3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین خلاقیت مربیان با عملکرد تیمهای ورزشی فوتسال و والیبال میباشد. جامعه آماری این تحقیق را، مربیان تیمهای ورزشی والیبال و فوتسال (خانمها و آقایان) شرکتکننده در مسابقات سراسری دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تشکیل داده است که براساس جدول مورگان و کرجسای72 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق پرسشنامه و ثبت نتایج مسابقات جمع آوری گردیده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل: پرسشنامههای خلاقیت (رندسیپ)، برگه نتایج عملکردورزشکاران (محقق ساخته) و متغیرهای زمینهای می باشد نتایج بیانگر این است که 11/3% از مربیان از سطح خلاقیت بالا و بسیار بالا برخوردارند و بقیه در سطح متوسط و پایین خلاقیت قرار دارند. 28/65% از مربیان نمونه آماری دارای مدرک کارشناسی بودند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میزان خلاقیت مربیان و عملکرد تیمهای ورزشی آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (01/0 > P، 39/0 = r). از مجموع متغیرهای زمینهای تنها متغیر سن، ارتباط معکوس و معنادار با خلاقیت مربیان دارد (01/0 > P، 39/0 = r). همچنین متغیرهای سابقه مربیگری مربیان ودرجه مدرک مربیگری آنها ارتباط مستقیم و معناداری با عملکرد تیمهای ورزشی مربیان دارد(01/0 > P، 39/0 = r). با توجه به یافتههای تحقیق میتوان اذعان داشت: مربیانی که از خلاقیت خوبی بهرهمند هستند از عملکرد بهتری برخوردار بوده، ضمن اینکه سابقه مربیگری بیشتر و شرکت در کلاسهای مربیگری بالاتر در بهبود عملکرد مربیان تیمهای ورزشی مفید بوده است.
سیدعامری، میرحسن .(1381). طراحی و تبیین مدل سه بعدی سبکهای رهبری، خلاقیت و اثربخشی مدیران ورزشی دانشگاههای کشور. رساله دوره دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش مدیریت و برنامهریزی).
سیف، آسیه (1386). تعیین رابطه و عوامل مؤثر بر میزان خلاقیت و موفقیت شغلی مربیان تیمهای ورزشی آموزش و پرورش شهرستان نهاوند. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بوعلی سینا.
سیف، علی اکبر. (1375). روانشناسی پرورشی. انتشارات آتیه.
طباییان، احمد (1381). رابطه بین پایگاههای قدرت با اثربخشی و عملکرد رؤسای دانشکدهها و مدیران گروههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور. رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.
علوی، سید امینا... .(1378). ارزشیابی عملکرد کارکنان، نظریهها، اصول و روشهای ارزشیابی. مرکز آموزش مدیریت دولتی.
Amabile, Teresa M. ; Within You Without You The Social Psychology of creativity and Beyond , London, (1990).
Collin, Martindale; creativity, primordial cognition and personality, USA, (2006).
Costantini,D; Villepreux, P and Mandigout, S. Interest of the scientific contribution in the research of the performance in handball and rugby,(2007).
Cross , N. , coaching effectiveness, the coaching process: principles and practice for sport, Oxford U.K.(2004)
Farnham, A; Betey, M; Anand, K and Manfield,J.personality, hypomania, intelligence and creativity, Department of Psychology, University College London.(2007)
Moraes,L.C and Salmela,J.H.;development of expertise: the role of coaching, families and cultural contexts. In:j.Starkes and Ericsson ,editors, expert performance in sport, Human Kinetics (2003)
Runco,A.; Assessing Ideational and Evaluative Skills and creative Styles Attitudes,Creativity and innovation Management , (1993).