@article { author = {Rahim, Mohammad and Hamidi, Mehrzad and rasekh, nazanin}, title = {Determining the strategic priorities of physical education in schools based on the fundamental change of the Ministry of Education of Iran. **}, journal = {Research in sport Management}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2022.58992.121}, abstract = {The purpose of this study was to determine the strategic priorities of physical education in schools based on the document of fundamental change in Education in Iran. The research was conducted in a mixed method and in the qualitative part, thirteen members of the Strategic Council participated in determining the main components of the questionnaire. In the quantitative part, the statistical sample consisted of 120 deputies of physical education and health of the provinces, heads and experts in the field of physical education in the provinces and headquarters. Research tools: 1- researcher-made questionnaire with Cronbach's alpha coefficient was prepared for 37 items (α = 0.89). 2- IFE, EFE and SWOT matrices were used to determine the strategic position and strategy formulation and QSPM matrix was used to prioritize the strategies and descriptive and inferential statistical tests were used to analyze the findings. Findings: The findings showed that the strategic position of physical education in Iranian schools is in an offensive position and has six strengths, six weaknesses, six opportunities and six threats. After analyzing the matrices, four SO strategies, two WO strategies, two ST strategies and one WT strategy and a total of nine strategies were identified. These strategies were then prioritized in the QSPM matrix. Conclusion: It seems that based on the prioritization of strategies, improving the level of motor literacy of students and promoting a dynamic lifestyle as the main programs, considered by the developers of physical education and student sports policies in IRAN.}, keywords = {&quot,Physical Education in Schools&quot,Student Sports&quot,Document of Fundamental Transformation of Education&quot,Iran&quot,, &quot,Strategic Planning&quot}, title_fa = {تعیین اولویت های راهبردی تربیت بدنی در مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش، تعیین اولویت های راهبردی تربیت بدنی در مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بود. روش: پژوهش به روش آمیخته انجام گردید و در بخش کیفی سیزده عضو شورای راهبردی در تعیین مولفه های اصلی پرسشنامه مشارکت داشتند. در بخش کمی نیز، نمونه آماری متشکل از 120 نفر از معاونین تربیت بدنی و سلامت استانها ، روسا و کارشناسان حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش در استانها و ستاد بودند. ابزار پژوهش: 1- با استفاده از مولفه های اصلی، پرسشنامه ای با 37 گویه و ضریب آلفای کرونباخ (89/0 = α) تهیه شد. 2- از ماتریسهای IFE ، EFE و SWOT برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبرد و ماتریس QSPM برای اولویت بندی راهبردها استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل یافته ها نیز از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفتیم. یافته ها: یافته ها نشان داد که تربیت بدنی در مدارس ایران دارای شش قوت، شش ضعف ، شش فرصت و شش تهدید است. پس از تجزیه و تحلیل ماتریس ها، در کل نُه راهبرد تعیین و این راهبردها اولویت بندی گردید. نتیجه: بر اساس اولویت بندی راهبردها، یافته ها نشان داد که بایستی ارتقاء سطح سواد حرکتی دانش آموزان و ترویج سبک زندگی پویا به عنوان اصلی ترین برنامه ها، مورد توجه تدوین کنندگان سیاست های تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دستیابی به دانش آموز تراز این سند به عنوان نیروی انسانی آتیه کشور قرار گیرد.}, keywords_fa = {&quot,تربیت بدنی در مدارس&quot,ورزش دانش آموزی&quot,سند تحول بنیادین آموزش و پرورش&quot,ایران&quot,،&quot,برنامه ریزی راهبردی&quot}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_14311.html}, eprint = {} }