محسن اسمعیلی؛ شمس الدین رضایی؛ طهماسب شیروانی؛ مصطفی افشاری
چکیده
امروزه دستیابی به منابع مالی و حمایتی یکی از دغدغه های اصلی هیئت های ورزشی می باشد که لازمه آنداشتن نگرش مناسب در حوزه بازاریابی است. هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل نگرش مدیرانهیئت های ورزشی به بازاریابی ورزشی به عنوان مقدمه ای جهت انجام فعالیت های عملیاتی بود. جامعهآماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه هیئتهای ورزشی استان مرکزی ...
بیشتر
امروزه دستیابی به منابع مالی و حمایتی یکی از دغدغه های اصلی هیئت های ورزشی می باشد که لازمه آنداشتن نگرش مناسب در حوزه بازاریابی است. هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل نگرش مدیرانهیئت های ورزشی به بازاریابی ورزشی به عنوان مقدمه ای جهت انجام فعالیت های عملیاتی بود. جامعهآماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه هیئتهای ورزشی استان مرکزی و مدیران و کارشناسان ادارهکل و ادارات شهرستان بوده است. تعداد نمونه به صورت کل شمار بود و 104 پرسشنامه محقق ساخته موردتحلیل قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی 47 سؤال بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ0/94 به دست آمد و روایی به وسیله اساتید دانشگاهی و کارشناسان تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده هااز آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کولموگراف اسمیرنف، تی تک گروهی، فریدمن، تحلیل عاملیو اسمارت اکتشافی و تأییدی و معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22پی ال اس استفاده شد. نتایج 8 عامل را مشخص نمود که بسته به ماهیت با نظر تیم تحقیق با عناوین سنجشعملکرد، قیمت گذاری، رقابت گرایی، داشتن برنامه و هدف، منابع انسانی، نگرش به بازار (محیط)،استراتژی بازاریابی، مشتری گرایی نام گذاری شد. نتایج نشان داد میانگین به دست آمده در تمامی عواملاز مناسب (GOF) بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج سنجش کلی مدل همچون شاخص نیکویی برازشبودن مدل ارائه شده حکایت داشت. به هیئت های ورزشی توصیه می شود توجه ویژه ای به عوامل مطرح درتحقیق داشته باشند.
فرشاد تجاری؛ الهام فرهاد فر؛ علی زارعی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 17-36
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشی در سه دوره از بازیهای المپیک تابستانی و زمستانی 1996 الی 2004 میباشد. نمونهها به روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدهاند. از مطالعه کتابخانهای استفاده شده و روش تحقیق از نوع گذشتهنگر، کاربردی و توصیفی است. نتایج تحقیق نشان داد که پخش تلویزیونی و خبررسانی، مجموع بینندگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشی در سه دوره از بازیهای المپیک تابستانی و زمستانی 1996 الی 2004 میباشد. نمونهها به روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدهاند. از مطالعه کتابخانهای استفاده شده و روش تحقیق از نوع گذشتهنگر، کاربردی و توصیفی است. نتایج تحقیق نشان داد که پخش تلویزیونی و خبررسانی، مجموع بینندگان تلویزیونی، میزان سود و درآمد بازاریابی وسهم هر یک از کمیتههای خانواده المپیک، برنامه فروش بلیط و برنامه مجوزدهی در المپیکهای زمستانی روند رو به رشد داشته است. حمایت مالی، تعداد حامیان مالی در المپیکهای زمستانی و برنامه فروش بلیط در المپیکهای تابستانی روند صعودی و سپس نزولی داشته است. برنامه مجوزدهی در المپیکهای تابستانی ابتدا سیر نزولی و سپس سیر صعودی داشته است. تعداد حامیان مالی در المپیکهای تابستانی روند نزولی داشته است. تعداد شرکا افزایش نامحسوسی داشته وسپس میزان آن ثابت مانده است. همچنین خبررسانی تلویزیونی سودمندترین شاخص بازاریابی در بازیهای المپیک بنظر میرسد. بنابراین سرمایهگذاری در فرصتهای تجاری بازیهای المپیک زمینه را برای توسعه آینده فراهم مینماید.