ارزیابی و مقایسه پتانسیل خودشکوفایی فعالیت های فراغتی در بین دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22054/qrsm.2025.86265.217

چکیده

فعالیت‌های اوقات فراغت بستر مناسبی برای رشد و خودشکوفایی فردی به شمار می‌روند و نوع این فعالیت‌ها می‌تواند بر ارتقای سلامت روان و توسعه فردی تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه پتانسیل خودشکوفایی فعالیت‌های فراغتی ورزشی و غیرورزشی در میان دانشجویان ایرانی انجام شد. این مطالعه با رویکرد کمی و به روش پیمایشی اجرا شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته ۱۲ گویه‌ای که با بهره‌گیری از منابع بین‌المللی طراحی و توسط متخصصان تأیید شد، گردآوری شد. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه‌های ایران بود که به‌صورت داوطلبانه و با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل انجام شد. یافته‌ها نشان داد مشارکت در فعالیت‌هایی نظیر ورزش و موسیقی با سطح بالاتری از خودشکوفایی همراه بود، در حالی که فعالیت‌هایی چون تماشای تلویزیون یا استراحت تأثیر معناداری نداشتند. همچنین، شکاف میان فراغت واقعی و ترجیحی دانشجویان، بر لزوم ایجاد شرایط تسهیل‌کننده برای تحقق علایق آنان تأکید دارد. در مجموع، زمانی که فعالیت‌های فراغتی با ترجیحات فردی همسو باشند، می‌توانند نقشی مؤثر در دستیابی به خودشکوفایی ایفا کنند.

عنوان مقاله [English]

Evaluation and comparison of the flourishing potential of leisure activities among students

نویسندگان [English]

  • Ali Valizadeh 1
  • Ehsan Mohamadi Turkmani 2
  • Ahmad Mahmoudi 2
1 Student of Sports Management, Department of Sports Management, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Leisure activities serve as a valuable platform for personal growth and self-actualization, and the type of activity can significantly influence psychological well-being and individual development. The present study aimed to evaluate and compare the flourishing potential of sports and non-sports leisure activities among Iranian university students. This applied research was conducted using a quantitative, survey-based approach. Data were collected through a researcher-made 12-item questionnaire developed based on international sources and validated by experts. The statistical population included undergraduate, master's, and doctoral students from various universities in Iran, selected through convenience sampling and voluntary participation. Data were analyzed using independent samples t-tests. The findings indicated that participation in activities such as sports and music was associated with higher levels of self-actualization, whereas passive activities like watching television or resting did not show significant effects. Moreover, the gap between students’ actual and preferred leisure activities highlighted the need to facilitate access to meaningful participation. Overall, when leisure activities align with individual preferences, they can play a crucial role in achieving flourishing.