تحلیل چالش های تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت ورزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه بجنورد

2 استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22054/qrsm.2025.85786.200

چکیده

امروزه بر سر مسیر تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ورزش مشکلات عدیده‌ای قرار گرفته است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل چالش‌های تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت ورزش است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی و به‌دلیل کاربرد روش‌شناسی کیو، از نوع پژوهش‌های آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی فعال در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیران، معاونان و کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌شده در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، پارک‌های علم و فناوری، استارتاپ‌های ورزشی و در نهایت خبرگان و صاحب‌نظران حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که از بین آن‌ها 20 نفر به‌عنوان شرکت‌کننده و به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. چالش‌های اصلی در مسیر تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس الگوهای ذهنی، به شش دسته تقسیم شدند. چالش‌های بازاری، چالش‌های حمایتی و تعاملی، چالش‌های زیرساختی و تحقیقاتی، چالش‌های مالی و سرمایه‌گذاری، چالش‌های سرمایه‌ای و قانونی و در نهایت چالش-های ساختاری از جمله این موانع بودند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر به کارآفرینان، مدیران و مسئولان ذی‌ربط در حوزه کسب و کار و صنعت ورزش پیشنهاد می‌شود ضمن شناسایی نیازهای بازار و جامعه هدف خود، محصولات خود را منطبق بر این نیازها تولید کرده، زیرساخت‌های موجود و منابع مالی را تقویت و توانمندسازی نیروهای انسانی را در دستور کار خود قرار دهند.

عنوان مقاله [English]

Analysis of Challenges to Products Commercialization of Knowledge-Based Companies Active in the Sport Industry

نویسندگان [English]

  • Shahram Abdi 1
  • Mohammad Reihani 2
  • Mahboobe Horri 3
  • Zahra Izanloo 4
1 Assistant Professor , Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran
3 Msc. Sport Management, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran
4 Ph.D.Student in Sport Management, Farabi Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

There are currently several issues in the commercialization of products from knowledge-based companies in the sports sector. Therefore, this study aims to identify and examine the challenges faced by knowledge-based companies in commercializing their products within the sports industry. The study is applied in purpose, exploratory in nature, and descriptive-survey in terms of data collection, utilizing a mixed-method (qualitative & quantitative) approach through Q methodology. The study's statistical population consisted of university professors specializing in knowledge-based companies, as well as managers, vice presidents, and experts from knowledge-based companies listed in the national knowledge-based companies system, science and technology parks, sports startups, and other relevant specialists. A total of 20 participants were selected using purposive sampling. The main challenges to commercialization were categorized into six groups based on mental models: market challenges, support and collaboration challenges, infrastructure and research issues, financial and investment hurdles, legal and capital-related challenges, and structural difficulties. The study's findings suggest that entrepreneurs, managers, and officials in the business and sports industries while identifying the needs of their market and target community, they should produce their products in accordance with these needs, strengthen existing infrastructure and financial resources, and put human resource empowerment on their agenda.