ارتباط تجاری سازی و نوآوری با رفتار آتی مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهرکرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد واحد کرج

چکیده

هدف از انجام تحقیق بررسی ارتباط تجاریسازی و نوآوری با رفتار آتی مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر کرج بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان مرد باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر کرج بود. تعداد 200 نفر به روش در دسترس، نمونه آماری تحقیق را تشکیل داد. از پرسشنامههای تجاریسازی منصورپور (1393 ،(نوآوری وانگ و احمد (2004 ،(تصمیمات رفتاری آتی بری (1996 (برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ضریب پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تجاریسازی، نوآوری و رفتار آتی به ترتیب 92/0 ،84/0 و 88/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده نیز از معیارهای مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت بررسی فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه بین متغیرها و جهت بررسی پیشبینهای متغیر ملاک از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تجاریسازی و نوآوری و ابعاد آنها با رفتار آتی مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. تجاریسازی و نوآوری میتوانند رفتار آتی مشتریان مرد را پیشبینی کنند.

کلیدواژه‌ها