رابطه بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با وفاداری مشتریان باشگاههای بیلیارد شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد واحد مشهد

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با وفاداری مشتریان در باشگاههای بیلیارد شهر مشهد بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش مشتریان باشگاههای بیلیارد شهر مشهد بودند که حداقل 6 ماه سابقه عضویت و استفاده از باشگاه را داشتند که تعداد آنها حدود 2000 نفر بود. نمونهگیری در این پژوهش به صورت خوشهای تصادفی بود که باشگاههای بیلیارد به صورت تصادفی انتخاب شدند و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 322 نفر به دست آمد که پس از توزیع پرسشنامه و جمعآوری آنان و جدا کردن پرسشنامههای مخدوش تجزیه و تحلیل آماری بر روی 273 پرسشنامه انجام گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه چین لیو (2008 (استفاده شد که جهت تعیین روایی محتوا در اختیار 9 تن از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (92/0 =α .(برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمارتوصیفی و از آزمون کالموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره همزمان در سطح آمار استنباطی استفاده شد. بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیر کیفیت خدمات با وفاداری و رضایتمندی با وفاداری مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. از بین متغیرهای کیفیت خدمات و رضایتمندی، کیفیت خدمات پیشبین قویتری برای وفاداری مشتریان بود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Service Quality and Customer Satisfaction with Customer Loyalty in Mashhad Billiard Clubs

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Fateh 1
  • Saeid Ahar 2
  • Farzaneh Moradpour 1
  • Masoud Solaimani 3
1
2
3
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between service quality and customer satisfaction with customer loyalty in Mashhad's billiard clubs. The research was a field and of descriptive-correlation type. The statistical population of this study consisted of 2000 people who were customers of billiard clubs in Mashhad and had at least 6 months of membership in the club. Billiard clubs were selected randomly using cluster sampling. The sample size (322 people) was obtained using Morgan’s table. After distributing the questionnaires and sorting the flawed ones out, 273 questionnaires were left. Thus, the statistical analysis was performed on the remaining 273 questionnaires. Chin Liu Questionnaire (2008) was used for data collection. 9 Sport Management professors were then provided with the data to determine its content validity. The instrument reliablity was obtained using Cronbach’s Alpha (α=0.92). Descriptive statistics, Kolmogorov–Smirnov test, Pearson correlation coefficient and simultaneous multivariate regression were used to analyze the demographic characteristics. The findings of the study showed that there is a positive and significant relationship between the variables of service quality, customer satisfaction and customer loyalty. Among the variables of service quality and customer satisfaction, service quality was the strongest predictor of customer loyalty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Service Quality
  • Satisfaction
  • Loyalty
  • Billiards Club
  • Customer