تبیین آینده‌های ارزش‌سازی فرهنگی در سازمان‌های ورزشی با رویکرد اجرای بازی وارسازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول).

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران .

3 دانشیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22054/qrsm.2025.87534.243

چکیده

روش تحقیق این مطالعه در دو بخش انجام شد. بخش نخست با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون اجرا شد. مشارکت‌کنندگان شامل ۱۵ نفر از خبرگان آشنا با سازمان‌های ورزشی ایران بودند که به‌صورت هدفمند و معیاری انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه اکتشافی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی و پایایی داده‌ها با استفاده از ضریب هولستی، پی‌اسکات، کاپای کوهن و آلفای کرپیندورف تأیید شد. در بخش دوم، از روش تحلیل ساختاری با استفاده از نرم‌افزار MICMAC برای بررسی اثرات متقابل متغیرها استفاده شد. در این مرحله، پیشران‌های کلیدی ارزش‌سازی فرهنگی با رویکرد بازی‌وارسازی در سازمان‌های ورزشی شناسایی و اولویت‌بندی شدند. نتایج بخش کیفی، ۲۰ مضمون اولیه مرتبط با بازی‌وارسازی در سازمان‌های ورزشی شناسایی شد. تحلیل ساختاری- تفسیری نشان داد که از میان ۲۰ پیشران بررسی‌شده در مدل بازی‌وارسازی، چهار عامل انگیزش و پاداش مبتنی بر بازی‌وارسازی، طراحی رقابت و سطوح پیشرفت، فرهنگ‌سازی و ترویج ارزش‌های بومی و رویکردهای رهبری و مدیریت مشارکتی بیشترین تأثیر مستقیم و غیرمستقیم را داشته و در عین حال از وابستگی کمی برخوردارند؛ بنابراین به‌عنوان پیشران‌های کلیدی سیستم شناسایی شدند. این عوامل نقش محرک در ساختار آینده بازی‌وارسازی ایفا کرده و محور تحول دیجیتال و فرهنگی در سازمان‌های ورزشی به شمار می‌روند. سایر عوامل مانند آموزش و توسعه منابع انسانی از طریق بازی، ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی در ورزش، درون‌زا‌سازی فرهنگی در طراحی بازی‌وار و برندسازی و ارتباطات فرهنگی ورزش بیشتر تابع تغییرات هستند. تمرکز بر پیشران‌های کلیدی، پیش‌نیاز موفقیت در طراحی و اجرای نظام بازی‌وارسازی فرهنگی محسوب می‌شود.

عنوان مقاله [English]

Explaining the future of cultural valorization in sports organizations with the approach of implementing gamification

نویسندگان [English]

  • Mohammad Soltanhoseini 1
  • Mohammad Jalal 2
  • Masoud Naderian Jahromi 3
  • Mohsen vahdani 4
1 Associate Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran . (Responsible author).
2 Ph.D. student of Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran
4 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]

The research method of this study was conducted in two parts. The first part was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. The participants included 15 experts familiar with Iranian sports organizations who were selected purposefully and criterion-based. Data collection continued through exploratory interviews until theoretical saturation. The validity and reliability of the data were confirmed using Holstey's coefficient, Scott's p-value, Cohen's kappa, and Krappendorff's alpha. In the second part, the structural analysis method was used using MICMAC software to examine the interaction effects of variables. In this stage, the key drivers of cultural valorization with a gamification approach in sports organizations were identified and prioritized. The results of the qualitative part identified 20 initial themes related to gamification in sports organizations. Structural-interpretive analysis showed that among the 20 drivers examined in the gamification model, four factors of motivation and reward based on gamification, competition design and levels of progress, culture building and promotion of indigenous values, and leadership and participatory management approaches had the greatest direct and indirect impact and at the same time had little dependence; therefore, they were identified as key drivers of the system. These factors play a driving role in the future structure of gamification and are considered the axis of digital and cultural transformation in sports organizations. Other factors such as training and development of human resources through games, ethical and social values in sports, cultural endogenization in gamified design, and branding and cultural communication of sports are more subject to change.