دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
بررسی ریسک پذیری مدیران ورزشی و توجه آنان به نظرات اعضای سازمان
1
16
FA
فرزاد
غفوری
فرزاد
خواجه
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
حبیب
هنری
honari_h@yahoo.com
این تحقیق به منظور تعیین ریسکپذیری و توجه به نظرات زیردستان و مافوقان در بین مدیران ورزشی انجام شد. برای این منظور 128 نفر از مدیران میانی سازمانهای ورزشی (84 درصد مرد و16 درصد زن) به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقَق ساخته بوده که روایی و پایایی آن با نظر متخصَصین تأیید شد. پرسشنامهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آلفای کرونباخ آن 91/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و به دست آوردن ویژگیهای فردی نمونهها از آمار توصیفی استفاده شد. از آزمون t برای محاسبه اختلاف میانگین فرضیهها استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که 71% از مدیران ورزشی ریسکپذیر بودند و میزان توجه به نظرات زیردستان و مافوقان در بین آنان 66 % بود.
ریسک پذیری,مدیران ورزشی,سازمان ورزشی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_420.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_420_46d898037168c6a9b5660a91b37484f9.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشیدر بازیهای المپیک تابستانی و زمستانی (2004 – 1996)
17
36
FA
فرشاد
تجاری
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
الهام
فرهاد فر
کارشناس ارشد(مربی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
علی
زارعی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشی در سه دوره از بازیهای المپیک تابستانی و زمستانی 1996 الی 2004 میباشد. نمونهها به روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدهاند. از مطالعه کتابخانهای استفاده شده و روش تحقیق از نوع گذشتهنگر، کاربردی و توصیفی است. نتایج تحقیق نشان داد که پخش تلویزیونی و خبررسانی، مجموع بینندگان تلویزیونی، میزان سود و درآمد بازاریابی وسهم هر یک از کمیتههای خانواده المپیک، برنامه فروش بلیط و برنامه مجوزدهی در المپیکهای زمستانی روند رو به رشد داشته است. حمایت مالی، تعداد حامیان مالی در المپیکهای زمستانی و برنامه فروش بلیط در المپیکهای تابستانی روند صعودی و سپس نزولی داشته است. برنامه مجوزدهی در المپیکهای تابستانی ابتدا سیر نزولی و سپس سیر صعودی داشته است. تعداد حامیان مالی در المپیکهای تابستانی روند نزولی داشته است. تعداد شرکا افزایش نامحسوسی داشته وسپس میزان آن ثابت مانده است. همچنین خبررسانی تلویزیونی سودمندترین شاخص بازاریابی در بازیهای المپیک بنظر میرسد. بنابراین سرمایهگذاری در فرصتهای تجاری بازیهای المپیک زمینه را برای توسعه آینده فراهم مینماید.
بازاریابی ورزشی,رویداد ورزشی,بازیهای المپیک
https://qrsm.atu.ac.ir/article_421.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_421_6e2242ba6a35e79cc2400df464fb3235.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
رابطه بین میزان خلاقیت مربیان با عملکرد تیمهای ورزشی آنها
37
50
FA
غلامرضا
شعبانی بهار
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
علی
یلفانی
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
جواد
اقبالیان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین خلاقیت مربیان با عملکرد تیمهای ورزشی فوتسال و والیبال میباشد. جامعه آماری این تحقیق را، مربیان تیمهای ورزشی والیبال و فوتسال (خانمها و آقایان) شرکتکننده در مسابقات سراسری دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تشکیل داده است که براساس جدول مورگان و کرجسای72 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق پرسشنامه و ثبت نتایج مسابقات جمع آوری گردیده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل: پرسشنامههای خلاقیت (رندسیپ)، برگه نتایج عملکردورزشکاران (محقق ساخته) و متغیرهای زمینهای می باشد <br />نتایج بیانگر این است که 11/3% از مربیان از سطح خلاقیت بالا و بسیار بالا برخوردارند و بقیه در سطح متوسط و پایین خلاقیت قرار دارند. 28/65% از مربیان نمونه آماری دارای مدرک کارشناسی بودند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میزان خلاقیت مربیان و عملکرد تیمهای ورزشی آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (01/0 > P، 39/0 = r). از مجموع متغیرهای زمینهای تنها متغیر سن، ارتباط معکوس و معنادار با خلاقیت مربیان دارد (01/0 > P، 39/0 = r). همچنین متغیرهای سابقه مربیگری مربیان ودرجه مدرک مربیگری آنها ارتباط مستقیم و معناداری با عملکرد تیمهای ورزشی مربیان دارد(01/0 > P، 39/0 = r). با توجه به یافتههای تحقیق میتوان اذعان داشت: مربیانی که از خلاقیت خوبی بهرهمند هستند از عملکرد بهتری برخوردار بوده، ضمن اینکه سابقه مربیگری بیشتر و شرکت در کلاسهای مربیگری بالاتر در بهبود عملکرد مربیان تیمهای ورزشی مفید بوده است.
خلاقیت,عملکرد,مربی,فوتسال,والیبال
https://qrsm.atu.ac.ir/article_422.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_422_f693f0ba132aac98b4beeabb03c3a8f1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
مطالعه نقش ویژگیهای فردی بر بروز عوامل استرسزای شغلی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار
51
76
FA
غلامعلی
کارگر
حسین
بیگدلی
دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین عوامل استرسزای شغلی و ویژگیهای فردی در بین دبیران تربیت بدنی شهرستان شهریار بود. جامعه آماری شامل 120 دبیر از مدارس شهرستان شهریار بود که تعداد 92 نفر با استفاده از جدول کرجسای مورگان به عنوان جامعه نمونه تحقیق تعیین گردید. روش انجام این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی است و جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام شد که در آن مشخصات فردی و مؤلفههای استرس شغلی از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت و ابزار اندازهگیری شامل سه پرسشنامه ویژگیهای فردی(محقق ساخته)، تیپ شخصیتی (روزمن و فریدمن) و عوامل استرسزای شغلی (کوپر) بود که پس از تأیید روایی محتوای و پایایی 87/0 = rمورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی کندال و پیرسن به منظور اختلاف میانگین و ارتباط متغیرهای عوامل استرسزا با متغیرهای دیگر استفاده شد. <br />نتایج تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای فردی سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات با عوامل استرسزای شغلی رابطه معنادار وجود دارد ولی ببن عوامل وضعیت استخدام و تأهل با عوامل استرسزا رابطهای وجود ندارد. همچنین بین تیپ شخصیتی A و بروز عوامل استرسزای شغلی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.
استرس شغلی,ویژگیهای فردی,دبیران تربیت بدنی
https://qrsm.atu.ac.ir/article_424.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_424_8014f224ed00308ca60487883d402366.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
رابطۀ تحصیلات با میزان شرکت بانوان در فعالیت های ورزش تفریحی
119
142
FA
سارا
کشکر
محمد
احسانی
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
mehsaniteh@yahoo.com
حمید
قاسمی
استادیار دانشگاه پیام نور
ghasemione@yahoo.com
تحصیلات و اثر آن بر میزان شرکت در ورزش تفریحی یعنی ورزشی که فرد در زمان فراغت خود در آن حضور مییابد در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق تعداد 1200 نفر از زنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای بطور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تحقیق را که توسط محقَق ساخته و روایی و اعتبارسنجی (93/0=α) شده بود، پاسخ دادند. <br />روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون خی دو و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که افراد با تحصیلات مختلف بطور یکسان با انواع مختلف عوامل بازدارندهای که بالقوَه میتوانند محدودیت یا موانعی برای مشارکت بانوان در فعالیت ورزشی فراهم آورند، مواجه میباشند و میزان تحصیلات هیچ تأثیری بر امر فوق ندارد.اما با این وجود، زنان تحصیلکرده در مقایسه با زنان دارای تحصیلات پایینتر حضور بیشتری در فعالیتهای ورزش تفریحی داشتند. علیرغم مواجهه افراد سطوح مختلف تحصیلی با عوامل بازدارنده، میزان مشارکت در ورزش در بین افراد با تحصیلات بالاتر از لیسانس به مراتب بیشتر از سایرین بود.
ورزش تفریجی,شرکت در ورزش,زنان,تحصیلات
https://qrsm.atu.ac.ir/article_475.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_475_030860f6c55b6ccf67d3b4c202a5a9e2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی استان کرمان
77
106
FA
عبدالمهدی
نصیرزاده
دانشجوی دکتری تربیت بدنی پیام نور
محمود
گودرزی
استاد دانشگاه تهران
m.goodarz@yahoo.com
ابوالفضل
فراهانی
استاد دانشگاه پیام نور
مهدی
گودرزی
کارشناس ارشد تربیت بدنی
mad.goodarzi@yahoo.com
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی استان کرمان بود. برای گردآوری اطلاعات از بررسی اسناد و مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه، نظر سنجی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از (اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران کل تربیت بدنی، مدیرعاملهای باشگاههای حاضر در لیگهای برترکشور و دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی استان) که در زمینه فعالیتهای ورزش همگانی و قهرمانی نقش داشتهاند میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای توصیفی و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی و تحلیل swot استفاده شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقَق سا ختهای که روائی آن توسط چند تن از اساتید صاحب نظر و پایائی آن از روش آلفای کرونباخ (آلفا=91/0) تأیید گردید. <br />یافتههای پژوهش نشان داد اداره کل تربیتبدنی استانکرمان در ورزش همگانی در وضعیت کنونی دارای 8 قوت و 16 ضعف است و با 9 فرصت و 14 تهدید مواجه میباشد. ساخت و احداث ایستگاههای تندرستی در پارکها، حضور جامعه جوان در ورزش همگانی، عدم توسعه فرهنگ ورزش و تحرک در جامعه، نداشتن برنامه کوتاهمدت و بلندمدت، عدم استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص در ورزشهای همگانی، تأکید تعالیم دینی و پزشکان به امر پرداختن به ورزش، هزینه کمتر امکان دسترسی بیشتر به ورزش همگانی نسبت به سایر ورزشها، بالابودن نرخ بیکاری و اعتیاد در استان،کمبود سرانه فضای سبز در استان، نفوذ فرهنگ جوان پسند غربی و کاهش اوقات فراغت مردم استان به دلیل مشکلات معیشتی از جمله این عوامل بودند. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و تشکیل ماتریس ارزیابی هر یک از عواملداخلی و خارجی ورزش همگانی استان محرز شد که اداره کل تربیت استان کرمان در زمینه ورزش همگانی در موقعیت WT قرار دارد که می بایستی از استراتژی تدافعی (تغییر یا رها کردن) استفاده نماید. و در نهایت، براساس تحلیلهای استراتژیک به تدوین برنامه استراتژیک اداره کل تربیت بدنی استان کرمان در ورزش همگانی اقدام شد و موضوعات استراتژیک آن شامل چشم انداز، مأموریت، اهداف بلندمدت، استراتژی و برنامههای عملیاتی ورزش همگانی استان کرمان بود.
استراتژی,استان کرمان,ورزش همگانی,تحلیل SWOT
https://qrsm.atu.ac.ir/article_476.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_476_65ded1d27614d999d7bfe9b144ca2eba.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
گردشگری ورزشی
2345-6043
2980-9932
1
1
2012
03
20
رابطه جهت گیری هدفی، فضای انگیزشی ادراک شده و اخلاق ورزشکاری در ورزشکاران جوان
107
118
FA
بهرام
یوسفی
دانشیار دانشگاه رازی
زهره
حسنی
استادیار دانشگاه رازی
فرید
بهرامی
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
هدف این تحقیق بررسی رابطه جهتگیری هدفی، فضای انگیزشی ادراک شده با شاخصهای اخلاق ورزشکاری بود. شرکتکنندگان شامل 366 ورزشکار پسر با میانگین سن (47/2±51/17) بودند که به پرسشنامههایTEOSQ ، PMCQ و MOSO پاسخ دادند. ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده رابطه مثبت و معنیدار جهتگیری تکلیفگرا و همچنین فضای ادراک شده انگیزشی تکلیفمدار با احترام به قوانین و مقرَرات ورزشی، احترام به حریف و رعایت قواعد اجتماعی بود. اما تحلیل رگرسیونی تنها قابلیت پیشبینی رعایت و احترام به قوانین و مقرَرات ورزشی، احترام به حریف و رعایت قواعد اجتماعی را از روی فضای ادراک شده انگیزشی تکلیفمدار آشکار ساخت. برمبنای یافتههای تحقیق حاضر میتوان نتیجه گرفت، در یک فضای انگیزشی تکلیفمدار، ورزشکاران تمایل بیشتری به رفتار اخلاقی و رعایت شاخصهای اخلاق ورزشکاری خواهند داشت.
اخلاق ورزشکاری,جهت گیری هدفی,فضای انگیزشی ادراک شده
https://qrsm.atu.ac.ir/article_477.html
https://qrsm.atu.ac.ir/article_477_fcdea8fb21a4312bd5148bb852db7053.pdf