کاربرد چارچوب VRIO در مدیریت استراتژیک تیم‌های ورزشی نوپای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل کاربرد چارچوب VRIO در مدیریت استراتژیک تیم های ورزشی نوپای ایران است. در پژوهش حاضر از روش‌شناسی کیفی استفاده شده است. باتوجه‌به هدف مطالعة حاضر که جمع‌آوری، جمع‌بندی، مفهوم‌سازی و دسته‌بندی مفهومی برای پاسخ‌دادن به سؤال اصلی پژوهش بوده است؛ ازاین‌رو روش نمونه‌گیری هدفمند اسنادی و مصاحبه که در چارچوب اهداف پژوهش حاضر قرار داشتند، مورداستفاده قرار گرفتند. در این راستا اقدام به نمونه‌گیری از نوع غیراحتمالی و به روش گلوله‌برفی اقدام شد؛ به‌طوری‌که پس از 10 مصاحبه با خبرگان پژوهش در 15 مرحله، پژوهشگر به اشباع نظری رسید. در پژوهش حاضر به منظور اعتبارسنجی از شیوة کدگذاری دوگانه و از روش تحلیل مضمون شیوة ولکات برای تحلیل داده های پژوهش استفاده شد. پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل متون برآمده از پژوهش، 130 مضمون پایه و 4 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون اصلی از کدهای اولیه کشف شده و استنتاج شدند. با توجه به یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که تیم‌های ورزشی نوپای ایران می‌توانند با به‌کارگیری چارچوب VRIO و تمرکز بر چهار عامل کلیدی یعنی سرمایه‌گذاری پربازده در توسعه استعدادها، استفاده از فناوری‌های نوین ورزشی، شناسایی هویت و تعاملات اجتماعی تیم‌ها، و اثربخشی رهبری و مدیریت تیمی، به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. این یافته‌ها بیانگر آن هستند که تیم‌های موفق نیاز دارند تا نه تنها منابع خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنند، بلکه از استراتژی‌های نوآورانه برای بهره‌گیری از استعدادها، تقویت فرهنگ تیمی و استفاده از تکنولوژی به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the application of the VRIO framework in the strategic management of emerging sports teams in Iran

نویسندگان [English]

  • ali habibi 1
  • shahin iravani tabrizi 2
1 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the present research is to analyze the application of the VRIO framework in the strategic management of emerging sports teams in Iran. In the present study, qualitative methodology has been used. Considering the objective of the present study, which was to collect, summarize, conceptualize, and categorize concepts to answer the main research question; therefore, the purposive sampling method through documentation and interviews, which were aligned with the objectives of the present research, were utilized. In this regard, non-probability sampling using the snowball method was undertaken, so that after 10 interviews with research experts in 15 stages, the researcher reached theoretical saturation. In the present study, the double coding method and the thematic analysis method of Willcocks were used for data analysis to ensure validation. After coding and analyzing the texts derived from the research, 130 basic themes, 4 organizing themes, and 1 main theme were discovered and inferred from the initial codes. Based on the research findings, it can be stated that emerging sports teams in Iran can achieve a sustainable competitive advantage by utilizing the VRIO framework and focusing on four key factors: high-return investment in talent development, the use of modern sports technologies, identifying team identity and social interactions, and the effectiveness of leadership and team management. These findings indicate that successful teams need not only to manage their resources effectively but also to use innovative strategies to leverage talents, strengthen team culture, and utilize technology to improve performance and increase productivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports strategic management
  • VRIO framework
  • emerging sports teams
  • innovation
  • and competitive advantage in sports