The Role of Personal Qualifications on Job Stressors among Physical Education Teachers in Shahryar county

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This research aims to study of relationship between job stressors and personal specifications among teachers of physical education in county of Shahryar. Statistical society included 120 teachers of physical education of Shahryar, of which 92 teachers were selected as society of research using Morgan sampling Table. The research method was applied method in goal, correlative in strategy. The data was collected in field form, in which the personal qualifications and job stressor components were evaluated through questionnaire. The measurement tools included 3 questionnaires of personal qualifications (researcher-made), type of personality (Roseman and Friedman), and job stressors (Cowper), when r = 0.86 was used after confirmation of content reliability and validity. To test research hypotheses, Pearson and Kendall's coefficient of concordance was used . The research results showed that there was a significant relationship between personal specifications: age, gender, service records and education with job stressors, but no relationship between factors of employment status and marital status with stressors. There is also a significant and direct relationship between personality type A and job stressors.

منابع فارسی
آینه بند، بهرام. (1383). تنش شغلی. مجله توسعه مدیریت شماره 29.
بخشی پور رودسری عباس. (1376). بررسی رابطة میان شخصیت تیپ A و استرس تجربه شده با وقوع حملة قلبی. نشریه پژوهش‏های روان‏شناختی، شماره 8 ، صص 14-3.
جامعی باغک، محمدرضا. (1382). بررسی عوامل تنش در پرسنل پرستاری بیمارستان‏های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. پایان نامه کارشناسی ارشد دفاع شده، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.
خاقانی زاده و همکاران.(1387). بررسی استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در بیمارستان‏های منتخب نیروهای مسلح، نشریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شماره 60 .زمستان 1387
رضایی،علیرضا.(1368). بررسی میزان شیوع، منابع و علائم استرس در میان معلمان ایرانی،پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
شیخی و همکاران.(1387). بررسی تأثیر طرح توانمندسازی پرستاران در مقابله با تنش‏های شغلی در مراکز آموزشی-­درمانی قدس و بوعلی سینای قزوین، مجله علوم پزشکی قزوین.
صادقی بروجردی، سعید و همکاران.(1382). ارتباط بین تحلیل رفتگی با ویژگی­های فردی اعضای هیئت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه­های دولتی. مقاله چهارمین همایش بین المللی و علوم ورزشی.
صمدپور و کیان مهر(1385). بررسی عوامل تنش‏زای شغلی پرستاران شاغل دربخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای شهر زنجان،نشریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،سال شانزدهم، شماره 55، زمستان 1385.
عابدی، کمال الدین وهمکاران .(1388). استرس‏های شغلی و نارضایتی از کار و ارتباط آن با فاکتورهای فردی و حوادث در یکی از صنایع کشور، مجله دانشگاه علوم پزشکی جهرم ،دوره هفتم،شماره دو ،پاییز 88.
مظفری احمد و صادقی بروجردی.(1383). ارتباط بین عوامل فشارزای شغلی با ویژگی‏های فردی در بین اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه‏های دولتی، نشریه علوم حرکتی و ورزش، جلد اول،شماره3 ، بهار 1383.
 
 
منابع لاتین
Borg, Mark G.; Riding, Richard J. Occupational stress and satisfaction in teaching. British Educational Research Journal, September 1991, p.263-281.
Cooper , L . cary and Sutherland ,J.valerie (1991). personality , stress andaccident involvement in the offshore oil and gas industry , personality andindividual differences , vol 12 , issue 2 .
Cooper M. toward a model of safety culture. Safety sci 2000; 36(6):11-136.
Cooper, C.L., Dewe, P.J. and O’Driscoll, M.P. (2001), Organizational Stress: A Review and Critiqueof Theory, Research and Applications, Sage Publications, CA.
Cox, T and Brockley, T. (1984). The Experience and Effects of Stress in Teachers.
British Educational Research Journal. Vol 77, No 2, 139-145.
FRENCH, J. K. P., Jr (1976). Job demands and worker health: Introduction. Paper presented at the84th Annual Convention ofthe American Psychologicai Association, Washington, DC.
Friedman M, Rosenman R.” Type of behavior and your heart” . (New York: Alfred A,KnopF,Inc.,(1974) , in: Marc G singer,op-­cit.,P-­372
Gillmore J, Daownson N.( 1997). The clinical practice of neurological. 3th ed. Philadelphia: Lippincott Com;68.
House, J.S. (1980). Occupational stress and the mental and physical health of factory workers. Ann Arbor: Survey Research Center, Institute for Social Research, University of Michigan.
.Kyriacou , Sutcliff (1978) "  teacher  stress prevalence, sources and symptoms", British Journal of Educational Psychology.vol29,pp159-167
Kyriacou C, Sutcliff  J. Teacher stress: A review .Educational  review ,1987; 31-665-99
Lazarus R. “ Theory-­based stress measurement. Psychological inquiry (1990); 1(1):3-13
Milstein, M., &Golaszewski, T. J. (1985). Effects of organizationally based and individually based stress management efforts in elementary school settings. Urban Education, 19(4), 389-409.
Newell, R.C. Teacher stress. Warning: teaching may be hazardous to your health. American Teacher, December 1978/January 1979, p. 16-17.
Tangri,p(2003) "  what stress costs special report presented by chrysalis performance strategies inc ?available at. www.stress costs.com
Travers Cheryl J., Cooper Cary L. (1996). Teachers under pressure: stress in the teaching profession, Routledge.