مهدی مرادی؛ محمود گودرزی؛ محمد سررشتهداری؛ اکبر جابری
دوره 1، شماره 3 ، مهر 1391، ، صفحه 19-34
چکیده
هدف از تحقیق، تعیین ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی روزنامهنگاران ورزشی میباشد. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا به صورت پیمایشی و روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی ایران، حجم نمونه آماری 120 نفر که به روش غیرتصادفی و هدفمند تعیین شد. از آمار توصیفی همچون میانگین، ...
بیشتر
هدف از تحقیق، تعیین ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی روزنامهنگاران ورزشی میباشد. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا به صورت پیمایشی و روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی ایران، حجم نمونه آماری 120 نفر که به روش غیرتصادفی و هدفمند تعیین شد. از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف معیار، فراوانی، % فراوانی و از آمار استنباطی همچون آزمونهای همبستگی پیرسون (r)، تحلیل واریانس (F) و آزمون (t) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. گروه مورد مطالعه از نظر میزان استرس و رضایت شغلی با دو گروه دیگر که دارای شغل مشابهی بودند مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل واریانس نشان داد بین گروهها از نظر رضایت از کار (008/0P<)، رضایت از مسئول (001/0P<) و رضایت از حقوق و مزایا (019/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین آزمون شفه تفاوت بین گروههای مورد نظر را مشخص نمود. بطور کلی به نظر میرسد که مسئولیت کاری روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی با توجه به حساسیت شغل آنها بالا باشد به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با جامعه ورزشی داشته و در انعکاس اخبار و اطلاعات باید حق انصاف را رعایت کنند تا به حیثیت و آبروی فردی خدشه وارد نشده و همچنین اصول اخلاقی عینیت و استقلال را نادیده نگیرند. همین امر روزنامهنگاران را در معرض تنیدگی و استرس قرار می دهد.
غلامعلی کارگر؛ حسین بیگدلی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 51-76
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی است و جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام شد که در آن مشخصات فردی و مؤلفههای استرس شغلی از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت و ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه ویژگیهای فردی(محقق ساخته)، تیپ شخصیتی (روزمن و فریدمن) و عوامل استرسزای شغلی (کوپر) بود که پس از تأیید روایی محتوای و پایایی 87/0 = rمورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی کندال و پیرسن به منظور اختلاف میانگین و ارتباط متغیرهای عوامل استرسزا با متغیرهای دیگر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای فردی سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات با عوامل استرسزای شغلی رابطه معنادار وجود دارد ولی ببن عوامل وضعیت استخدام و تأهل با عوامل استرسزا رابطهای وجود ندارد. همچنین بین تیپ شخصیتی A و بروز عوامل استرسزای شغلی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.