@article { author = {askarian, fariba and jafari, afshar}, title = {The Economic Impact of Sports Tourism in Azerbaijan International Bicycle Racing Tour}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {8}, pages = {1-22}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11010}, abstract = {Examining the impact of the new sports tourism industry is one of the most economical activities in the process of national development. The present study attempted to determine the economic impact of sports tourism of Azerbaijan international bicycle racing tour. This study was a descriptive-analytic research and was conducted using a survey research method. The statistical population and the sample were equal in number and consisted of 6 foreign and 8 domestic teams who participated in the race. The data were systematized using descriptive statistic methods, they were then analyzed using Kolmogorov-Smirnov test, Pearson‘s correlation coefficient, linear regression and Kruskal-Wallis analysis of variance. The results indicated that there is a positive relationship between sports tourism earned income, hotel industry, transportation and food industries. There is also a meaningful relationship between the consequent sport tourists, visitors of tourist attractions, and purchasing of local souvenirs. The effect of hotel industry, transportation, food industry, visiting tourist attractions and purchasing souvenirs on the consequent sports tourism income were 0.12 , 0.02 , 0.04 , 0.06 and 0.10 respectively. The above mentioned competition also led to an income of 2300 Million Rials, which caused 0.01 increase in the Gross Domestic Product of Azerbaijan province. However, this growth was not significant.Holding a competition, albeit on a small scale, can have significant effects on the region’s economy.}, keywords = {Tourism,Sports Tourism,economic impact,International Racing,Bicycle Tour}, title_fa = {تأثیر اقتصادی گردشگری ورزشی مسابقات بینالمللی تور دوچرخه سواری آذربایجان}, abstract_fa = {بررسی تأثیر صنعت نوین گردشگری ورزشی یکی از اقتصادیترین فعالیتها در فرایند رشد ملی است. تحقیق حاضر به منظور تعیین تأثیر اقتصادی گردشگری ورزشی مسابقات بینالمللی تور دوچرخهسواری آذربایجان انجام گرفت. این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی بوده و به شکل پیمایشی، انجام پذیرفت. جامعه و نمونۀ آماری تحقیق یکسان و شامل 6 تیم خارجی و 8 تیم داخلی شرکتکننده بود. دادهها با روشهای آمار توصیفی تنظیم و سپس با استفاده از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و تحلیل واریانس کروسکال والیس مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج حاکی است، بین درآمد گردشگر ورزشی حاصله و صنعت هتلداری، حمل و نقل و موادغذایی استان رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین گردشگر ورزشی حاصله و تعداد بازدیدکنندگان از اماکن دیدنی و خرید سوغاتی رابطۀ معناداری وجود دارد. سهم اثر صنعت هتلداری، حمل و نقل، مواد غذایی، بازدید از اماکن و خرید سوغاتی در درآمد گردشگری ورزشی حاصله به ترتیب 12/0 ،02/0 ،04/0 ،06/0 و 10/0 واحد بوده است. همچنین این مسابقات با ایجاد درآمدی معادل 2300 میلیون ریال، حدود 01/0 درصد موجب افزایش تولید ناخالص داخلی استان شده است، اما این افزایش معنادار نبود. برگزاری رقابت هر چند در سطح کوچک، میتواند اثرات قابل توجهی بر اقتصاد منطقه داشته باشد.}, keywords_fa = {گردشگر»,«گردشگری ورزشی»,«تأثیر اقتصادی»,«مسابقات بینالمللی»,«تور دوچرخه سواری}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11010.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11010_5f152fb76ef8a8f5c6f0af5f69e659e2.pdf} } @article { author = {maneiy, anis and Khatibi, Amin and hydari nejad, sadighe}, title = {The Effect of the Satisfaction of Online Customers of Sport Products on Repurchase Intention}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {8}, pages = {23-46}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11011}, abstract = {E-commerce has been widely acclaimed by human communities in recent years. The purpose of this research was to examine the effect of the satisfaction of online customers of sport products on their repurchase intention. This research was a descriptive and applied one  and the data were collected electronically. The research population consiseted of all the Iranians who have purchased sports products online at least once during 2015-2016. 264 people were selected as the sample using Cochran’s formula. To collect data, Guo et al. (2012) satisfaction questionnaire and Sufapan’s (2013) repurchase intetion questionaire, which contained 40 questions in 10 dimensions: (safety, service quality, product quality, product variety, web design, delivery services, pay manner, price, information quality, satisfaction and repurchase intention), were used. The validity of the questionnaires was approved by 9 sport management experts and the reliability of the questionnaires were obtained using Cronbach’s Alpha (α=0.78 for the satisfaction questionnaire and α=0.86 for the repurchase intention questionnaire). To analyze demographic charactristics, descriptive statistics (frequency and its percentage) and inferential statistics (partial least square method) were used. The results showed that there is a positive and significant relationship between the satisfaction of online customers of sports products and its influence on the repurchase intention. Also, the quality of information and security has the greatest impact on online customers’ satisfaction. Based on research findings, it is then suggested that online sports products’ shops consider the factors affecting customers’ satisfaction and repurchase intention as a strategic goal.}, keywords = {Repurchase intention,Online Shopping,satisfaction,Sports Products}, title_fa = {تأثیر رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی بر قصد خرید مجدد}, abstract_fa = {تجارت الکترونیک طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی بر قصد خرید مجدد آنان بود. روش تحقیق توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی و دادهها به شکل الکترونیکی جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد ایرانی است که طی سال 95-1394 حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی محصولات ورزشی را داشتهاند که با استفاده از فرمول کوکران (برای جوامع نامشخص) تعداد 264 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایتمندی جئو و همکاران (2012 (و پرسشنامه قصد خرید مجدد سوفاپان (2013 (استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 9 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (78/0 =α برای پرسشنامه رضایتمندی و 86 /0 =α برای پرسشنامه قصد خرید) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی (درصد فراوانی، فراوانی) و در بخش آمار استنباطی از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد بین رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی و تأثیرآن بر قصد خرید مجدد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، کیفیت اطلاعات و امنیت بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی مشتریان آنلاین دارند. بر اساس یافتههای تحقیق توصیه میشود عوامل مؤثر بر رضایتمندی و ایجاد تمایل به تکرار خرید در مشتریان به عنوان یک هدف استراتژیک برای فروشگاههای اینترنتی محصولات ورزشی مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {صد خرید مجدد,خرید اینترنتی,رضایتمندی,محصولات ورزشی}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11011.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11011_0690281482ef307f2ddb7c20e7b5e431.pdf} } @article { author = {Mohramzadeh, Mehrdad and Fathi, Farhad and Saiwan nouri, mohammad}, title = {Analyzing the Motivations for the Presence of Spectators in the 2018 Volleyball Nations League (VNL) and its Relationship with Background, Amount and Renewed Presence}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {8}, pages = {47-74}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11014}, abstract = {The spectators as well as athletes are the main customers of sports, whose motivation for participating in sports competitions is of great importance. The aim of this study was thus to determine the motivations for the presence of Iranian spectators in Volleyball Nations League and its relationship with background, amount and renewed presence. The present research was descriptive. The statistical population were all the spectators of the Iran’s national team in Iran-Germany match in the preliminary rounds of Volleyball Nations League (2018). Of all the sepctators, 372 people were selected as the statistical sample using Krejcie and Morgan’s table. The presence motivation questionnaire and renewed presence questionnarie were used for data collection. The validity of the questionnaires was confirmed by 8 sports management experts. The reliability coefficient was obtained using Cronbach's alpha 0.87 and 0.70 respectively. Binomial test, Pearson correlation, simple and multiple regressions were used to analyze the data. The results showed that the presence motivations have only a significant relationship with willingness to renewed presence and motivation components are capable of predicting the willingness to renewed presence. According to the findings of the study, it can be concluded that the more managers enhacne and focus on motivational factors of spectators, the more they can expect spectators’ increased willingness to renewed presence.}, keywords = {motivation,Willingness to Renewed Presence,Spectator,Stadium}, title_fa = {تحلیل دلایل حضور تماشاگران در مسابقات لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۸ و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره}, abstract_fa = {هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آن‌ها در رقابت­های ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین دلیل­های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روش­شناسی: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل آلمان از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2018) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه دلیل حضور و بازگشت دوباره بود که روایی آن مورد تأیید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تأیید شد. از آزمون­های دوجمله­ای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل داده­ها استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد دلیل­های حضور فقط با متغیر تمایل به بازگشت دوباره رابطه معناداری داشته و مؤلفه‌های دلیل قابلیت پیش­بینی تمایل به بازگشت دوباره رابطه را دارند. نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های مطالعه می­توان چنین استنباط نمود که هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تأکید و آن را تقویت نمایند می­توانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.}, keywords_fa = {: دلیل,تمایل به حضور آتی,تماشاگر,استادیوم}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11014.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11014_c8f967ff64464116ea0ae38c382a869c.pdf} } @article { author = {Atghia, Nahid and Zaki zadeh, Leila}, title = {A Comparative Study of Ticket Sales Management in Sport Mega Events and Offering a Model in Iran}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {8}, pages = {75-100}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11015}, abstract = {The present research attempted to conduct a comparative study of ticket sales management in sport mega events of all countries around the world and offer a model commensurate with Iran’s circumstances. This research was applied and qualitative (comparative study). Statistical population was all the countries around the world and statistical sample was as follows: United States of America, England, China, South Korea, Australia, Finland, Canada, Qatar, Germany, Turkey and Iran. Research tools were desk study, official websites of National Olympic Committees of the countries under study, International Olympic Committee, notes and observation of authentic documents records. Multilateral control using a mixed method consisting of focus group and comparative modeling were used for data collection. The results showed that different methods of ticket sales management and distribution were used in selected countries of the world and each of these methods brought about different achievements such as preventing black market, spectator security and control, respecting spectators’ dignity, event security, revenue generation and other previously mentioned advantages. Finally, based on research findings, a model commensurate with Iran’s existing circumstances was offered to improve ticket sales management.}, keywords = {Comparative Modeling,Focus Group,management,Sport mega events,Ticket sale}, title_fa = {مطالعه تطبیقی بر مدیریت فروش انواع بلیت در رویدادهای بزرگ ورزشی و ارائه الگو در ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی مدیریت فروش بلیت در رویدادهای بزرگ ورزشی کشورهای سراسر دنیا و ارائه یک الگو متناسب با شرایط ایران بود. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و به روش کیفی بوده است. جامعه آماری کلیه کشورهای سراسر دنیا بودند و نمونه آماری این پژوهش عبارت بودند از آمریکا، انگلستان، استرالیا، چین، کره جنوبی، فنلاند، کانادا، قطر، آلمان، ترکیه و ایران. ابزار پژوهش جهت گردآوری اطلاعات، مطالعه کتابخانه‌ای، وب‌سایت‌های رسمی کمیته‌های ملی المپیک کشورهای تحت مطالعه، کمیته بین‌المللی المپیک، برگه یادداشت و ثبت مشاهدات اسنادی معتبر بود. جهت جمع‌آوری اطلاعات و بررسی صحت و سقم آن‌ها از کنترل چند جانبه‌ای به روش ترکیبی گروه متمرکز و الگوبرداری تطبیقی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در کشورهای منتخب دنیا از شیوه‌های مختلفی جهت مدیریت، تهیه و توزیع بلیت استفاده شده است که هر یک از این روش‌ها، نتایج و دستاوردهایی را به همراه داشته‌اند نظیر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، کنترل و امنیت تماشاچیان، احترام به شأن تماشاچیان، امنیت رویداد، درآمدزایی و سایر مزایای مطرح شده. در نهایت با توجه به یافته‌های پژوهش، الگویی متناسب با وضعیت موجود در ایران جهت ارتقا مدیریت فروش بلیت ارائه گردید.}, keywords_fa = {الگوبرداری تطبیقی,رویدادهای بزرگ ورزشی,گروه متمرکز,فروش بلیت,مدیریت}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11015.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11015_5ab2d3fba0524afe8e03525f0cffa45f.pdf} } @article { author = {Alavi, Seyyed moslem and Karimi, Mohammad reza and Ebrahimi, Abolghasem}, title = {Investigating Customer’s Zone of Tolerance by Analyzing the Desired, Acceptable and Perceived Service of Sports Marketing Mix: The Case of Kosar Sports Complex}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {8}, pages = {101-130}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11016}, abstract = {The aim of this study was to investigate customer’s zone of tolerance by analyzing the expected and perceived gap between different marketing mix elements in Kosar sports complex. The present research is an applied study and falls into descriptive/survey category. Statistical population consisted of all the customers of Kosar sports complex in Shiraz, among which 300 individuals were selected using Cochran’s formula as the sample. Data collection tool was questionnaire. The validity of the questionnaire was tested using face/content validity and its reliability was confirmed by two approaches including Cronbach’s Alpha (96%) and split half (93%). Statistical analysis showed that among marketing mix elements, the largest gap in high-level performance, low-level performance and zone of tolerance belonged to the element of service. Other analysis showed that the sport complex has only been able to avoid the gap in low-level performance in promotion element among others, while these gaps were observed in high and low-level performance in all the other elements. It has also been indicated that among the marketing mix indexes, getting access to the top management of sport complex was encountered with the largest gap in low-level performance and the lowermost zone of tolerance. In addition, it was revealed that a well-equipped place had the widest high-level performance gap.}, keywords = {Sports Marketing Mix,perceived service level,minimum level of acceptable service,desired service level,Customers’ Zone of Tolerance}, title_fa = {بررسی دامنه تاب‌آوری مشتری با تحلیلی بر حد مطلوب، قابل قبول و ادراک شده از آمیخته بازاریابی ورزشی (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی کوثر)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی دامنه تاب­آوری مشتری با تحلیلی بر شکاف انتظاراتی تا ادراکی از عناصر مختلف آمیخته بازاریابی در یک مجموعه ورزشی می­باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه مشتریان مجموعه ورزشی کوثر در شهر شیراز می­باشند که از این میان با توجه به فرمول کوکران نمونه­ای معادل 300 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از طریق روش روایی ظاهری/ محتوایی و پایایی آن از دو روش آلفای کرونباخ (96 درصد) و روش دو نیم کردن (93 درصد) به تأیید رسید. تحلیل­های آماری نشان داد که در میان عناصر آمیخته بازاریابی، بیشترین شکاف عملکردی در سطح پایین و بالا و گستردگی در دامنه تاب­آوری به عنصر خدمت بازمی‌گردد. تحلیل­های دیگر نشان داد که مجموعه ورزشی تنها در مورد عنصر ترفیع توانسته است از ایجاد شکاف عملکردی سطح پایین جلوگیری کند؛ در حالی که در تمامی عناصر دیگر، این شکاف­ها در سطح عملکردی بالا و پایین مشاهده می­گردد. در میان گویه­های هر یک از عناصر آمیخته نیز مشخص گردید که سطح دسترسی به مدیریت عالی مجموعه با بیشترین شکاف عملکردی پایین و کم­ترین دامنه تاب­آوری و گویه مجهز بودن مکان باشگاه با بیشترین شکاف عملکردی بالا روبروست.}, keywords_fa = {آمیخته بازاریابی ورزشی,دامنه تاب‌آوری مشتریان,حداقل سطح خدمت قابل قبول,سطح خدمت ادراک‌شده,سطح خدمت مطلوب}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11016.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11016_84b8b4e2c8b430a6fb02ac579b7f5cab.pdf} } @article { author = {akbary yazdi, hossein and Nemamt zadeh, Sajjad}, title = {Determining the Strategic Marketing Position of Volleyball Federation}, journal = {Research in sport Management}, volume = {8}, number = {8}, pages = {-}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6043}, eissn = {2980-9932}, doi = {10.22054/qrsm.2019.11017}, abstract = {The present research aimed at determining the strategic marketing position of the volleyball federation of Islamic Republic of Iran. The present research is an applied study and falls into survey category. The data were collected using quesionnaire. The 5 M+F model was used to design the questionnaire for internal analysis of the organization, Porter’s value chain and PEST were used for external analysis and SWOT matrix was the tool used for analysis. The staff managers of the volleyball federation of Islamic Republic of Iran were used for data collection who were selected through non-random, purposive sampling. The data were analyzed using descriptive statistics (average, standard deviation) and Friedman non-parametric statistical test. Binomial test was used for meaningfulness of the questionnaire items. Research findings showed that the volleyball federation had 7 strengths, 7 weaknesses, 4 opportunities and 7 threats in its marketing sphere. Among the marketing strengths of the volleyball federation, the valuable and well-known brand of volleyball federation had higher importance. With regard to its weaknesses, the lower number of active human forces; with regard to the opportunities, flexibility and the power to make decisions regarding the costs’ method, and with regard to the threats, the presence of women and families in volleyball salons were of higher importance respectively. After the analysis, it was evident that volleyball federation marketing lied in a competitive position which must utilize competitive strategies.}, keywords = {SWOT analysis,Strategic planning,Marketing}, title_fa = {تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است که با استفاده از پرسشنامه، داده‌ها جمع‌آوری شدند. برای طراحی پرسشنامه برای تحلیل محیط داخلی سازمان از مدل 5 M+F استفاده شد و برای تحلیل محیط بیرونی از زنجیره ارزش پورتر و PEST استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل از ابزار ماتریس SWOT استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از مدیران ستادی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران استفاده شد که به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و به صورت هدف‌دار انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و از طریق آزمون آماری ناپارامتریک فریدمن رتبه‌بندی شدند و برای معنادار بودن گویه‌ها از آزمون دو جمله‌ایی استفاده گردید. یافته­های پژوهش نشان داد فدراسیون والیبال دارای 7 نقطه قوت، 7 نقطه ضعف، 4 فرصت و 7 تهدید در حوزه بازاریابی خود می­باشد. در بین نقاط قوت بازاریابی فدراسیون والیبال، برند با ارزش و شناخته‌شده‌ی فدراسیون والیبال در بخش ضعف گویه تعداد اندک نیروی انسانی فعال در بخش بازاریابی در بخش فرصت­ها گویه انعطاف‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری در مورد نحوه­ی هزینه کرد و در بخش تهدیدها گویه حضور بانوان و خانواده‌ها در سالن‌های والیبال بیشترین اهمیت را داشتند. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که بازاریابی فدراسیون والیبال در موقعیت رقابتی قرار دارد که باید از راهبردهای رقابتی استفاده کند.}, keywords_fa = {تحلیل سوات,برنامه‌ریزی راهبردی,بازاریابی}, url = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11017.html}, eprint = {https://qrsm.atu.ac.ir/article_11017_81240321eb20bb6eede3472f1ed57e81.pdf} }