دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
بررسی وضعیت رسانه های ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفههای ورزش قهرمانی
1
16
FA
مهدی
مرادی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
mehdi.moradi2001@yahoo.com
محمود
گودرزی
استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
حبیب
هنری
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
honari h@yahoo.com
محمد
رحیمی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
----------------------------------
هدف تحقیق بررسی وضعیت رسانههای ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفهها و ابعاد مختلف ورزش قهرمانی است.روش تحقیق توصیفی- مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان حوزه رسانه و ورزش کشور و همچنین ورزشکاران ملیپوش بود. نمونه آماری تحقیق شامل 150 نفر و روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسترس) بود.پرسشنامهای توسط محقق در ابعاد مختلف ورزش قهرمانی تهیه و روایی آن توسط اساتید دانشگاه و متخصصان تأیید و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (88/0=α) تعیین شد. از آمار توصیفی جهت توصیف مشخصات فردی آزمودنیها و از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی دادهها و ویلکاکسون برای بررسی معناداری فرضیهها استفاده شد. <br />نتایج تحقیق نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب نقش رسانههای ورزشی در توسعه مؤلفههای ورزش قهرمانی در سطح معناداری 05/0P= تفاوت وجود دارد و مقادیر بدستآمده از دیدگاه کارشناسان رسانهای 925/7-=Z، کارشناسان ورزشی 576/7-=Z و ورزشکاران 657/7-=Z بود. به نظر میرسد دلیل عمدۀ تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب از دیدگاه آزمودنیها، عدم جامعیت برنامههای رسانههای ورزشی و یا کمبود شناخت اهالی رسانه از ابعاد مختلف ورزش قهرمانی باشد.
رسانه های ورزشی,ورزش قهرمانی,توسعه ورزش و مؤلفه های ورزش قهرمانی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_491.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_491_effb6be667737dedb4f37ba4e130fe48.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
بررسی عوامل انگیزشی – بهداشتی معلمان تربیت بدنی براساس نظریه هرزبرگ
17
34
FA
رسول
نوروزی سید حسینی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
rasool.norouzi@yahoo.com
محمد
احسانی
دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس
مجتبی
امیری
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
صلاح
دستوم
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
هدف از این تحقیق بررسی عوامل انگیزشی- بهداشتی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود که با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه تشکیل میدادند. نمونه تحقیق 278 معلم تربیت بدنی درنظر گرفته شد. برای نمونهگیری از روش خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیکی و پرسشنامه عوامل انگیزشی- بهداشتی دانت و همکاران (1996) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و همچنین از آمار استنباطی شامل آزمون کالموگروف- اسمیرنف؛ آزمون t مستقل و آزمون همبستگی کندال استفاده شد. نتایج نشان داد که که تفاوت معنی داری بین عوامل بهداشتی معلمان مرد و زن تربیت بدنی وجود دارد (05/0>p)؛ اما بین عوامل انگیزشی معلمان مرد و زن تربیت بدنی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0<p). همچنین عوامل بهداشتی با جنسیت (447/0r=) و وضعیت تأهل (409/0r=) رابطه مثبت و معنیداری داشت؛ اما عوامل انگیزشی با ویژگیهای دموگرافیکی نمونههای تحقیق رابطه معنیداری را نشان نداد (05/0<p).
عوامل انگیزشی- بهداشتی,معلمان تربیت بدنی,کرمانشاه
https://qrsm.atu.ac.ir/article_492.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_492_356770b5f8adb06e78c574ce05c6c17f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
رابطه مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی استان مرکزی با ویژگیهای دموگرافیکی آنان
35
58
FA
فاطمه
بهمنی
مربی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد فراهان
fatemebahmani91@yahoo.com
نادیا
حمزه لو
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
محبوبه
تقوی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
غلامعلی
کارگر
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی استان مرکزی با ویژگیهای دموگرافیکی آنان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ مدیران و معاونین ادارههای تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکزی، رئیسان و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی بود <br /> (121 =N) که بر اساس ماهیت تحقیق، به روش سرشماری، نمونۀ آماری با جامعه آماری برابر در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری داده ها، یک پرسشنامه محقق ساخته است که شامل دو بخش کلی سؤالهای ویژگیهای دموگرافیکی و سؤالهای بخش مهارتها در سه زیر مجموعه مهارت انسانی، مهارت ادراکی و مهارت فنی میباشد. روایی پرسشنامه از طریق روایی سازه به میزان 74/0 =KMO و پایایی پرسشنامه از طریق آلفاکرونباخ به میزان 90/0= α به دست آمد. برای آزمون فرضیهها از آزمونهای کلموگرف اسمیرنوف، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای سهگانة مدیریتی (ادراکی، انسانی و فنی) مدیران ادارات تربیت بدنی شهرستانهای استان مرکز تفاوت معناداری وجود دارد (05/0=P) و نیز بین ویژگیهای دموگرافیکی (سن، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، میزان تحصیلات، سابقه ورزشی، رشته تحصیلی، جنسیت) و مهارتهای سهگانه مدیریتی (ادراکی، انسانی، فنی) ادارههای تربیتبدنی استان مرکزی ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0P>). از آنجا که ارتباط معناداری میان مهارتهای سه گانه وجود داشت و نقش اساسی که این مهارت ها در موفقیت و اثربخشی مدیران دارند، پیشنهاد میشود در آموزش آنان به هر سه مهارت توجه خاص مبذول گردد.
مهارتهای سهگانه مدیریتی,ویژگیهای دموگرافیکی,مسئولان هیأتهای ورزشی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_493.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_493_ecce6c2cd82c73ac6bcf9028392b0e4d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
تحلیل عاملی فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی
59
80
FA
اکبر
فرید فتحی
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
aff_sport@yahoo.com
جواد
شهلایی
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه رؤسا، نایب رئیسان و دبیران فدراسیونهای ورزشی بودند که در مجموع 150 نفر میشدند. از میان 150 پرسشنامه توزیعشده میان جامعه آماری تعداد زیادی از آنها دریافت شد ولی به علت ناقص بودن بعضی از پرسشنامههای جمعآوری شده،110 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که با تعداد نمونه در جدول مورگان و آرجریس مطابقت دارد (108≤n ). برای آزمون فرضیه از تحلیل عاملی و نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی به طور معناداری تحت تأثیر فناوری اطلاعات هستند. فناوری اطلاعات بر مؤلفههای رهبری (601/0 = بار عاملی، 512/9=t)، مؤلفهی فرآیند برنامهریزی استراتژیک (723/0 = بار عاملی، 381/10=t)، مؤلفۀ رضایت مشتری (761/0 = بار عاملی، 803/12=t)، مؤلفۀ بهکارگیری کارکنان (690/0 = بار عاملی، 402/8=t)، مؤلفۀ توانمندسازی و آموزش کارکنان (755/0 = بار عاملی، 450/128=t)، مؤلفۀ اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن (840/0 = بار عاملی، 325/21=t)، مؤلفۀ نتایج بهبود کیفیت و بهرهوری (770/0 = بار عاملی، 707/14=t) و مؤلفۀ تضمین کیفیت خروجی (789/0 = بار عاملی، 034/16=t) تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج یافتهها تأییدکنندۀ فرضیه اصلی است و نشان میدهد فناوری اطلاعات، بیشترین تأثیر را بر مؤلفۀ رضایت مشتری داشته است. برای مدیران اجرایی فدراسیونهای ورزشی، این یافته نکات قابل توجهی در بردارد؛ زیرا با تسهیل جریانات اطلاعاتی، رضایت بیشتر مشتریان حاصل و کمبودهایی را که در سازمانهایی از این نوع به وجود میآید، برطرف میشود.
فناوری اطلاعات,مدیریت کیفیت جامع,TQM,مدلهای تعالی سازمانی,فدراسیونهای ورزشی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_495.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_495_a2512bd02d4b5d698081497b66be003a.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
رابطه اثرگذاری مؤلفه های (کنترل و پیوند سست و سخت) الگوی سایبرنتیک با خلاقیت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان
81
96
FA
رضوان
دادخواه
دانشگاه ازاد اسلامی خوراسگان، باشگاه پژوهشگران جوان
0rezvandadkhah@yahoo.com
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای (کنترل و پیوند سست و سخت) الگوی سایبرنتیک با خلاقیت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان بود. این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش همبستگی بود و جامعۀ آماری شامل 221 نفر از کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان در سال تحصیلی 1390 بود که از این تعداد، 132 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و به روش متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ الگوی سایبرنتیک که ضریب پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 88/0 و پرسشنامۀ خلاقیت سازمانی که ضریب پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 90/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها براساس آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) انجام شد. سطح معناداری داری در این تحقیق 05/0≥ p در نظر گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد؛ دراداره کل تربیت بدنی استان اصفهان بین دو مؤلفۀ کنترل و پیوندهای سست و سخت الگوی سایبرنتیک با خلاقیت رابطۀ معناداری وجود دارد. و با به کارگیری مؤلفۀ کنترل، پیوندهای سست و سخت در سازمان خلاقیت افراد سازمان نیز بیشتر میشود و کارکنان در اهداف سازمان مشارکت میکنند وانگیزۀ کارکنان برای اجرای فعالیت در سازمان بیشتر میشود.
الگوی سایبرنتیک,کنترل,پیوندهای سست و سخت,خلاقیت سازمانی,اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان
https://qrsm.atu.ac.ir/article_497.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_497_9c46a1e4a8a3552144f02de8b74ce844.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
رابطه مؤلفه های هوش سازمانی و بهره وری منابع انسانی در فدراسیونهای ورزشی منتخب
97
116
FA
رزگار
محمدی
کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
mohammadirizgar@gmail.com
سارا
کشکر
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای هوش سازمانی و بهرهوری منابع انسانی در فدراسیونهای ورزشی منتخب بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کارکنان 10 فدراسیون ورزشی منتخب میباشد. و حجم نمونه آماری تعداد 165 نفر از این جامعه است. در این تحقیق، از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت و پرسشنامه بهره وری منابع انسانی، و همچنین از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام و آزمون Z فیشر استفاده شد. <br />نتایج پژوهش نشان میدهد که براساس ضریب همبستگی پیرسون بین بهره وری منابع انسانی و مؤلفههای هوش سازمانی و هوش سازمانی کل، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 P<). و نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مؤلفههای هوش سازمانی، میل به تغییر و سرنوشت مشترک قادر به پیش بینی معنادار بهرهوری منابع انسانی هستند و در نهایت آزمون z فیشر نشان میدهد تفاوتی در رابطه مؤلفههای هوش سازمانی و بهرهوری منابع انسانی در فدراسیونهای ورزشی گروهی و انفرادی وجود ندارد.
هوش سازمانی,بهرهوری,بهرهوری منابع انسانی,فدراسیون های ورزشی,میل به تغییر
https://qrsm.atu.ac.ir/article_499.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_499_39a7cfc75bb3d9312761acbfd3c95493.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
2
2012
06
21
مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شرکت کننده در فعالیتهای ورزشی منظم گروهی و انفرادی
117
136
FA
فاطمه
باشقره
کارشناس ارشد تربیت بدنی
ابوالفضل
فراهانی
استاد دانشگاه پیام نور تهران
حسن
اسدی
استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
این پژوهش، با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی منظم گروهی و انفرادی مدارس متوسطه دخترانه استان گلستان، با روش علّی- مقایسهای انجام شده است. آزمودنیهای پژوهش 252 نفر بودند که به سه گروه تقسیم شدند: 84 نفر ورزشکار رشتههای انفرادی، 84 نفر ورزشکار رشتههای گروهی و 84 نفر غیر ورزشکار. ابزار اندازه گیری، پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیت شناختی و معدل مستمر و پایانی ترم اول بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش، بیانگر تفاوت معنادار بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار گروهی و انفرادی با دانش آموزان غیر ورزشکار بود (001/0 =α) که ورزشکاران اعم از گروهی و انفرادی، پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به غیر ورزشکاران داشتند. همچنین تفاوت معنادار، بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار گروهی با انفرادی بود (021/0 = α) که ورزشکاران گروهی پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به ورزشکاران انفرادی داشتند. نتایج این پژوهش از یک سو در توسعه آگاهی مدیران و ایجاد زمینۀ برنامهریزی در جهت مشارکت بیشتر در فعالیتهای ورزشی و از سوی دیگر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر خواهد بود .
پیشرفت تحصیلی,فعالیتهای ورزشی منظم,فعالیتهای ورزشی گروهی,فعالیتهای ورزشی انفرادی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_500.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_500_538b62702172ee8b1cd13c51b3fddcef.pdf