A Study of the Status of Sports Media in the Development and Promotion of Championship Sport Components

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The present paper aims to study the status of Sports Media in development and promotion of championship sports and its different Components. The applied methodology was that of descriptive -comparative. The study utilized a survey research design with the field data-collection method. The statistical population included sport and media experts as well as national championship sport. Using the non-random convenience sampling method, 150 subjects were selected. The researcher prepared a questionnaire focusing on different dimensions of championship sport. Validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts and university professors, and its reliability was established by calculating Cronbach’s alpha (α = 0.88). Descriptive statistics was used to describe the individual characteristics of the subjects. The Kolmogorov-Smirnov test was applied to check the natural distribution of the data and the wilcoxson test was used to examine the significance of the hypotheses.
The results showed that there was a significant difference between the current status and the desired situation of Sports Media in development of championship sport components (P=0.05). The values of Z were -7.925, -7.576 and -7.657 from the viewpoints of, respectively, media experts, sport experts and athletes. It seems that the main reason of the difference between the current and desired situation is incomprehensive programs in Sports Media and/or media authorities’ poor knowledge of the different dimensions of championship sport.

منابع فارسی
انورالخولی، امین.(1381). ورزش و جامعه، مترجم؛ حمید رضا شیخی، بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت) ، مشهد و تهران.
دادگران، محمد.(1387). مبانی ارتباطات جمعی، انتشارات فیروزه، تهران.
راندال، دیوید.(1382). روزنامه نگاری حرفه­ای، مترجم؛ علی اکبر قاضی­زاده، انتشارات روزنامه ایران؛ تهران.
روشندل اربطانی، طاهر. (1386). تبیین جایگاه رسانه­های همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور، مقاله فصلنامه علمی – پژوهشی حرکت، شماره 23، صص 177 – 165.
سازمان تربیت بدنی.(1382). سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور، مصوبه جلسه مورخه 9/6/82  هیئت محترم  وزیران.
غفوری، فرزاد.(1382). مطالعه و بررسی نگرش متخصصان تربیت بدنی به نفش رسانه­های جمعی در گرایش مردم به ورزش قهرمانی و همگانی، نشریه حرکت، شماره16.
قاسمی، حمید و همکاران.(1387). فعالیت­های رسانه­ای در ورزش، انتشارات بامداد کتاب، تهران.
قاسمی، حمید.(1386). بررسی نقش رسانه­های گروهی در توسعه ورزش کشور، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
قیامی راد، امیر.(1387). بررسی همسویی عملکرد رسانه­های گروهی کشور با اهداف تربیت بدنی، مقاله همایش ملی مدیریت ورزشی با تاکید بر سند چشم انداز 20 ساله  جمهوری اسلامی ایران، آکادمی  ملی المپیک، اسفندماه.
قیامی راد، امیر.(1388). بررسی راهکارهای بازاریابی برای ترویج و توسعه رشته های ورزشی در ایران، مقاله فصلنامه علمی- پژوهشی حرکت، دانشگاه تهران، شماره 39، صص 192 تا 175.
قیامی راد، امیر.(2006). مقایسه تطبیقی شیوه­های بازاریابی رشته­های ورزشی کاراته کشور ایران و ژاپن ، مقاله همایش بین­المللی تجارت ورزش، دانشگاه لندن، انگلستان.
کردی، محمدرضا.(1386). بررسی نقش مطبوعات و رسانه­های گروهی در ورزش ایران، طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
کلایتون استولد، جی و همکاران.(1388). روابط عمومی ورزشی، مترجم؛ حمید قاسمی و همکاران، انتشارات علم و حرکت، تهران.
لهسائی­زاده جهانگیری، جهانگیر و تابعیان، حسن. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر علاقه دانشجویان به ورزش: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست و چهارم، شماره دوم(پیاپی 47).
محرم زاده، مهرداد.(1386). مبانی روانی و اجتماعی تربیت بدنی، انتشارات دانشگاه پیام نور، ارومیه.
مرادی، مهدی.(1388). بررسی نقش رسانه­های گروهی ورزشی کشور در توسعه رشته­های ورزشی مقاله نخستین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، شیراز،دی­ماه.
مهدویان مشهدی، مریم.(1387). مقایسه وضع موجود و مطلوب نقش رسانه­های گروهی در ورزش بانوان، مقاله اولین همایش­ ملی مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آبان­ماه.
 
 
منابع لاتین
Baker, J & Logan, A. J. (2007). Developmental contexts and sporting success: birth dateand birthplace effects in national hockey league draftees 2000-2005. British Journal of sport medicine, 41.PP: 515-517.
Ballaard, M & Gray, M & Reilly, J & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among mles: Body, physical activity, and other media use. Eating Behaviors 10. PP:161-167.
Etang, j. (2006). Public relations and sport in sport in promotional culture. Public Relations Review. Vol 32. PP:386-394.
Finish Olympic committee. (2007). Elite sport. www.noc.fi
Greenwood, R & Hinnigs, R. (1996).Understanding radical organizational change. Bringing together the old and new institutionalism, Academy of management review. Vol 21, No 4, pp:10- 22.
Heinila, K. (1982). The totalisation process in international sport. Toward a theory of the totalisation. if competition in top-level sport. Sportwissensechaft, 3.PP: 235-253.
Hudsond & Boewadtj. (2003). Sport and adventure tourism, Binghamton, NY: the nowrth press, New York . pp : 103 – 150.
Jakson, j & Michael, H. (1991). Physical education and sport, Sage publication 367.
James, J & Pyun, Y. (2010). Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework. Sport management review ELSEVIER.
Japan Olympic committee. (2006). joc gold plan. www.joc.or.ip
Malaysia national Olympic committee. (2007). www.olympic.org.my
Monokin, S. (2004). HOW.j.Locan you Go? News week, 143(1), p:28.
Mull, Richard. (1997). Recreational sport management, Human kinetics , p: 202.
Percy,R. (2004). Strategic planning for sport revisited sport England. www.sportengland.org.
Sotiriadou, K & Shillbury, D. (2009). Austalian elite athlete development: An organizationalperspective. Sport Management Review.
Strelize, B. (2005).Relationships in sport sponsorship : a marketing perspective, unpublished doctoral degree dissertation, Faculty of management, university of  Johannesburg.
Tomasini,N. (2004). NCAA corporate sponsor objectives: Are there differences between divisions. Sport Marketing Quarterly 13, pp: 253-264.
Us Olympic committee. (2007). Us Olympic committee programs. www.usolympicetam.com.