تحلیل عوامل کلیدی موفقیت درمدیریت هواداران مسابقات فرمول یک در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه محققق اردبیلی

چکیده

این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران مسابقات فرمول یک در ایران پرداخته و عوامل تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری مؤثر بر این پدیده را تحلیل کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی می‌باشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه شرکت‌کننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع به تعداد 23 نفر بودند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دسته‌بندی اطلاعات، از نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. نتایج نشان داد که افزایش دسترسی به فناوری‌های دیجیتال، گسترش شبکه‌های اجتماعی، و تأثیر رسانه‌های جهانی مانند مستندهای فرمول یک باعث رشد علاقه‌مندی به این ورزش در ایران شده است. بااین‌حال، موانعی مانند محدودیت‌های اقتصادی، شکاف فناوری، و ناهماهنگی فرهنگی ممکن است رشد پایدار جامعه هواداران را کند کند. این پژوهش پیشنهاد می‌دهد که با تقویت زیرساخت‌های فناوری، ترویج دانش عمومی درباره فرمول یک، و جذب حمایت‌های مالی، می‌توان این ورزش را در میان گروه‌های گسترده‌تری از جامعه گسترش داد. نتایج این تحقیق زمینه‌ای برای برنامه‌ریزی و توسعه هواداری فرمول یک در ایران فراهم می‌کند و نقش مهمی در پیش‌بینی و بهبود آینده این پدیده ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the management of Formula One fans in Iran

نویسندگان [English]

  • Nima Hasanzadeh 1
  • Mehrdad Moharramzadeh 2
  • Farzad Nobakht Sareban 3
1 Ph,d of sports management doctorate at Mohaghegh Ardabili University
2 Professor of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili. Ardabil, Iran.
3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه محققق اردبیلی
چکیده [English]

This study identified the factors affecting the management of Formula One fans in Iran and analyzed the factors of social, cultural, economic, and technological changes affecting this phenomenon. The present study is applied in terms of purpose and was conducted qualitatively using a descriptive phenomenological approach. The Claise method was used to analyze the interview data. The participating population in the study was 23 experts related to the subject. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview, and MaxQuda version 20 software was used to examine and categorize the information. The criteria of validity, transferability, trustworthiness, and verifiability were used to determine validity and reliability. The results showed that the increased access to digital technologies, the expansion of social networks, and the influence of global media such as Formula One documentaries have led to the growth of interest in this sport in Iran. However, obstacles such as economic constraints, technological gaps, and cultural incongruence may slow the sustainable growth of the fan community. This research suggests that by strengthening technological infrastructure, promoting public knowledge about Formula One, and attracting financial support, the sport can be expanded among broader groups of society. The results of this research provide a basis for planning and developing Formula One fandom in Iran and play an important role in predicting and improving the future of this phenomenon.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Formula One
  • Fans
  • Iran