بخش بندی بازار گردشگری کوه نوردی در ایران بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی و انگیزه های گردشگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی٫ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی٫ دانشگاه خوارزمی٫ تهران٫ ایران

2 گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

اخیراً گردشگری ورزشی در رشته کوه‌نوردی رونق قابل‌توجهی در ایران داشته است. در راﺳﺘﺎی بهره‌گیری ﻣﻄﻠﻮب از ظرفیت‌های ﺑﺎزار ﮔﺮدﺷﮕﺮی، می‌بایست گروه‌های ﻫﺪف به درستی شناسایی شوند. بنابراین، در این پژوهش ﺷﻨﺎﺧﺖ دقیق بخش‌بندی ﺑﺎزار ﮔﺮدﺷﮕﺮی به ‌عنوان ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در زمینه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی مورد بررسی قرارگرفته است. هدف کلی این تحقیق، بخش‌بندی بازار گردشگری کوه‌نوردی ایران بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی و انگیزه‌ها است. این مطالعه بر اساس اهداف، جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل سه بخش و در چارچوب طیف پنج گزینه‌ای لیکرت است. جامعه آماری پژوهش، کوه‌نوردان داخلی شهرهای مختلف ایران بوده و نمونه‌ها به صورت داوطلبانه و غیرتصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ، تحلیل عاملی تأییدی و ﺗﺤﻠﯿﻞ خوشه‌ای استفاده گردید. نتایج نشان داد که افراد از نظر میزان تحصیلات، میانگین درآمد ماهیانه، نوع فعالیت ورزشی و منابع اطلاعاتی مورد استفاده در چهار خوشه به دست آمده، تفاوت معنی‌داری دارند. همچنین، تمامی زیرمقیاس‌های انگیزه و نمرات کل در خوشه‌ها، تفاوت معنی‌داری داشته و کلیه تفاوت‌های دو به دوی خوشه‌ها از نظر مقیاس‌های انگیزه معنی‌دار بودند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، متغیر انگیزه تأثیر مثبت و معنی‌داری بر بازار گردشگری داشت؛ اما تأثیر متغیر جمعیت‌شناختی بر بازار گردشگری معنی‌دار نبود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mountaineering tourism market segmentation in Iran: a demographic and motivational approach

نویسندگان [English]

  • Azadeh Mohammadi 1
  • Hossein Akbari Yazdi 2
  • Alireza Elahi 3
1 Sports Management٫ Faculty of Physical Education and Sports Sciences٫ Kharazmi University٫Tehran٫ Iran
2 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Recently, sports tourism in mountaineering has experienced a significant boom in Iran. In order to properly utilize the potential of the tourism market, target groups must be identified. Therefore, in this study, accurate identification of tourism market segmentation as one of the pillars of success in the field of tourism management has been examined. The overall goal of this study is to segment the Iranian mountaineering tourism market based on demographic characteristics and motivations. This study is an applied research based on its objectives and is a survey type in terms of data collection method. The data collection tool is a questionnaire consisting of three sections and within the framework of a five-option Likert scale. The statistical population of the study was domestic mountaineers from different cities in Iran, and the samples were selected voluntarily and non-randomly. Descriptive statistics, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and cluster analysis were used to analyze the data. The results showed that individuals differed significantly in terms of education level, average monthly income, type of sports activity, and information sources used in the four clusters obtained. Also, all motivation subscales and total scores in the clusters differed significantly, and all pairwise differences between clusters were significant in terms of motivation scales. Based on the results obtained, the motivation variable had a positive and significant effect on the tourism market; but the effect of the demographic variable on the tourism market was not significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Tourism Marketing
  • Market Segmentation
  • Mountaineering
  • Tourism