دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
ویژگی های جمعیت شناختی و اولویت های گردشگران ورزشی در ایران
1
24
FA
افشار
هنرور
استاد یار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
علیرضا
قنبری فیروزآبادی
استاد یار دانشگاه بجنورد
مهدی
خطیب زاده
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
mehdi.khatibzadeh@yahoo.com
10.22054/qrsm.2013.381
چکیده <br /> امروزه اهمیت بازاریابی گردشگری ورزشی به عنوان یکی از شاخه های مطالعاتی گردشگری ورزشی، بیش از پیش مورد تایید قرار گرفته است. اولین گام در بازاریابی، بخش بندی بازار است و برای این کار، آگاهی از ویژگی ها و نیازهای مشتریان از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش ها نشان داده است که مشخصه هایی مانند میزان جمعیت، توزیع سنی، میزان درآمد، جنسیت، اندازه خانواده، مکان جمعیت، میزان اوقات فراغت، نژاد، آموزش و تحصیلات، فعالیت ها، علائق و عقیده ها، دانش فنی، رفتار خرید و استفاده، مزایای مورد انتظار از محصول، میزان مصرف، و حتی محل سکونت بر رفتار گردشگری تاثیرگذار است و به عنوان شاخص های بخش بندی بازار و انتخاب بازارهای هدف ملاک قرار می گیرند. لذا این این پژوهش به دنبال این است که ویژگی های جمعیت شناختی و اولویت های گردشگران ورزشی را در ایران مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری این تحقیق را 177 گردشگر ورزشی ایرانی و 125 گردشگر ورزشی خارجی تشکیل دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط متخصصین امر تایید گردید و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (Cronbach''s Alpha=0.775). در این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS، از روش های آماری توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. <br />نتایج نشان داد حدود 60 درصد نمونه های آماری پژوهش به عنوان ورزشکار در سفر به سر می بردند، در مورد سن گردشگران نیز نتایج حکایت از این داشت که آن ها سن نسبتا جوانی داشتند (میانگین 27 سال) و اکثرشان (91٪) مرد بودند. ملیت گردشگران خارجی بیشتر مربوط به کشورهای همسایه ایران بود. اگرچه گردشگران ورزشی درآمد خیلی بالایی نداشتند اما به طور میانگین میزان هزینه ای که حاضر بودند در آن سفر بپردازند تقریبا با درآمد ماهیانه شان برابری می کرد. اکثر گردشگران (53 ٪) دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر بودند. گردشگران عنوان کردند اولین بخش مورد علاقه برای گردشگری ورزشی "دریا و سایر جذابیت های آبی" است؛ آن ها "تلویزیون" را به عنوان اولین رسانه مورد علاقه جهت تبلیغات اظهارنمودند. مهم ترین عامل تاثیرگذار بر تصمیم به حضور گردشگران ورزشی در رویداد ورزشی مربوطه، خود مسابقه یا رویداد ورزشی بود و فصل بهار به عنوان فصل مورد علاقه بیشتر گردشگران (64/49 ٪) برای گردشگری شناخته شد. نتایج نشان داد که گردشگران ورزشی دارای ویژگی های خاصی هستند و تا حدود زیادی با سایر اقسام گردشگری متفاوت هستند. لذا در برنامه ریزی برای جذب گردشگران ورزشی بایستی به ویژگی های خاص آن ها توجه نمود و یک برنامه بازاریابی که بر تمامی گروه های گردشگری تمرکز نموده باشد نمی تواند در جذب گردشگران ورزشی به محل رویداد موفق عمل نماید.
گردشگران ورزشی,ویژگی های جمعیت شناختی,اولویت ها,بازاریابی,ایران
https://qrsm.atu.ac.ir/article_381.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_381_cbc177aff87fa843b75cf24d0a24601a.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
نقش کیفیت خدمات ورزشگاه ها در جذب و حفظ تماشاگران فوتبال
25
42
FA
اکبر
جابری
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
jaberi.27@gmail.com
مسعود
نادریان جهرمی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان
فرزانه
مظلومی سوینی
-------------
10.22054/qrsm.2013.384
چکیده <br />امروزه جذب و حفظ تماشاگران در ورزشگاهها یکی از دغدغههای اصلی در فوتبال حرفهای و صنعت ورزش میباشد که میتواند پتانسیل بالایی را برای درآمدزایی باشگاهها ایجاد نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی نظرات تماشاگران در خصوص نقش بهبود خدمات در ورزشگاهها بر جذب و حفظ تماشاگران فوتبال بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیهی تماشاگران مسابقات لیگ برترکشور در سال1391-1390 در شهر اصفهان بوده است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه 36 سوالی محقق ساخته بود،که ضریب پایایی آن 85/0 به دست آمد و روایی آن نیز مورد تأیید کارشناسان مدیریت ورزشی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و روشهای آماری t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد در صورت انطباق خدمات ارائه شده با نیازها و انتظارات تماشاگران این عامل میتواند به طور معناداری منجر به جذب و حفظ تماشاگران در ورزشگاهها باشد.
تماشاگران فوتبال,کیفیت خدمات,ورزشگاهها
https://qrsm.atu.ac.ir/article_384.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_384_153bd6502576709f02fdc329249db378.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
ارتباط سبک رهبری (تحول گرا و عمل گرا) و عزت نفس مدیران ورزش کشور
44
58
FA
مریم
دباغ طربقه ی
کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
mfdabag@yahoo.com
رضا
صابونچی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
saboonchi.reza@yahoo.com
حسین
پورسلطانی زرندی
ستادیار دانشگاه پیام نور کرج
10.22054/qrsm.2013.387
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول گرا و عملگرا مدیران ورزشی کشور بود. 137نفر از مجموع240 نفر مدیران ورزشی (مدیران کل، معاونین و رؤسای فدراسیون ورزشی، دو نایب رئیس آن ها) با استفاده از جدول مورگان و مشخص و به شکل تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه استاندارد سبک رهبری MIQ با 41 سؤال و عزت نفس کوپر اسمیت با 35 سؤال بود که روایی پرسشنامه به شکل صوری (محتوایی) و با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0سبک رهبری و 81/0عزت نفس تایید شد. از روش های آماری توصیفی و روش های آماری استنباطی کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی رو اسپیرمن استفاده شد. مهم ترین یافته های تحقیق به شرح زیر است: بین سبک رهبری تحول گرا و عزت نفس مدیران ورزش کشور رابطه معناداری وجود دارد. بین عزت نفس مدیران ورزش کشور تفاوت معنی داری وجود دارد. مدیرانی که دارای سبک رهبری تحول گرا هستند بیشترین عزت نفس را دارند و سپس به ترتیب مدیران عملگرا قرار دارند.
رهبری تحول گرا,رهبری عملگرا,عزت نفس و وزارت ورزش و جوانان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_387.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_387_f19a84e8ed1d6d5a1ef7c3ce0789495b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
تحلیل محتوای روزنامههای ورزشی بر اساس مؤلفه پرخاشگری ورزشی
59
80
FA
فهیمه
نگین تاجی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران
sahar.negintaji68@gmail.com
مهدی
مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
زهرا
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی دانشگاه تهران
سید عبدالحمید
احمدی
دانشیار دانشگاه علم وفرهنگ
10.22054/qrsm.2013.389
خشونت ورزشی اکنون جزء جدایی ناپذیر میادین ورزشی شده است. اما میزان آن به تناسب نوع ورزش و پذیرش و مقبولیت عمومی متفاوت است. از این رو، میزان بازتاب آن علاوه بر این که متأثر از چنین وضعیتی است، متأثر از فراوانی خشونت ها نیز هست.
روش تحقیق حاضر، تحلیل محتوا و از نوع توصیفی بوده است. برای این منظور سه روزنامة ورزشی خبر ورزشی، ابرار ورزشی و ایران ورزشی که از پرتیراژترین و پرخوانندهترین روزنامههای ورزشی بودند، در دورة زمانی اوایل فروردین ماه سال 1392 تا اواخر اسفند ماه سال 1392برگزیده و تمام شماری شدند.
بر حسب بررسی انجام شده، عمده خشونتهای ورزشی در حوزه فوتبال و مربوط به مسابقات لیگ میشود که از یک سو از فراوانی بیشتری برخوردارند و از سوی دیگر دارای اهمیتی غیر قابل انکار هستند. این خشونتها عمدتاً در زمین بازی (شامل زمین مسابقه و زمین تمرین) بروز پیدا کردهاند و اغلب توسط تماشاچیان و بازیکنان شکل گرفته و سپس در فضای ورزشگاه یا بیرون آن گسترش یافته است. با توجه به این که حدود 93 درصد از خشونتهای ثبت شده در مطبوعات مربوط به حوزه فوتبال بوده است، ساختار بیان شده در مورد ابعاد گوناگون خشونت نیز به فوتبال مربوط میشود که در آن امکان همسانسازی و همانندسازی بین تماشاچیان و بازیکنان، امکان تقلید و جانشینسازی و یادگیری اجتماعی و مشاهدهای و زمینههای تخلیه هیجانی پوپولیستی، عقدهگشاییهای ناشی از سرخوردگیها و بغضهای فروخورده اجتماعی و سیاسی و جبران شکستها و ناکامیهای گوناگون در این ورزش بیشتر است. با یادآوری این نکته که فوتبال نقش عمدهای را در هویتسازی گروهی نیز بازی میکند.
روزنامه های ورزشی,پرخاشگری ورزشی,تحلیل محتوا,فوتبال
https://qrsm.atu.ac.ir/article_389.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_389_9e606a9e10c23c660f0612fad462936d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
رابطه بین بهره گیری از تلفن همراه و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی
81
100
FA
ریحانه
راموز
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
حبیب
هنری
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
honari h@yahoo.com
زهرا
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران
مریم السادات
طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/qrsm.2013.393
هدف تحقیق، رابطه بین بهرهگیری از تلفن همراه و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی است. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق به صورت کاربردی و روش گردآوری دادهها میدانی بود.جامعه آماری شامل1635 نفر بود و حجم نمونه آماری طبق جدول مورگان 313 نفر تعیین و340 پرسشنامه جمع آوری شد، روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. از پرسشنامههای کاربرد تلفن همراه و ویژگیهای شخصیتی نئو (NEO-FFI-R) استفاده شد و دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که از بین ویژگیهای شخصیتی، تنها ویژگی روان رنجوری با میزان استفاده از تلفن همراه رابطه معنادار و منفی دارد، در ضمن هیچ یک از ویژگیهای شخصیتی رابطه معناداری با نوع استفاده از تلفن همراه (استفاده از اینترنت و بلوتوث) نداشتند. همچنین مشاهده شد که ویژگی روان رنجوری با بازیهای تلفن همراه رابطه مثبت و با گوش دادن به موسیقی تلفن همراه رابطهای منفی داشت. تنها ویژگیهای برونگرایی و رابطهای مثبت با گوش دادن به موسیقی از طریق تلفن همراه داشتند. در نتیجه از میان ویژگیهای شخصیتی، ویژگی روان رنجوری بهترین پیش بینی کننده میزان و نوع استفاده از تلفن همراه است.
بهره گیری از تلفن همراه,روان رنجوری,برون گرایی,وظیفه شناسی,دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_393.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_393_5255bcb64c782cdc74d4a8c87eeeae11.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
ارتباط بین شاخص های جمعیتی – اقتصادی با میزان موفقیت ورزشکاران معلول کشورهای حاضر در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو
101
112
FA
محمد
رحیمی
دانشجوی دکترا مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
----------------------------------
محمدرضا
صوفی
کارشناس ارشد روابط بین الملل دانشگاه گیلان
مهدی
شریعتی فیض آبادی
دانشجوی دکترا مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
mehdishariatifeiz@gmail.com
10.22054/qrsm.2013.395
هدف از این پژوهش ارتباط بین شاخص های جمعیتی – اقتصادی با میزان موفقیت ورزشکاران معلول کشورهای حاضر در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها علَی پس از وقوع بود. جامعه آماری تمام کشورهای شرکت کننده در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو (41 کشور) بود (که قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته است). نمونه آماری شامل کشورهای مدال آور (10 کشور) در این بازی ها بود. داده ها با مطالعه منابع لاتین و فارسی مختلف و همچنین وب سایت های معتبر بانک جهانی و کمیته پاراالمپیک آسیا به دست آمد. برای تعیین ارتباط میان متغیر پیش بین و مولفه های جمعیتی-اقتصادی (جمعیت ، اندازه تیم ، هزینه سلامت و تولید ناخالص داخلی) از آزمون تحلیل واریانس یک عامله (ANOVA ) استفاده شد.نتایج رگرسیون چندگانه نیز در نهایت نشان داد که از میان شاخص های جمعیتی – اقتصادی، اندازه تیم (R<sup>2</sup>=0.55 , P<0.0001). و جمعیت (R<sup>2</sup>=0.47, P<0.0001). قادر به پیش بینی معنی دار میزان موفقیت کشورهای حاضر در بازی های آسیایی 2010 گوانگجو بود.
بازی های پاراآسیایی,موفقیت,مدال
https://qrsm.atu.ac.ir/article_395.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_395_9a1c570ad609d55f0c39b56d646bfd4c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
2
5
2013
03
21
بررسی وضعیت ایمنی سالنهای ورزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه از دیدگاه مدیران
113
127
FA
رضا
سلیمانی مقدم
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
مهدی
ناظمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
mehdi.nazemi.4356@gmail.com
حسین
دربانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
hossein.darbani@ut.ac.ir
ایرج
عیوضی
دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی
10.22054/qrsm.2013.396
هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت ایمنی سالنهای ورزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه از دیدگاه مدیران بود. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بود و به شکل میدانی انجام شد. جامعه و نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه سالنهای ورزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه و همچنین مدیران اداره کننده این سالنها بودند. ابزار مورد استفاده عبارت بود از چک لیستهای ارزیابی ایمنی سالنهای ورزشی که پایایی آنها در مطالعه مقدماتی به روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. اطلاعات مورد نیاز به صورت حضوری و با تکمیل چک لیستها توسط مدیران گردآوری شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها و توصیف نتایج از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش و پرورش استان کرمانشاه دارای 42 سالن ورزشی و 6 مکان ورزشی روباز است که وضعیت ایمنی تأسیسات و ساختمان سالنهای ورزشی استان با میانگین امتیاز 3/138 در حد متوسطی بود، ایمنی زمینهای بازی موجود در سالنهای ورزشی استان با میانگین امتیاز 82/304 وضعیت خوبی داشت و در نهایت ایمنی تجهیزات مورد استفاده در سالنهای ورزشی با میانگین امتیاز 92/180 دارای وضعیت متوسطی بود.
ایمنی,خطر,مدیر سالنهای ورزشی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_396.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_396_4badcc75b2ff088bb50a0352198e88bc.pdf