فاطمه باشقره؛ ابوالفضل فراهانی؛ حسن اسدی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 117-136
چکیده
این پژوهش، با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی منظم گروهی و انفرادی مدارس متوسطه دخترانه استان گلستان، با روش علّی- مقایسهای انجام شده است. آزمودنیهای پژوهش 252 نفر بودند که به سه گروه تقسیم شدند: 84 نفر ورزشکار رشتههای انفرادی، 84 نفر ورزشکار رشتههای گروهی و 84 نفر غیر ورزشکار. ابزار اندازه ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی منظم گروهی و انفرادی مدارس متوسطه دخترانه استان گلستان، با روش علّی- مقایسهای انجام شده است. آزمودنیهای پژوهش 252 نفر بودند که به سه گروه تقسیم شدند: 84 نفر ورزشکار رشتههای انفرادی، 84 نفر ورزشکار رشتههای گروهی و 84 نفر غیر ورزشکار. ابزار اندازه گیری، پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیت شناختی و معدل مستمر و پایانی ترم اول بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش، بیانگر تفاوت معنادار بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار گروهی و انفرادی با دانش آموزان غیر ورزشکار بود (001/0 =α) که ورزشکاران اعم از گروهی و انفرادی، پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به غیر ورزشکاران داشتند. همچنین تفاوت معنادار، بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار گروهی با انفرادی بود (021/0 = α) که ورزشکاران گروهی پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به ورزشکاران انفرادی داشتند. نتایج این پژوهش از یک سو در توسعه آگاهی مدیران و ایجاد زمینۀ برنامهریزی در جهت مشارکت بیشتر در فعالیتهای ورزشی و از سوی دیگر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر خواهد بود .
عبدالمهدی نصیرزاده؛ محمود گودرزی؛ ابوالفضل فراهانی؛ مهدی گودرزی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 77-106
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی استان کرمان بود. برای گردآوری اطلاعات از بررسی اسناد و مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه، نظر سنجی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از (اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران کل تربیت بدنی، مدیرعاملهای باشگاههای حاضر در لیگهای برترکشور ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی استان کرمان بود. برای گردآوری اطلاعات از بررسی اسناد و مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه، نظر سنجی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از (اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران کل تربیت بدنی، مدیرعاملهای باشگاههای حاضر در لیگهای برترکشور و دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی استان) که در زمینه فعالیتهای ورزش همگانی و قهرمانی نقش داشتهاند میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای توصیفی و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی و تحلیل swot استفاده شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقَق سا ختهای که روائی آن توسط چند تن از اساتید صاحب نظر و پایائی آن از روش آلفای کرونباخ (آلفا=91/0) تأیید گردید. یافتههای پژوهش نشان داد اداره کل تربیتبدنی استانکرمان در ورزش همگانی در وضعیت کنونی دارای 8 قوت و 16 ضعف است و با 9 فرصت و 14 تهدید مواجه میباشد. ساخت و احداث ایستگاههای تندرستی در پارکها، حضور جامعه جوان در ورزش همگانی، عدم توسعه فرهنگ ورزش و تحرک در جامعه، نداشتن برنامه کوتاهمدت و بلندمدت، عدم استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص در ورزشهای همگانی، تأکید تعالیم دینی و پزشکان به امر پرداختن به ورزش، هزینه کمتر امکان دسترسی بیشتر به ورزش همگانی نسبت به سایر ورزشها، بالابودن نرخ بیکاری و اعتیاد در استان،کمبود سرانه فضای سبز در استان، نفوذ فرهنگ جوان پسند غربی و کاهش اوقات فراغت مردم استان به دلیل مشکلات معیشتی از جمله این عوامل بودند. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و تشکیل ماتریس ارزیابی هر یک از عواملداخلی و خارجی ورزش همگانی استان محرز شد که اداره کل تربیت استان کرمان در زمینه ورزش همگانی در موقعیت WT قرار دارد که می بایستی از استراتژی تدافعی (تغییر یا رها کردن) استفاده نماید. و در نهایت، براساس تحلیلهای استراتژیک به تدوین برنامه استراتژیک اداره کل تربیت بدنی استان کرمان در ورزش همگانی اقدام شد و موضوعات استراتژیک آن شامل چشم انداز، مأموریت، اهداف بلندمدت، استراتژی و برنامههای عملیاتی ورزش همگانی استان کرمان بود.