1
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2
مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
10.22054/qrsm.2024.82741.157
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل کاربرد چارچوب VRIO در مدیریت استراتژیک تیم های ورزشی نوپای ایران است. در پژوهش حاضر از روششناسی کیفی استفاده شده است. باتوجهبه هدف مطالعة حاضر که جمعآوری، جمعبندی، مفهومسازی و دستهبندی مفهومی برای پاسخدادن به سؤال اصلی پژوهش بوده است؛ ازاینرو روش نمونهگیری هدفمند اسنادی و مصاحبه که در چارچوب اهداف پژوهش حاضر قرار داشتند، مورداستفاده قرار گرفتند. در این راستا اقدام به نمونهگیری از نوع غیراحتمالی و به روش گلولهبرفی اقدام شد؛ بهطوریکه پس از 10 مصاحبه با خبرگان پژوهش در 15 مرحله، پژوهشگر به اشباع نظری رسید. در پژوهش حاضر به منظور اعتبارسنجی از شیوة کدگذاری دوگانه و از روش تحلیل مضمون شیوة ولکات برای تحلیل داده های پژوهش استفاده شد. پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل متون برآمده از پژوهش، 130 مضمون پایه و 4 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون اصلی از کدهای اولیه کشف شده و استنتاج شدند. با توجه به یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که تیمهای ورزشی نوپای ایران میتوانند با بهکارگیری چارچوب VRIO و تمرکز بر چهار عامل کلیدی یعنی سرمایهگذاری پربازده در توسعه استعدادها، استفاده از فناوریهای نوین ورزشی، شناسایی هویت و تعاملات اجتماعی تیمها، و اثربخشی رهبری و مدیریت تیمی، به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. این یافتهها بیانگر آن هستند که تیمهای موفق نیاز دارند تا نه تنها منابع خود را بهطور مؤثر مدیریت کنند، بلکه از استراتژیهای نوآورانه برای بهرهگیری از استعدادها، تقویت فرهنگ تیمی و استفاده از تکنولوژی به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری استفاده کنند.