بررسی برون‌سپاری اماکن ورزشی دولتی شهرستان اردبیل به بخش خصوصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزش، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی برون‌سپاری اماکن ورزشی دولتی شهرستان اردبیل به بخش خصوصی بود. برای این منظور 22عوامل مؤثر بر اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های برون‌سپاری در اماکن ورزشی شهرستان اردبیل بامطالعه کتب، مقالات و تحقیقات پیشین، به‌صورت اولیه شناسایی گردید. جامعه آماری کارکنان این اماکن است که تعداد آن‌ها 555 نفر است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب‌شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه طرح‌های برون‌سپاری با استفاده از روش تحلیل عاملی است که بعد از سنجش روایی و پایایی و حصول اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل آماری اطلاعات جمع‌آوری‌شده از روش‌های آماری استنباطی استفاده‌شده است؛ بنابراین برای شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای برون‌سپاری از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و جهت اولویتبندی عوامل مؤثر بر اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های برون‌سپاری از آزمون فریدمن با نرمافزار spss19 استفاده گردیده است. با توجه به نتایج حاصل از پایایی مقیاس و تحلیل عاملی اکتشافی 23 عامل از عوامل اولیه شناسایی‌شده مؤثر بر اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های برون‌سپاری در اماکن ورزشی در دسته؛ فرآیندهای داخلی، رشد و یادگیری، وجه مالی و وجه مشتریان دسته‌بندی گردید. با توجه به آزمون فریدمن عوامل زیر مهم‌ترین فاکتور در موفقیت اجرای طرح‌های برون‌سپاری مشخص شدند. کارهای اصلی ادارات ورزش نسبت به گذشته سریع‌تر و راحت‌تر می‌شود. دانش‌های جدید و به‌روز کسب می‌شود. صرفه‌جویی در هزینه‌های کلی سازمان اتفاق افتاده می‌افتد. خدمات بر اساس ترجیحات و فراتر از انتظارات کارکنان ارائه می‌گردد. نتایج پژوهش نشان داد اجرای صحیح برون‌سپاری در حوزه‌های عملکردی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the outsourcing of public sports facilities in Ardabil to the private sector

نویسندگان [English]

  • Farzad Nobakht 1
  • Babak Kaffashi 2
  • alireza esfandiari 3
  • Akbar Mahdavi 4
1 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 Master's degree in Sports Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 PhD Student in Sports Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
4 PhD student in Sports Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the outsourcing of public sports facilities in Ardabil city to the private sector. For this purpose, 22 effective factors on the successful implementation of outsourcing projects in the sports facilities of Ardabil city were initially identified by studying books, articles and previous researches. The statistical population of sports facilities employees, whose number is 555 people. The sample size was estimated to be 227 people based on Cochran's formula. The collection tool is the questionnaire of outsourcing projects. For statistical analysis, inferential statistical methods, exploratory factor analysis and Friedman technique were used using spss 19 software. According to the results of scale reliability and exploratory factor analysis, 23 factors are among the identified primary factors effective on the successful implementation of outsourcing plans in sports venues in the category; Internal processes, growth and learning, financial and customer aspects were categorized. According to the Friedman test, the following factors were identified as the most important factors in the success of outsourcing projects. The main tasks of sports departments become faster and easier than before. New and up-to-date knowledge is acquired. Savings in the overall costs of the organization happen. Services are provided based on preferences and beyond the expectations of employees. The research results showed that the correct implementation of outsourcing in functional areas can play an effective role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • outsourcing
  • internal processes
  • growth and learning
  • finance
  • customers' money