دانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923Identifying the Relationship of Time Management and Creativity of Managers and Employees of theMinistry of Youth and Sportsشناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان11848010.22054/qrsm.2013.480FAمحسنکوثری پوردانشجوی دکتری پیام نوربهارهخسروی رادکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائینفیسهزارع فخریانکارشناس ارشد مدیریت ورزشی واحد علوم و تحقیقات کردستانغلامعلیکارگراستادیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120722The objective of the present study was to identify the relationship of time management with planning tendency and creativity of managers and employees of the ministry of youth and sports. In this descriptive-correlational investigation, 307 employees and managers who worked in the ministry of youth and sports were selected as participants and the Time Management Questionnaire (α=0.89) and Jazni’s Job Creativity Questionnaire (α=0.76) were used as instruments. To classify the results, descriptivestatistics, to test the normality of the data, Kolmogorov-Smirnov test, and to find the relationships and predict the variables, Pearson correlation and Multiple Regressions were used respectively. According to the results, significant positive relationships were observed between time management and its components and creativity. Regression results showed that 44.7% of creativity total variances were associated with components of time management. Based on the results, there were close relationships between time efficiency and planning and time efficiency and creativity. In addition, planning could be considered as one of the most important factors in the process of time management. Work time and personal affairs planning plays an important role in planning tendency and creativity. Moreover, Daily personal activities scheduling is very important in appropriate use of available time during the day.هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) استفاده شد. از آمار توصیفی به منظور طبقهبندی دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع دادهها و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه برای تعیین ارتباط و پیشبینی متغیرهای پژوهش استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 7/44 % از واریانس کل تغییرات میزان خلاقیت به مؤلفههای مدیریت زمان مربوط میشود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهرهوری زمان با برنامهریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامهریزی یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامهریزی زمانهای کاری و امور شخصی نقشی موثر در تمایل به برنامهریزی و خلاقیت ایفا میکنند. به علاوه زمانبندی امور شخصی روزانه افراد میتواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشدhttps://qrsm.atu.ac.ir/article_480_e37c8026fa8fdf49d8758fe6ce541c04.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923Examining the effect of service quality of sport tourism destinations on mougth to mougth advertisement
(Case study of sport tourists in Noshahr)بررسی تأثیر کیفیت خدمات مقاصد گردشگری ورزشی بر تبلیغات دهان به دهان: مطالعه موردی گردشگران ورزشی شهر نوشهر193848110.22054/qrsm.2013.481FAفرزانهمظلومی سوینیکارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائیاکبرجابریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانمهدیمرادیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانجوادخزائی پولکارشناس ارشد دانشگاه اصفهانJournal Article20120601The purpose of the current study was to examine the effect of perceived quality of sport tourism destinations on mougth to mougth advertisement, by using Structural Equation Modeling (SEM). This study was a descriptive-correlative and a practical study according to research purpose. Research population was sport tourists who have visited Noshahr as a sport tourism destination in 1392. A sample of 246 sport tourists was selected through convinience sampling. The model validity and the relationships among research variables were verified by using structural equation modeling. According to research findings, dimensions of service quality of sport tourism destination have influenced mougth to mougth advertisement. The findings of this study can lead to a better understanding of behavioral mechanisms that can design reliable principles for maintaining and developing sport tourism visiting of a tourism destination. هدف پژوهش حاضر کشف روابط بین ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی با تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران ورزشی بودند که در بازه زمانی سال 1392 به شهر نوشهر به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی مسافرت داشته اند. تعداد 246 گردشگر ورزشی به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روائی مدل و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی، تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی را تحت تاثیر قرار داده است. یافته های این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسم های رفتاری گردیده که می تواند مبنایی قابل قبول برای حفظ و افزایش بازدید گردشگران ورزشی از یک مقصد ورزشی را ترسیم نماید.https://qrsm.atu.ac.ir/article_481_8ba0a220825f96b07f4f0e73045a865d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923The comparison between efficiency of private and governmental indoor swimming pools in Tehranمقایسه بهره وری استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی شهر تهران396448210.22054/qrsm.2013.482FAاحمدمحمودیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274حسنقامتیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرساحمدنیک سرشتکارشناس ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20130430This study aims at considering and comparing the efficiency of private and governmental indoor swimming pools in Tehran. The present study uses a field descriptive and comparative method. Having at least 2 years of working as managers, 75 managers of the swimming pools (41 managers of private and 34 managers of governmental) were selected as the study samples by using cluster sampling method. In order to gather data, a questionnaire was used which had been confirmed by expert professors and its stability was acquired through Cronbach's alpha (α =0/83).Descriptive statistics were used to analyze the demographic characteristics and Kolmogrov-Smirnov test, independent T-test and Mann Whitney were used in inferential statistics level. The study findings showed that there was a significant difference in the efficiency of private and governmental indoor swimming pools from the managers' viewpoint (P<0/01). Also, there was a notable difference in efficiency components, such as planning, supervision and evaluation, facilities and equipments, staff, customer orientation, financial status, fixing and maintenance, timing, field of activity and the management task in the private and governmental swimming pools (P<0/01). In all mentioned components, the efficiency in private swimming pools was higher than governmental ones.هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه بهرهوری استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مقایسهای بود که بصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق کلیه استخرهای سرپوشیده شهر تهران(خصوصی و دولتی) بود(N=239). بدین منظور 75 نفر از مدیران استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی (41 مدیر از استخرهای خصوصی و 34 مدیر از استخر دولتی) که حداقل 2 سال سابقه مدیریتی در این استخرها را دارا بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 11 تن از اساتید متخصص تأیید و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد(83/0=α). بمنظور تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف (K-S)، t مستقل وU من ویتنی استفاده شد. بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بهرهوری استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی از دیدگاه مدیران وجود دارد (01/0>P). همچنین، تفاوت معناداری در مؤلفههای بهرهوری از جمله برنامهریزی، نظارت و ارزیابی، امکانات و تجهیزات، کارکنان، مشتری مداری، وضعیت مالی، تعمیر و نگهداری، زمانبندی و نحوة فعالیت و عوامل مدیریتی در استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی وجود داشت (01/0>P). در تمامی مؤلفههای مذکور، بهرهوری در استخرهای خصوصی مطلوبتر از استخرهای دولتی بود. از مهمترین عواملی که باعث این تفاوت شد، مربوط به اختلاف مدیران در مورد برگزاری دورههای آموزشی مناسب برای کارکنان در جهت نهادینه کردن بهرهوری در استخرها و همچنین مربوط به انجام برنامهریزی عملیاتی جهت ایجاد فرهنگ بهرهوری در بین مدیریت و کارکنان استخرها بود.https://qrsm.atu.ac.ir/article_482_e70a9fca13304567be551f0dd6e38975.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923A study on relationship between spiritual intelligence and empowerment in the organization of youth and sports Tehranمطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران657648310.22054/qrsm.2013.483FAمحمدگشتاسبیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه هرمزگانعبدالحمیداحمدیدانشیار جهاد دانشگاهی کشورفهیمهنگین تاجیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهرانکفایتنگین تاجیکارشناسی فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوجJournal Article20130123Several researches have been done on the concept of empowerment and its relationship with other variables. However, Emotional Quotient as a factor influencing on individual, social and organizational behavior, has been introduced in recent years in the literature of organization and management. The present study aimed at investigating the relationship between Emotional Quotient and empowerment in Tehran <em>Province General Administration</em>of <em>Sport</em>and <em>Youth</em>.The method used in this study was survey and of correlation, and data collection tool was standard questionnaire of empowerment and Emotional Quotient. Data was analyzed by Pearson correlation test. It showed that there is no significant relationship between empowerment and Emotional Quotient. Moreover, the investigation of first hypothesis about Emotional Quotient indicated that null hypothesis about main hypothesis was rejected, and with regard to the minimum and maximum positive value, it can be concluded that Emotional Quotient value is above the average. Null hypothesis about the second hypothesis was also rejected and according to the minimum and maximum positive value, it can be concluded that empowerment value is above the average. گرچه در مورد مفهوم توانمندسازی و رابطه آن با سایر متغیرها، پژوهش های متعددی انجام گرفته است لکن هوش معنوی به عنوان عاملی اثرگذار بر رفتار فردی، اجتماعی و به تبع آن رفتار سازمانی، طی سال های اخیر در ادبیات سازمان و مدیریت مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، انجام گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی و هوش معنوی است. نتایج تحلیل داده ها که از طریق آزمون همبستگی پیرسون محاسبه شده است، نشان داد که بین هوش معنوی و توانمندسازی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بررسی فرضیه اول مربوط به وضعیت هوش معنوی، نشان داد که فرض صفر مربوط به فرضیه اصلی رد و با توجه به مثبت بودن مقادیر حد پایین و بالا می توان گفت هوش معنوی بالاتر از حد متوسط است. همچنین فرض صفر مربوط به فرضیه دوم رد می شود و با توجه به اینکه مقادیر حد پایین و بالا، بالاتر از صفر می باشد توانمندسازی بالاتر از حد متوسط است.https://qrsm.atu.ac.ir/article_483_ed28da3c5e952fe78ea2dd7bb26628d6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923Effect of income and cost of fans on the brand loyalty in football premier league of Iranاثر درآمد و هزینه کرد هواداران بر میزان وفاداری به برند در تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران778848410.22054/qrsm.2013.484FAوجیههجوانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130104The study aims to investigate the importance of fans brand loyalty of Iraian primarly football league, based on income and cost of fans. The fans of two the most popular teams (Esteghlah and Piruzi) responed the questuionair. According to data estimation methods, sample size of this study was considered 200 supporters of both teams.To investigate the relationships was used panel data. The results of these tests were performed using Eviews software.As a result, the income coefficient is obtained insignificant, But the cost was significant, and it obtained proper amount correlation coefficient with brand loyalty the correct .Thus bye increasing the brand loyalty, the cost will increase.
هدف این تحقیق، بررسی میزان اهمیت وفاداری به برند در هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر ایران، بر حسب میزان درآمد و هزینهکرد افراد بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هواداران دو تیم لیگ برتر فوتبال ایران (استقلال و پرسپولیس) می باشد که با توجه به روش برآورد داده ها، حجم نمونه این مطالعه 200 نفر از هواداران این دو تیم در نظر گرفته شد. برای بررسی روابط از روش داده های ترکیبی یا پانل دیتا استفاده شد. نتایج این آزمون که با استفاده از برنامه Eviews انجام گرفت. طبق نتایج، ضریب درآمد بیمعنی به دست آمد ولی ضریب هزینهکرد معنیدار بود و ارتباط صحیحی را با میزان وفاداری به برند را نشان داد به این ترتیب که با افزایش وفاداری افراد به برند میزان هزینهکرد افزایش مییابد.https://qrsm.atu.ac.ir/article_484_6eefbf52451e6458f82201d717ce1509.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923Designing strategies for public sport in Zanjan provinceطراحی و تدوین استراتژی های توسعه ورزش همگانی استان زنجان8910648810.22054/qrsm.2013.488FAحسیندربانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانناصرتقی بیگلودانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتحمیدقاسمیاستادیار دانشگاه پیام نور کرجمحمدسررشته داریکارشناس پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریJournal Article20121008The aim of the current study was to design the strategies for development of public sport in Zanjan province. The research population involved masters of physical education, educated coaches, educated athletes, graduates and MA students of physical education. The sample (n=45) was selected through total sampling. The researcher tool was a researcher developed questionnaire that its validity was verified by experts and its reliability was verified according to Chronbach’s alpha (0/9).
The scale involved 38 items about strength, weakness, opportunity, and treats of public sport in Zanjan province. For data analysis, descriptive and inferencial statistics such as comparing means, and Fridman test were applied. The vision of public sport in Zanjan province was designed through 5 factors: general goals, quantitative, qualitative, long term, and mission.
According to research findings, internal dimension involved 7 weaknesses, and 9 strengths, while external dimension involved 8 threats as well as 8 opportunities. According to findings, public sport in in Zanjan province was located in situation of WT. so this makes the organization to follow a defensive state and design its strategies according to this occasion.هدف از انجام پژوهش، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی در استان زنجان بود. جامعه آماری این پژوهش را اساتید تربیت بدنی دانشگاه، مربیان تحصیل کرده، ورزشکاران تحصیل- کرده، فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی، که مجموع آنها 45 نفر بودند که به علت محدودیت جامعه آماری، نمونه به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ( 9/0) تأیید گردید.
پرسشنامه شامل 32 سؤال در زمینه بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش همگانی استان زنجان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون مقایسه میانگینها و آزمون فریدمن استفاده شد و چشم انداز ورزش همگانی استان زنجان در 5 مقوله تهیه شد که عبارتند از: اهداف کلی، کمی، کیفی، بلند مدت و مأموریت.
بر طبق نتایج پژوهش، ورزش همگانی استان زنجان در بعد درونی دارای 7 نقطه ضعف و 9 نقطه قوت است و در بعد بیرونی دارای 8 مورد تهدید و 8 مورد فرصت می باشد که جایگاه ورزش همگانی استان زنجان را در مدل سوات، در منطقه WT قرار داد که سازمان را مجبور به گرفتن حالت تدافعی به خود می کند، در پایان با توجه به موقعیت قرارگیری این استان در مدل سوات، اقدام به تدوین استراتژی های متناسب و قابل اجرا شد.https://qrsm.atu.ac.ir/article_488_87a1cee06f5599bceec88f1c83b01bae.pdfدانشگاه علامه طباطبائیگردشگری ورزشی2345-60432620130923Analysis of effective factors on attracting children and teenagers in soccer schoolsتحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال10712048910.22054/qrsm.2013.489FAنجمهرضاسلطانیکارشناس ارشد روانشناسی ورزش دانشگاه تهرانمحسنوحدانیدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20130509The purpose of this study was to analyze the effective factors on attracting children and teenagers in soccer schools. The research method was descriptive/correlational research. 252 parents of children of soccerschools in North Khorasan province were selected by cluster sampling method (N=850). The research instrument was a 28-items questionnaire (α = 0.87) with 5 point Likert scale that was made by researchers for evaluating the effective factors on attracting children and teenagers in soccer schools. The Data were analyzed by using factor analysis method (with Varimax rotation) with spss-18 software (p≤ 0.05). The results showed that 73.72% of the total variance is explained by the extracted factors, including: facilities, equipment and services (hardware index:15.20%) , coaches, education quality, moral and social environment (software index: 18.22%), interactions, friends and family (social index" 10.27%), attention to the parents ideas (Communication index: 9.18%) and Advertising (Promotion index: 8.05%).هدف از این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان به مدارس فوتبال بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. 252 نفر از اولیای هنرآموزان حاضر در مدارس فوتبال استان خراسان شمالی (روش خوشه ای) به عنوان نمونه ی این تحقیق انتخاب شدند (850 =N). پرسشنامه محقق ساخته (با ضریب آلفای کرونباخ 87/0r=) با 28 سؤال در طیف 5 ارزشی لیکرت عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال را ارزیابی می کند. اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی (با چرخش واریماکس) با استفاده از نرم افزار spss18 در سطح معناداری 05/0p≤ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 72/73% از مجموع واریانس به وسیله عوامل مستخرج به شرح زیر تبیین شد: امکانات، تجهیزات و خدمات (شاخص سخت افزاری 20/15%) مربیان، کیفیت آموزش و محیط اجتماعی و اخلاقی (شاخص نرم افزاری 22/28)، تعاملات، دوستان و خانواده (شاخص اجتماعی، 27/10) ، توجه به اولیا (شاخص ارتباطی 18/9%) و تبلیغات (شاخص ترویج 18/9%).https://qrsm.atu.ac.ir/article_489_92b68e447b4732eb64f51929901bbb51.pdf