The Relationship between Informing Roles, Social and Educational Participation, Culture-Constructing of the Mass Media, and Development of Student Sports

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The present paper aims to determine the extent of the relationship between the four roles of the mass media (i.e. informing, educational, social participation, and culture-making) and the development of student sports.
Methodology:The study utilized a correlation survey research design with a field data-collection method. The data-gathering instrument was a48-item researcher-made questionnaire. Validity of the questionnaire was confirmed by 14 university professors, and its reliability was established by calculatingCronbach's alpha (α=0.92). The statistical population included physical education teachers of elementary, guidance, and high schools of Tehran. Morgan Table was used to determine the sample. Using the convenience non-random sampling method, 262 subjects were selected. Descriptive statistics were used to describe the data. Inferential statistics, namely the Kolmogorov-Smirnov test, was used to see if the distribution of data was normal. Chi-square (2χ) and Friedman test were applied to examine the significance of hypotheses.
Findings: The results showed that there was a significant relationship between the fourfold roles of the mass media and the development of student sports at the level of P=0.05.
Discussion and Conclusion: In order to save student sports from this situation and to improve its position in the media, the current programs have to be reviewed. Also, some strategies have to be taken toestablish a better interaction with media. An accurate and appropriate planning requires knowing the status quo as well as the desired status of the mass media in developing the student sports.

Keywords


منابع فارسی
آذرنوش، آرزو. (1383). نگرش سنجی از دانشجویان در خصوص درس تربیت بدنی و ورزش، پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران. دانشگاه آزاد اسلامی.
دادگران، محمد. (1387). مبانی ارتباطات جمعی، انتشارات فیروزه، تهران.
راندال، دیوید. (1386). روزنامه نگاری حرفه­ای، مترجم؛ علی اکبر قاضی­زاده، انتشارات روزنامه ایران؛ تهران.
روشندل اربطانی، طاهر. (1386). تبیین جایگاه رسانه­های همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور، مقاله فصلنامه علمی – پژوهشی حرکت، شماره 23، صص 177 – 165.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. (1388). آمار اجمالی آموزشگاه­ها، کلاس­ها، دانش­آموزان و کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران. گروه طرح و برنامه.
سازمان تربیت بدنی. (1382). سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور، مصوبه جلسه مورخه 9/6/82  هیئت محترم  وزیران.
شفیع نیا، پروانه. (1383). طراحی الگویی برای محتوای تدریس و ارزشیابی درس تربیت بدنی. رساله دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی درسی تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.
قاسمی، حمید و همکاران. (1387). فعالیت­های رسانه­ای در ورزش، انتشارات بامداد کتاب، تهران.
قاسمی، حمید. (1386). بررسی نقش رسانه­های گروهی در توسعه ورزش کشور. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
قاسمی، حمید. (1387). نقش رسانه در خصوصی­سازی ورزش. همایش بین­المللی خصوصی­سازی فوتبال. دانشگاه تربیت مدرس.
کازنو، ژان. (1387). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، مترجم؛ باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، انتشارات اطلاعات، تهران.
کردی، محمدرضا. (1386). بررسی نقش مطبوعات و رسانه­های گروهی در ورزش ایران، طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
مهدویان مشهدی، مریم. (1387). مقایسه وضع موجود و مطلوب نقش رسانه­های گروهی در ورزش بانوان، مقاله اولین همایش ملی مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آبان­ماه.
 
 
منابع لاتین
Alan,T(2004). Editorial International review for the sociology of sport, Vol37: issue 314.p275.
Ballaard,M& Gray,M &Reilly,J& Noggle,M(2009). Correlates of video game screen time among mles: Bo dy, physical activity, and other media use. Eating Behaviors 10,pp 161-167.
Hudsond &Boewadtj (2003).“Sport and adventure tourism, Binghamton, NY”: the nowrth press, New York . pp : 103 – 150.
James,J& Pyun,Y.(2010). Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework. Sport management review ELSEVIER.
Strelize, B (2005).”Relationships in sport sponsorship : a marketing perspective”, unpublished doctoral degree dissertation, Faculty of management, university of  Johannesburg
Summers,j &Morgan,j(2008).More then just the media: considering the role of public relations in the creation of sporting celebrity and the management of fan expectation. Public Review 34,pp 176-182.
Tomasini,N(2004). NCAA corporate sponsor objectives: Are there differences between ivisions. Sport Marketing Quarterly ,13 ,pp 253-264.