مهدی مرادی؛ محمود گودرزی؛ محمد سررشتهداری؛ اکبر جابری
دوره 1، شماره 3 ، مهر 1391، ، صفحه 19-34
چکیده
هدف از تحقیق، تعیین ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی روزنامهنگاران ورزشی میباشد. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا به صورت پیمایشی و روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی ایران، حجم نمونه آماری 120 نفر که به روش غیرتصادفی و هدفمند تعیین شد. از آمار توصیفی همچون میانگین، ...
بیشتر
هدف از تحقیق، تعیین ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی روزنامهنگاران ورزشی میباشد. روش تحقیق همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا به صورت پیمایشی و روش گردآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی ایران، حجم نمونه آماری 120 نفر که به روش غیرتصادفی و هدفمند تعیین شد. از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف معیار، فراوانی، % فراوانی و از آمار استنباطی همچون آزمونهای همبستگی پیرسون (r)، تحلیل واریانس (F) و آزمون (t) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. گروه مورد مطالعه از نظر میزان استرس و رضایت شغلی با دو گروه دیگر که دارای شغل مشابهی بودند مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل واریانس نشان داد بین گروهها از نظر رضایت از کار (008/0P<)، رضایت از مسئول (001/0P<) و رضایت از حقوق و مزایا (019/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین آزمون شفه تفاوت بین گروههای مورد نظر را مشخص نمود. بطور کلی به نظر میرسد که مسئولیت کاری روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی با توجه به حساسیت شغل آنها بالا باشد به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با جامعه ورزشی داشته و در انعکاس اخبار و اطلاعات باید حق انصاف را رعایت کنند تا به حیثیت و آبروی فردی خدشه وارد نشده و همچنین اصول اخلاقی عینیت و استقلال را نادیده نگیرند. همین امر روزنامهنگاران را در معرض تنیدگی و استرس قرار می دهد.
مهدی مرادی؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری؛ محمد رحیمی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف تحقیق بررسی وضعیت رسانههای ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفهها و ابعاد مختلف ورزش قهرمانی است.روش تحقیق توصیفی- مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان حوزه رسانه و ورزش کشور و همچنین ورزشکاران ملیپوش بود. نمونه آماری تحقیق شامل 150 نفر و ...
بیشتر
هدف تحقیق بررسی وضعیت رسانههای ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفهها و ابعاد مختلف ورزش قهرمانی است.روش تحقیق توصیفی- مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان حوزه رسانه و ورزش کشور و همچنین ورزشکاران ملیپوش بود. نمونه آماری تحقیق شامل 150 نفر و روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسترس) بود.پرسشنامهای توسط محقق در ابعاد مختلف ورزش قهرمانی تهیه و روایی آن توسط اساتید دانشگاه و متخصصان تأیید و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (88/0=α) تعیین شد. از آمار توصیفی جهت توصیف مشخصات فردی آزمودنیها و از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی دادهها و ویلکاکسون برای بررسی معناداری فرضیهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب نقش رسانههای ورزشی در توسعه مؤلفههای ورزش قهرمانی در سطح معناداری 05/0P= تفاوت وجود دارد و مقادیر بدستآمده از دیدگاه کارشناسان رسانهای 925/7-=Z، کارشناسان ورزشی 576/7-=Z و ورزشکاران 657/7-=Z بود. به نظر میرسد دلیل عمدۀ تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب از دیدگاه آزمودنیها، عدم جامعیت برنامههای رسانههای ورزشی و یا کمبود شناخت اهالی رسانه از ابعاد مختلف ورزش قهرمانی باشد.