محمد رحیمی؛ محمدرضا صوفی؛ مهدی شریعتی فیض آبادی
چکیده
هدف از این پژوهش ارتباط بین شاخص های جمعیتی – اقتصادی با میزان موفقیت ورزشکاران معلول کشورهای حاضر در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها علَی پس از وقوع بود. جامعه آماری تمام کشورهای شرکت کننده در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو (41 کشور) بود (که قبلا مورد مطالعه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارتباط بین شاخص های جمعیتی – اقتصادی با میزان موفقیت ورزشکاران معلول کشورهای حاضر در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها علَی پس از وقوع بود. جامعه آماری تمام کشورهای شرکت کننده در بازیهای پاراآسیایی 2010 گوانگجو (41 کشور) بود (که قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته است). نمونه آماری شامل کشورهای مدال آور (10 کشور) در این بازی ها بود. داده ها با مطالعه منابع لاتین و فارسی مختلف و همچنین وب سایت های معتبر بانک جهانی و کمیته پاراالمپیک آسیا به دست آمد. برای تعیین ارتباط میان متغیر پیش بین و مولفه های جمعیتی-اقتصادی (جمعیت ، اندازه تیم ، هزینه سلامت و تولید ناخالص داخلی) از آزمون تحلیل واریانس یک عامله (ANOVA ) استفاده شد.نتایج رگرسیون چندگانه نیز در نهایت نشان داد که از میان شاخص های جمعیتی – اقتصادی، اندازه تیم (R2=0.55 , P<0.0001). و جمعیت (R2=0.47, P<0.0001). قادر به پیش بینی معنی دار میزان موفقیت کشورهای حاضر در بازی های آسیایی 2010 گوانگجو بود.
مهدی مرادی؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری؛ محمد رحیمی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف تحقیق بررسی وضعیت رسانههای ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفهها و ابعاد مختلف ورزش قهرمانی است.روش تحقیق توصیفی- مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان حوزه رسانه و ورزش کشور و همچنین ورزشکاران ملیپوش بود. نمونه آماری تحقیق شامل 150 نفر و ...
بیشتر
هدف تحقیق بررسی وضعیت رسانههای ورزشی در توسعه و ترویج مؤلفهها و ابعاد مختلف ورزش قهرمانی است.روش تحقیق توصیفی- مقایسهای، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان حوزه رسانه و ورزش کشور و همچنین ورزشکاران ملیپوش بود. نمونه آماری تحقیق شامل 150 نفر و روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسترس) بود.پرسشنامهای توسط محقق در ابعاد مختلف ورزش قهرمانی تهیه و روایی آن توسط اساتید دانشگاه و متخصصان تأیید و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (88/0=α) تعیین شد. از آمار توصیفی جهت توصیف مشخصات فردی آزمودنیها و از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی دادهها و ویلکاکسون برای بررسی معناداری فرضیهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب نقش رسانههای ورزشی در توسعه مؤلفههای ورزش قهرمانی در سطح معناداری 05/0P= تفاوت وجود دارد و مقادیر بدستآمده از دیدگاه کارشناسان رسانهای 925/7-=Z، کارشناسان ورزشی 576/7-=Z و ورزشکاران 657/7-=Z بود. به نظر میرسد دلیل عمدۀ تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب از دیدگاه آزمودنیها، عدم جامعیت برنامههای رسانههای ورزشی و یا کمبود شناخت اهالی رسانه از ابعاد مختلف ورزش قهرمانی باشد.