روایی سنجی و اعتباریابی پرسشنامه هویت و شخصیت تیم‌های ورزشی از دیدگاه بازیکنان (IPS-P)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری برای ارزیابی ابعاد هویت و شخصیت تیم‌های ورزشی بود که از لحاظ هدف کاربردی به شمار می‌رود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تیم‌های برگزیده لیگ برتر فوتبال زنان و مردان بود که تعداد 134 نفر شامل 94 زن و 40 مرد به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌ منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته ابعاد هویت و شخصیت تیم‌های ورزشی استفاده شد که دارای شش بعد شامل استعداد، موفقیت، سرگرمی، تعهد، تحسین و مراقبت بودند. در نهایت 134 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت. به منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی جهت توصیف فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و از آمار استنباطی جهت انجام آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب آلفای کرونباخ، آزمون کایزر- مایر- اولکین، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. در انجام عملیات آماری از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس نسخه 26 و نرم‌افزار آموس نسخه 24 استفاده گردید. نتایج، میزان پایایی پرسشنامه مذکور را برابر با 871/0 نشان داد. شاخص‌های نسبت خی دو (95/32=)، شاخص برازش تطبیقی (931/0CFI=)، شاخص توکر لویس یا شاخص هنجار نشده (825/0TLI=)، ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (032/0RMSEA=) برازش مدل را تائید کردند. در انتها نیز از مجموع دو بعد موفقیت و استعداد عامل عملکرد و از مجموع دو بعد تحسین و مراقبت عامل منش استخراج گردید. بنابراین، با توجه به نتایج ارائه شده می‌توان اظهار داشت که سؤالات این پرسشنامه از اعتبار کافی جهت برازش ابعاد هویت و شخصیت تیم‌های ورزشی برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validity and validation of the questionnaire of identity and personality of sports teams from the perspective of players (IPS-P)

نویسندگان [English]

  • Najmeh Moradi 1
  • Mohammad Ghaderkhani 2
  • Farzad Ghafouri 3
1 Master's degree, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 PhD Student, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research was to build and validate a tool for evaluating the dimensions of the identity and personality of sports teams, which is considered practical in terms of purpose. The statistical population of the current research included the selected teams of the women's and men's premier football league, 134 people, including 94 women and 40 men, were selected as samples using the available sampling method. In order to collect data, a 52-question questionnaire made by the researcher on the dimensions of identity and personality of sports teams was used, which had six dimensions including talent, success, entertainment, commitment, admiration and care. Finally, 134 questionnaires were analyzed and analyzed statistically. In order to analyze the data, descriptive statistics were used to describe the frequency, mean, standard deviation, and inferential statistics were used to perform Kolmogorov-Smirnov tests, Cronbach's alpha coefficient, Kaiser-Meyer-Olkin test, exploratory and confirmatory factor analysis. SPSS version 26 and Amos software version 24 were used for statistical operations. The results showed the reliability of the mentioned questionnaire equal to 0.871. Chi-square ratio indices (2=3.95), adaptive fit index (CFI=0.931), Toker-Lewis index or unnormalized index (TLI=0.825), root mean square error of estimation (RMSEA=0.032) model fit confirmed Finally, the performance factor was extracted from the sum of the two dimensions of success and talent, and the character factor was extracted from the sum of the two dimensions of praise and care. Therefore, according to the presented results, it can be stated that the questions of this questionnaire have sufficient

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • Confirmatory Factor Analysis
  • Football Team
  • Hoelter Index
  • Premier League