@article { author = {Elahi, Alireza and Fathi, Farhad}, title = {Predictors and Consequences of Sport Spectators’ Loyalty: The Study of Iranian Spectators of Volleyball Nations League}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {10}, pages = {49-78}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11107}, abstract = {Organizations continue to survive only if they have created a degree of loyalty in their customers. If the goods and services meet customer expectations, they will feel satisfied and will consequently be loyal to the organization. They will also help the survival of that organization and company through their renewed presence and encouraging others to participate and repurchase. The purpose of this study was to investigate the predictors and consequences of volleyball spectators’ loyalty. A total of 372 Iranian spectators of Volleyball Nations League were selected as the sample. Questionnaires including attitudinal loyalty of Gladden and Funk (2001), team quality of Zhan et al. (1997), overall customer satisfaction of Lim (2006), customer re-attendance of Lim (2006) and WOM advertisement of Zeithaml et al. (1996) were used as the research instrument. A simple regression analysis was used to test statistical hypotheses. The results showed that there is a positive and significant relationship between all research components. Team quality led to spectators’ satisfaction (β=0.506, p < 0.01) and consequently led to their loyalty (β =0.327 and p < 0.01) to the national team. Also, satisfaction has a positive effect on loyalty (β=.377, p < 0.01). Loyal spectators generate more profit, do more re-purchase (β =0.5, p < 0.01) and advertise positively for the organization's product or service (β =0.469 and p < 0.01).}, keywords = {Team Quality,satisfaction,Word-of-Mouth Advertising,Re-attendance,Sports Spectators}, title_fa = {پیشبینها و پیامدهای وفاداری تماشاگران ورزشی: مطالعه تماشاگران ایرانی لیگ جهانی والیبال}, abstract_fa = {سازمانها تنها در صورتی به عمر خود ادامه میدهند که درجهای از وفاداری را در مشتریان خود ایجاد کرده باشند. اگر کالا وخدمات انتظارات مشتری را برآورده کند در او احساس رضایت ایجاد میشود در نتیجه مشتری وفادار سازمان خواهد شد وبا حضور مجدد خود و تشویق دیگران به حضور و خرید مجدد به بقای آن سازمان و شرکت کمک میکند. هدف از اینپژوهش بررسی پیشبینها و پیامدهای وفاداری تماشاگران والیبال بود. تعداد 372 نفر از بین تماشاگران ایرانی لیگ جهانیوالیبال به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای وفاداری نگرشی گلادن و فانک ( 2001 )، کیفیت تیمی ژان و همکاران1997 )، رضایتمندی کلی لیم ( 2006 )، حضور مجدد لیم ( 2006 ) و تبلیغات دهان به دهان زیاتمل و همکاران ( 1996 ) به )عنوان ابزار اندازهگیری پژوهش استفاده شد. برای آزمون فرضهای آماری از روش رگرسیون ساده استفاده شد. نتایج نشانداد که رابطه مثبت و معنیداری بین تمامی مؤلفه های پژوهش وجود دارد. کیفیت تیمی باعث رضایتمندی تماشاگرانآن ها به تیم ملی میشود. همچنین رضایتمندی بر (p <0/ و 01 β=0/ و در نتیجه وفاداری ( 327 (p < 0/ و 01 β=0/506)تأثیر مثبت دارد. تماشاگران وفادار سودآوری بیشتری به وجود میآورند، خریدهای مجدد (p < 0/ و 01 β=0/ وفاداری ( 377و β=0/ بیشتری انجام میدهند و برای محصول یا خدمت سازمان تبلیغ مثبت انجام میدهند ( 469 (p <0/ و 01 β=0/5).(p <0/01}, keywords_fa = {کیفیت تیمی,رضایتمندی,تبلیغات دهان به دهان,حضور مجدد,تماشاگران ورزشی}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11107.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11107_6b922c7c528b3ebfcbe8b057fa785b97.pdf} }