were defined as the target population. Using random sampling, 404 questionnaires were completed by customers. The questionnaire was previously employed by Tong and Hawley (2009) and its reliability and validity was confirmed for this study. Data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). The results showed that brand associations and brand loyalty were influencial factors on brand equity. The findings of this study showed that in order to build and make customer-centered brand equity, marketing managers and branding planners in Adidas sport apparel brand must primarily focus on building customer loyalty and enhancing brand image in their products. Future research can contribute to the development of literature in sport apparel industry and enhancement of its applied principles by evaluating factors affecting brand associations and brand loyalty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Equity
  • Brand
  • Imported Sport Apparel
  • Customers