ارتباط تجاری سازی و نوآوری با رفتار آتی مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهرکرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد واحد کرج

چکیده

هدف از انجام تحقیق بررسی ارتباط تجاریسازی و نوآوری با رفتار آتی مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر کرج بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان مرد باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر کرج بود. تعداد 200 نفر به روش در دسترس، نمونه آماری تحقیق را تشکیل داد. از پرسشنامههای تجاریسازی منصورپور (1393 ،(نوآوری وانگ و احمد (2004 ،(تصمیمات رفتاری آتی بری (1996 (برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ضریب پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تجاریسازی، نوآوری و رفتار آتی به ترتیب 92/0 ،84/0 و 88/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده نیز از معیارهای مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت بررسی فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه بین متغیرها و جهت بررسی پیشبینهای متغیر ملاک از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تجاریسازی و نوآوری و ابعاد آنها با رفتار آتی مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. تجاریسازی و نوآوری میتوانند رفتار آتی مشتریان مرد را پیشبینی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Commercialization and Innovation with the Future Behavior of the Customers of Aerobics and Fitness Clubs of Karaj

نویسندگان [English]

  • Mahdi Babaei
  • Abbas Khodayari
چکیده [English]

The aim  of this study was to investigate the relationship between commercialization and innovation with the future behavior of the customers of aerobics and fitness clubs of  Karaj. The present study is a correlation-descriptive research. The statistical population of this study included all male customers of Karaj fitness and aerobic clubs. A sample of 200 individuals was selected using convenience sampling. To collect data, three questionnaires including the commercialization questionnaire of Mansourpour (2014),  Wang and Ahmed organizational innovation questionnaire (2004) and Berry’s future behavioral decisions (1996) were used. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability coefficient of the research variables of  commercialization, innovation and future behavior of customers were calculated 0.92, 0.84 and 0.88 respectively. Central criteria such as mean and dispersion (standard deviation)  were used for data analysis. Pearson correlation coefficient was used to test research hypotheses and multivariate regression method was used to check the predictors of the criterion variable. The results showed that there is a positive and significant relationship between commercialization, innovation and their dimensions with future customer behavior. Commercialization and innovation can predict the future behavior of male customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • Innovation
  • Future Customer Behavior