A Study of Motivational-Hygienic Factors among Kermanshah Physical Education Teachers Based on Herzberg’s Theory

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The present paper aims to study the motivational-hygienic factors among physical education teachers on the basis of Herzberg’s theory. The study utilized a descriptive-analytical methodology with a field data-collection method. The statistical population included all physical education teachers of Kermanshah province. Using multiple cluster sampling method, 278 subjects were selected. The data-gathering instrument was the demographic questionnaire as well as the ‘Motivation-Hygiene’ questionnaire of Dennett et al (1996). Descriptive statistics as well as inferential statistics, including the Kolmogorov-Smirnov test, independent sample t-test and the Kendall Correlation Coefficient were used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between male and female in terms of hygienic factors (p<0.05). However, there was no significant difference in motivational factors between male and female physical education teachers (p>0.05). Moreover, there was a significant positive relationship between hygienic factors, on one hand, and gender(r=0.447) and marital status(r=0.409), on the other. Meanwhile, no significant correlation was observed between motivational factors and demographic characteristics of the subjects (p>0.05).

Keywords


منابع فارسی
استات ،دیوید؛ ای.(1384). روانشناسیمدیریت، ترجمه کامران گنجی و علیرضا شریفی، چاپ اول ، ص ۱۰۸.
الوانی. سیدمهدی.(1376). مدیریتعمومی. نشرنی. تهران، ص ۱۵.
باستانی، محمود.(1378). بررسیرابطهعواملانگیزشیوبهداشتینظریههرزبرگبارضایتشغلی اعضاهیاتعلمیدانشگاهعلومپزشکیتهران.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
جهانیان؛ رمضان.(1374) .بررسیرضایتشغلیمعلمانبرمبناینظریههرزبرگدرمدارسراهنمائی شهرستاندامغان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
حقیقی، محمد علی و همکاران.(1382). مدیریترفتارسازمانی، چاپ دوم، انتشارات ترمه، ص 62.
رابینز اسیفن.(1378). مبانیرفتارسازمانی، ترجمه قاسم کبیری، انتشارات دانشگاه آزاد، ص، ۶۹.
رضائیان؛ علی.(1388). مبانیسازمانومدیریت، انتشارات سمت، تهران، ص ۴۴.
سرداری؛صدیقه.(1380). بررسیومقایسهمیزانرضایتشغلیاعضایهیاتعلمیدانشگاهدانشگاه آزادودولتیزنجانبراساسنظریههرزبرگ . پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تربیت معلم.
صاحب الزمانی؛ محمد.(1375). بررسیرضایتشغلیاعضایهیاتعلمیدانشگاهآزاداسلامی واحدهایمستقردرتهران .پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
علوی، امین الله.(1381). روانشناسی مدیریت و سازمان(رفتار سازمانی).چاپ پنجم مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص ۱۰.
قره­خانی؛ حسن.(1385). بررسی عوامل انگیزشی و بهداشتی معلمان تربیت بدنی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
 
 
منابع لاتین
Adrian Furnham , Liam Forde , Kirsti Ferrari (1999)." Personality and Motivation". Personality and Individual Differences.chapter 11.
Brien. Randy. (2003)," Herzberg’ s two factor theory: A case study of the banking industry in Thailand .Master’s thesis" , Asian Institute of Technology.
Duff .E . A . Monk. (2006)" Attitudes of new appointees to accounting and finance department in the higer education sector".The british Accounting Review,38 ,193-220
Fabio Q.B. da Silva, A. César C. França(2010) towards understanding the underlying structure of motivational - hygienic factors for software engineers to guide the definition of motivational programs.Journal of Systems and Software, In Press, Corrected Proof, Available online 21 December 2010.
Li Ma . Shnanghog Qi ,( 2005)."Customer satisfaction and service system based on Motive – hygiene theory ". Social and Behavior Sciences Psychology.
Marica Manisera . Elise Dusseldorp and Antia J Van der Kooji .(2005) "Component structure of job satisfaction based on Herzberg’s theory". Department of Quantitative Methods , University of Berescia .50,251-280
Parson. Elizabeth, .Adelina. Broadbridge(2005) : "Job motivation and satisfaction Un paking the key factors for charity shop managers" . TheJournal of Social Psychology.