Content analysis of sport newspaper according to sport aggression factors

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Today aggressions as an unseperatable part of sport fields, but its volume depends on the type of sport and its popularity. The current research is content analysis and a descriptive one. 3 well known sport newspaper(Khabarevarzeshi, Abrarevarzeshi, and Iranevarzeshi) from farvardin of 1392 to Esfand of 1392 were selected for data analysis. Based on analysis, the most aggressive behaviors were found in football league. Most of these aggressions occurred football matches and exercises. Most of these aggressions were committed by players and spectators that often extended to outside of stadiums. According to this fact that 93 percent of aggressions were found in football, the presented structure can be related to the different aspects of football, in which spectator-player identification, imitation, replacement, social and observational learning, can be more possible. This shows that football is a suitable place for releasing excitement, compensating failure, and solving suppressed social and political complex. It is remarkable that football play an important role in creating group identity.

Keywords


منابع فارسی
اسدی، علی. (1388). مقدمه­ای بر جامعه­شناسی رسانه­های همگانی. تهران، پژوهشکدة علوم ارتباطی و توسعة ایران.
 انورالخولی، امین. (1383). ورزش و جامعه. مترجم: حمید رضا شیخی. بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، مشهد و تهران.
جلالی، محمدرضا. (1384). بررسی خشونت در میادین ورزشی. دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کشور.
 داوودی، نادر. (1379). بهره­مندی جوانان ایرانی از مطبوعات ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
 راندال، دیوید. (1386). روزنامه نگاری حرفه­ای. مترجم: علی اکبر قاضی­زاده، انتشارات روزنامه ایران، تهران.
رسولی، رضا. (1383). تحلیل روزنامه­های منتخب سراسری. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 فتحی­نیا، محمد و علیزاده، عبدالرحمان. (1384). خشونت­گرایی تماشاگران فوتبال و نقش رسانه­ها در کنترل آن. نشریه سنجش و پژوهش، مرکز تحقیقات صدا و سیما. شماره­های 42 و 43.
 قاسمی، حمید و همکاران.(1387).  فعالیت­های رسانه­ای در ورزش. انتشارات بامداد کتاب، تهران.
 کازنو، ژان. (1387). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، مترجم؛ باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، انتشارات اطلاعات، تهران.
کردی، محمدرضا. (1386). بررسی نقش مطبوعات و رسانه­های گروهی در ورزش ایران. طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
 کلایتون استولد، جی و همکاران. (1388). روابط عمومی ورزشی، مترجم؛ حمید قاسمی و همکاران، انتشارات علم و حرکت، تهران.
 معتمدنژاد، کاظم. (1386). وسایل ارتباط جمعی. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
 معتمدنژاد، کاظم. (1386). روش تحقیق در محتوای مطبوعات. تهران، دانشکدة علوم ارتباطات اجتماعی.
مرادی، مهدی و همکاران. (1389). بررسی نقش چهارگانه رسانه­های ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی و قهرمانی. پایان نامه کارناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.
 ویلیامز، جان و همکاران. (1389). کند و کاوی در پدیدة اوباشی­گری در فوتبال. مترجم: حسن افشار. تهران، نشر مرکز.
 
منابع لاتین
 Ballard, M & Gray, M & Reilly, J & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among mles: Body, physical activity, and other media use. Eating Behaviors 10,pp 161-167.
 Drayer, J  &  Shapiro, S & Morse, A & White, J. (2009). The effects of fantasy football participation on NFL consumption: A qualitative analysis. Sport management review.
 Etang, J. (2006). “Public relations and sport in sport in promotional culture”. Public Relations Review. Vol 32. PP:386-394.
 Summers, J & Morgan, J. (2008). More then just the media : considering the role of public relations in the creation of sporting celebrity and the management of fan expectation. Public Review 34, PP:176-182.