A Factor-Analysis of Information Technology and Total Quality Management in Sports Federations

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The present paper aims to study the relationship between IT and total quality management in sports federations of the Islamic Republic of Iran. The type of research was applied and the used methodology was descriptive-survey. The statistical population included 150 presidents, vice-presidents, and secretaries of sports federations who completed 150 questionnaires, some of which were incomplete, and therefore, excluded. Thus, 110 questionnaires were analyzed. This number was corresponding to the sample size in the table of Morgan and Argyris (n≥108). Factor-analysis and Lisrel software were used to examine the hypothesis. The results showed that the components of total quality management in sports federations were significantly affected by IT. Moreover, information technology had significant positive effect on the components of leadership (factor loading=0.601, t=12.803), strategic planning (FL=0.723, t=10.381), customer satisfaction (FL=0.761, t=12.803), staffing (FL= 0.690, t= 8.402), personnel empowerment and education (FL= 0.755, t=128.450), information analysis (FL=0.840, t= 21.325), quality and productivity improvement (FL= 0.770, t= 14.707), and quality assurance (FL=789, t=16.034). Confirming the primary hypothesis, the results indicated that IT had the highest effect on the component of customer satisfaction. This finding entails important points for executive managers of sports federations. Facilitation of information streams will lead to more customer satisfaction and eradicate the existing shortages in organizations of this kind.

Keywords


منابع فارسی
انصاری، منوچهر و صالحی، صدقیانی جمشید. (1383). مدیریتکیفیتجامعوفناوریاطلاعات، روابطوکارکردها. مجله مدیریت صنعتی (5): 90-71.
توربان، افریم و همکاران. (1386). مقدمه‏ای بر فناوری اطلاعات. مترجمان اکبر مصطفوی، جواد اکبری، مجتبی مصطفوی، شرکت ناقوص اندیشه.
حاجی حسینی، حجت الله و همکاران. (1391). ارائه‌یمدلیبرایبررسیتأثیرفناوریاطلاعاتبر کیفیتعملکردسازمان‌هایتولیدی: (پیمایشیدرباره‌ی شرکت‌هایخودروسازیسایپاوایران‌ خودرو)، مدیریت فناوری اطلاعات (13): 44-25.
خدادادحسینی، سیدحمید و فتحی، سعید. (1390).بررسیارتباطبینآمادگیالکترونیکیکشور واثربخشیکاربردفناوریاطلاعاتدربنگاه‏هابارویکردفراتحلیل. مدیریت فناوری اطلاعات 3(8): 96-81.
ریاحی، بهروز. (1381). مدیریتکیفیتجامعدربخشعمومی (دولت)، چاپ اول، تهران: نشر مرکزآموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
سندراهبردینظامجامعتوسعه یتربیتبدنیوورزشکشور.
عابدی جعفری حسن و همکاران. (1390).بررسیتأثیراستفادهاز فناوریاطلاعاتبرعملکردعملیاتیوعملکرداستراتژیکواحدمدیریتمنابعانسانی درشرکت‏هایخودروسازوقطعسازتهران. مدیریت فناوری اطلاعات 3(9): 88-69.
فلاح، زین العابدین. (1384). بررسیعواملمرتبطبااستقرارسیستم هایاطلاعاتیمدیریت درفدراسیون‏هایورزشیایران، پایان نامۀکارشناسیارشدمدیریتورزشی،دانشکدۀ تربیتبدنیوعلومورزشی، دانشگاه تهران.
مجیبی میکلائی، تورج و همکاران. (1389). ارزیابیمیزانآمادگیاجرایسیستممدیریتکیفیتجامع (TQM) درتعاونی های فعالتولیدیبخشصنعتاستانمازندران، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 26: 85-69.
محمودی، مهدی. (1385). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، ارائه شده در دومین همایش فناوری آموزشی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
هنری، حبیب. (1382). طراحیوتبییننظاماطلاعاتیوسیستمبهره‌وریمنابعانسانی درسازمانتربیتبدنیوفدراسیون‏هایورزشیمنتخبوکمیتۀملیالمپیک، رسالۀ دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس.
 
 
منابع لاتین
Ang C.L et al. (2000). Measures to assess the impact of information technology on quality management. International Journal of Quality & Reliability Management; 17(1): 42-65.
Bahrami, M., Ghorbani, M., Arabzad, S. (2012). Information Technology (IT) as An Improvement Tool For Customer Relationship Management (CRM). Social and Behavioral Sciences 41 ( 2012 ) 59 – 64.
Boone T., Ganeshan R. (2004). Call for papers: special issue on the impact of ebusiness technologies on supply chain operations. Journal of Operations Management; 22: 197–198.
Dewan S., Kraemer K.L. (2000). Information Technology and productivity: evidence from country-level data. Management Science; 46(4): 548-562.
Dewhurst F.W et al. (2003). An initial assessment of the influence of IT onTQM: a multiple case study. International Journal of Operations & Production Management; 23(4): 348-374.
Gallardo, L. Garcia, M. Burillo, M. (2008). New sports management software: A needs analysis by a panel of Spanish experts. International Journal of Information Management 28: 235-245.
Geraldi J.G et al. (2011). Towards a conceptualization of quality in information technology projects. International Journal of Project Management; 29(5): 557-567
Hughes, N.A. (1994). TQM in Higher Education: The Application of IT. PhD thesis, University of Nebraska, Lincoln, NE.
Johnson P.F., Klassen R.D., Leenders M.R., Awaysheh A. (2007). Utilizing e business technologies in supply chains: the impact of firm characteristics and teams. Journal of Operations Management; 25(6): 1255-74.
Lai K.H., Wong C.W.Y., Cheng T.C.E. (2008). Acoordination-theoretic investigation of the impact of electronic integration on logistics performance. Information & Management; 45(1): 10–20.
Lin J. C., Chang H. C. (2011). The role of technology readiness in self-service technology acceptance. Managing Service Quality; 21(4): 424-444
Martinez-Lorente A.R et al. (2004). The effect of information technologies on TQM: An initial analysis. International Journal of production economies; 89(1): 77-93.
Sadikoglu, E. Zehir, C. (2010). Investigating the effects of innovation and employee performance on the Relationship between total quality management practices and firm performance. International Journal of Production Economics, 127(1): 13-26.
Sanchez-Rodrıguez, C., Martınez-Lorente, A. R. (2011). Effect of IT and quality management on performance. Industrial Management & Data Systems; 111(6): 830-848.
Sitkin, S. B. Sutcliffe, K. M. and  Shroeder ,R. G. (1994). Distinguishing control from learning total quality management :a contingency approach. Academy of management review. 19(3): 537-551
Weston, F.C.J. (2001). weighing soft and hard benefits of information technology, manufacturing systems. International Journal of Information Management, vol. 11 , No.4, pp.8-38