غلامعلی کارگر؛ حسین بیگدلی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 51-76
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی است و جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام شد که در آن مشخصات فردی و مؤلفههای استرس شغلی از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت و ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه ویژگیهای فردی(محقق ساخته)، تیپ شخصیتی (روزمن و فریدمن) و عوامل استرسزای شغلی (کوپر) بود که پس از تأیید روایی محتوای و پایایی 87/0 = rمورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی کندال و پیرسن به منظور اختلاف میانگین و ارتباط متغیرهای عوامل استرسزا با متغیرهای دیگر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای فردی سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات با عوامل استرسزای شغلی رابطه معنادار وجود دارد ولی ببن عوامل وضعیت استخدام و تأهل با عوامل استرسزا رابطهای وجود ندارد. همچنین بین تیپ شخصیتی A و بروز عوامل استرسزای شغلی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.