نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه های ورزشی دانشگاه پیام نور البرز
2 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
3 استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش تعیین میزان ارتباط بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی (اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی، مشارکت اجتماعی) با توسعه ورزش دانشآموزی است. روش تحقیق همبستگی، روش اجرا پیمایشی و گردآوری دادهها به صورت میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته 48 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید دانشگاهها و متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه (92/0=α) شد. جامعه آماری شامل کارشناسان و معلمان تربیتبدنی شهر تهران در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و از نوع در دسترس و حجم نمونه 262 نفر بود. جهت توصیف دادهها از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و همچنین برای بررسی معناداری فرضیهها از آزمون خی دو (2χ ) و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی با توسعه ورزش دانشآموزی در سطح 05/0 ارتباط معنادار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: ورزش دانشآموزی برای خروج از این وضعیت و ارتقای جایگاه رسانهای ناگزیر از بازنگری در برنامهها و اتخاذ راهبردهایی در جهت ایجاد تعامل هر چه بیشتر با رسانهها است و برای یک برنامهریزی دقیق و مناسب، شناخت وضعیت موجود و مطلوب رسانههای گروهی در امر توسعه ورزش دانشآموزی مورد نیاز است.
کلیدواژهها