عوامل اثرگذار بر قصد خرید برندهای خارجی کفشهای ورزشی دانشجویان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی رفتار خرید دانشجویان پسر رشته تربیتبدنی نسبت به برندهای خارجی کفش ورزشی موجود در بازار ایران است. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه دانشجویان پسر رشته تربیتبدنی دانشگاههای شهر مشهد (900 نفر) میباشند که با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 269 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونهگیری مورداستفاده در این پژوهش بهصورت نمونهگیری طبقهبندی با تخصیص متناسب میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده توسط لی و همکاران (2008 (که در تحقیقات داخلی و خارجی متعددی نیز مورداستفاده قرارگرفته، استفادهشده است. روایی سازه و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهند، گروه هنجار تأثیرمعناداری بر آگاهی مصرفکنندگان نسبت به برند دارد، از طرفی آگاهی برند بر هردو بعد ارزش احساسیو کیفیت درک شده برندهای خارجی کفش ورزشی تأثیر مثبتی دارد. همچنین نتایج نشان میدهند: افزایش آگاهی مصرفکننده نسبت به برند، باعث افزایش قصد خرید آنها نیز میشود. از میان ابعاد برند مورد برسی در این تحقیق، هر دو بعد کیفیت درک شده و ارزش احساسی بر قصد خرید دانشجویان پسر رشته تربیتبدنی نسبت به برندهای خارجی کفش ورزشی تأثیرداشته که تأثیر ارزش احساسی بر قصد خرید بیشتر میباشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Physical Education Students’ Purchase Intention toward Foreign Brand Sports Shoes

نویسندگان [English]

  • Mehdi Talebpour
  • Yaser Ahmadi
  • Seyed jafar Hosseini
چکیده [English]

The purpose of this study was to explore the purchase behavior of male physical education students toward foreign brand sports shoes available in Iran’s market. The present study is of a descriptive-correction type. The statistical population consisted of all male physical education students of Mashhad universities (n=900) of which 270 participants were selected using Cochran’s sample size formula. The sampling method used in this study was proportionate stratified sampling. A questionnaire utilized by Lee et al. (2008) was used for data collection. The validity of the model and the relationship between research variables were approved by Structural Equation Modeling (SEM). The results showed that normative group has a significant impact on consumers’ brand awareness. On the other hand, brand awareness has a positive impact on both emotional value  and perceived quality of foreign brand sports shoes. The results also revealed that increased consumer brand awareness leads to an increase in purchase intention. Among the dimensions of the studied brand in this research, both perceived quality and emotional value had significant and positive impact on male physical education students’ purchuse intention toward foreign brand sports shoes, while the impact of emotional value was more than perceived quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Purchase Behavior
  • Brand
  • Normative Group
  • Sport Shoes
  • Physical Education Students