A Comparative Study On Sport Marketing In Winter & Summer Olympic Games (1996 - 2004)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of present research is to compar sport marketing in summer and winter Olympic games ( 1996 – 2004 ). Research method was library studies, applicative and descriptive. The results showed an increase in fianciad summer and winter Olympic between 1996 – 2004, whit a descending range aften this period. The number of sponsors had descended in summer Olympics, increased and then had descended in winter Olympics. Number of sponsor partners had increased unperceptibly and then had left without change.The sell ticket program had risen and then  experienced a descending process in summer Olympic, but continued increasing process in winter Olympic.The broadcasting rights continued increase process.At first, licensing revenue had descended process then increased in summer Olympic, but continued increase process in winter Olympics.Total Olympic marketing rvenue and distribution of Olympic family revenues had continued increasing process. Broadcasting rights looks the most profitable marketing indicator in Olympic games. Global audience continued increasing process in summer & winter Olympics, however it shows unperceptible decreased in Athens 2004 only.

Keywords


منابع فارسی
النشار، عادل.(2003). بازاریابی ورزشی، روندهای فعلی و آینده. خلاصه مقالات دومین همایش خاورمیانه‏ای ایچ پر. تهران.
احسانی،محمد.(1382). مدیریت بازاریابی ورزشی.خلاصه مقالات دومین همایش خاورمیانه‏ای ایچ پر. تهران.
ایزدی، علیرضا.(1383). توصیف عوامل مؤثر بر جذب اسپانسرشیب شرکت‏های اسپانسر فوتبال حرفه­ای ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم. دانشکده تربیت بدنی.
بلوریان تهرانی، محمد.(1382). طراحی استراتژی، برنامه­ریزی و مهارت‏های فروش و فروشندگی حرفه­ای. چاپ اول تهران. شرکت چاپ و نشر بازرگانی. 5 و 83. 
پارسی پور، سولماز.(1383). بازاریابی ورزشی و دیدگاه استراتژیک. فصلنامه علم ورزش. شماره 4. زیر چاپ.
حمیدی، مهرزاد.(1384). بازاریابی در رویدادهای ورزشی. خلاصه مقالات پنجمین کنگره بین المللی علمی ــ ورزشی بسوی آینده.
صادقی، حسین.(1382). ارتباط متقابل ورزش و اقتصاد در روند توسعه. خلاصه مقالات دومین کنگره خاورمیانه­ای ایچ پر. تهران.
صنایعی، علی.(1347). اصول بازاریابی و مدیریت بازار. چاپ سوم. تهران. پرسش:10 ــ 7.
فیاض، محمدرضا.(1382). ورزش، صنعت، بازاریابی. خلاصه مقالات دومین همایش خاورمیانه‏ای ایچ پر. تهران.
کمالى، کامل و دادخواه. محمدرضا.(1381). بازاریابی و مدیریت بازار (علمی ـ کاربردی). چاپ دوم. تهران: شهرآشوب: 120 ــ 102 و 200 ــ 193.
کوزه چیان، هاشم. احسانی، محمد. فرزان، فرزام و کریمی طرقبه، الهام.(1384). روش­های مناسب بازاریابی در ورزش زنان مسلمان. خلاصه مقالات پنجمین کنگره بین المللی علمی ــ ورزشی بسوی آینده.
ولادیمیر، آندرف و فرانسوانیس، ژان.(1380). اقتصاد ورزش.( ترجمه اله‏وردی جزایری). چاپ اول. تهران: انتشارات علم ورزش، 40 ــ 30.
هاشمی سیاوشانی، محمد.(1382). بررسی جذب حمایت‏های مالی جهت تیم‏های ورزشی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنی. چاپ نشده.
هنری، حبیب.(1384). بنیان­های بازاریابی در ورزش زنان. خلاصه مقالات پنجمین کنگره بین المللی علمی ـ ورزشی  به سوی آینده.
 
 
منابع لاتین
http. www. Beijing 2008 Olympic Marketing. (2005).
htt . www . City and Sport Marketing Strategy. (2005): The Case of Athen 2004.  
Jarvise, Nigel. (2002). Sponsorship and Goy Sport: a case study of the 2000 Gay softball world series. International journal of sport marketing & sponsorship. Vol.  4, No. 3.
Lee. Johnny.k. (2005): marketing and promotion of the Olympic Games: Published by the United States sports academy. The sport journal.
Lachowest, Tony & Gladden, James. (2003). A frame work for understanding Cause Related Sport Marketing Programs. International journal of sport Marketing & sponsorship. vol. 4, No. 4.
Mc Donald, C. (1991). Sponsorship and the Image of the Sponsor. European Journal of Marketing. vol. 25, no. 11, PP. 31 _ 38. 
Porter, Philip. (2005) .htt .www. Olympic Marketing: An Overview.
Pritchard, Mark & Negro, Chris. (2001). Sport Loyalty Program and Their Impact on Fan Relationship. International journal of sport Marketing & Sponsorship vol. 3, no. 3.
Rines, Simon. (2002). Guinness Rugby World cup Sponsorship: A Global Platform for Meeting Business Objectives. International journal of sport Marketing & sponsorship. vol .3 , no .4 . 
Taranto, R. (1998). Special events _ a unique Tool of Marketing and Promotion Business Date. International journal of sport marketing &sponsorship .vol.6, no.1. PP. 5 _9.
25. Tripodi, John. (2001). Sponsorship _ A Confirmed Weapon in the Promotional Armory .international journal of sport marketing & sponsorship. vol. 3, no. 1.
Wilcox, Ralph & Andrews, David. (2001).AXAUK, Real life Supporters and Sponsorship of the Football Association Challenge Cup: International Journal of Sport marketing & sponsorship.  vol. 3, No. 2.
http . www. Fact File 2004, Olympic Marketing. (2005).
Girginov and Parry. (2005).The Olympic Games Explained: Olympic Marketing. PP. 93 _ 116.
Girginov and Parry. (2005). Economic and Environment Impact Of TheOlympic Games. PP.116 _ 130.
http .www. Hailer Announced Official Sponsor of Beijing 2008 Games. (2005): Maeket Place.
http .www.  IOC final report 2001 _ 2004. Marketing revenue. (2005).
http .www. 2006 Marketing fact file. (2005).
http .www. Marketing Revenue; Olympic Broadcast. (2005).
http.www.Olympic Studies Center Olympics By subject Economic& Tourism .(2005).’Olympic Games Tourism Strategy’,page3 http://www.ausport.gov.au/fulltext/2001/atc/olympicreview.pdf
Papanikos.G et al. http .www. Olympic Marketing: An Overview (2005). The sportjournal.org/2003 Journal/Vol6-No2/ athens. asp
http .www. Revenue Generation (2001 _ 2004). (2005).
http .www. Saltlake 2002 Marketing and Finance. (2005).
http .www. Sydney 2000 Olympic Marketing. (2004).
http .www. The Economic Impact of Hosting the 1996 Summer Olympic. (2005).
Lachowest, Tony & Gladden, James. (2003). A frame work for understanding Cause Related Sport Marketing Programs. international journal of sport marketing & sponsorship. vol. 4, No. 4.
Roy, Donald & Graeff, Timothy. (2003). Influences on Consumer Responses to Winter Olympics Sponsorship. International Journal of sport marketing & Sponsorship vol: 4. No: 4.   
Jeffrey G. Owen:( 2005).Estimating the Cost and Benefit of Hosting Olympic Games:What Can Beijing Expect from Its 2008 Games? in The Industrial Geographer Volume 3 Issue 1.
Pricewaterhouse Coopers (2004), ‘European Economic Outlook June 2004’, page
http://www.pwcglobal.com/gx/eng/ins-sol/specint/ neweurope/ epa/ EEOJun04SectionIII.
htt.www.Olympic marketing 15 .(1999) published by the international Olympic committee.