فریبا عسکریان؛ افشار جعفری
چکیده
بررسی تأثیر صنعت نوین گردشگری ورزشی یکی از اقتصادیترین فعالیتها در فرایند رشد ملی است. تحقیق حاضر به منظور تعیین تأثیر اقتصادی گردشگری ورزشی مسابقات بینالمللی تور دوچرخهسواری آذربایجان انجام گرفت. این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی بوده و به شکل پیمایشی، انجام پذیرفت. جامعه و نمونۀ آماری تحقیق یکسان و شامل 6 تیم خارجی و 8 تیم داخلی ...
بیشتر
بررسی تأثیر صنعت نوین گردشگری ورزشی یکی از اقتصادیترین فعالیتها در فرایند رشد ملی است. تحقیق حاضر به منظور تعیین تأثیر اقتصادی گردشگری ورزشی مسابقات بینالمللی تور دوچرخهسواری آذربایجان انجام گرفت. این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی بوده و به شکل پیمایشی، انجام پذیرفت. جامعه و نمونۀ آماری تحقیق یکسان و شامل 6 تیم خارجی و 8 تیم داخلی شرکتکننده بود. دادهها با روشهای آمار توصیفی تنظیم و سپس با استفاده از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و تحلیل واریانس کروسکال والیس مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج حاکی است، بین درآمد گردشگر ورزشی حاصله و صنعت هتلداری، حمل و نقل و موادغذایی استان رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین گردشگر ورزشی حاصله و تعداد بازدیدکنندگان از اماکن دیدنی و خرید سوغاتی رابطۀ معناداری وجود دارد. سهم اثر صنعت هتلداری، حمل و نقل، مواد غذایی، بازدید از اماکن و خرید سوغاتی در درآمد گردشگری ورزشی حاصله به ترتیب 12/0 ،02/0 ،04/0 ،06/0 و 10/0 واحد بوده است. همچنین این مسابقات با ایجاد درآمدی معادل 2300 میلیون ریال، حدود 01/0 درصد موجب افزایش تولید ناخالص داخلی استان شده است، اما این افزایش معنادار نبود. برگزاری رقابت هر چند در سطح کوچک، میتواند اثرات قابل توجهی بر اقتصاد منطقه داشته باشد.
انیس منیعی؛ امین خطیبی؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
تجارت الکترونیک طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی بر قصد خرید مجدد آنان بود. روش تحقیق توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی و دادهها به شکل الکترونیکی جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد ایرانی است که طی سال 95-1394 حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی ...
بیشتر
تجارت الکترونیک طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی بر قصد خرید مجدد آنان بود. روش تحقیق توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی و دادهها به شکل الکترونیکی جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد ایرانی است که طی سال 95-1394 حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی محصولات ورزشی را داشتهاند که با استفاده از فرمول کوکران (برای جوامع نامشخص) تعداد 264 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایتمندی جئو و همکاران (2012 (و پرسشنامه قصد خرید مجدد سوفاپان (2013 (استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 9 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (78/0 =α برای پرسشنامه رضایتمندی و 86 /0 =α برای پرسشنامه قصد خرید) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی (درصد فراوانی، فراوانی) و در بخش آمار استنباطی از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد بین رضایتمندی مشتریان آنلاین محصولات ورزشی و تأثیرآن بر قصد خرید مجدد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، کیفیت اطلاعات و امنیت بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی مشتریان آنلاین دارند. بر اساس یافتههای تحقیق توصیه میشود عوامل مؤثر بر رضایتمندی و ایجاد تمایل به تکرار خرید در مشتریان به عنوان یک هدف استراتژیک برای فروشگاههای اینترنتی محصولات ورزشی مورد توجه قرار گیرد.
مهرداد محرم زاده؛ فرهاد فتحی؛ محمد سیوان نوری
چکیده
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین دلیلهای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران ...
بیشتر
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که دلیل حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین دلیلهای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، مقدار و بازگشت دوباره هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل آلمان از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2018) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه دلیل حضور و بازگشت دوباره بود که روایی آن مورد تأیید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تأیید شد. از آزمونهای دوجملهای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد دلیلهای حضور فقط با متغیر تمایل به بازگشت دوباره رابطه معناداری داشته و مؤلفههای دلیل قابلیت پیشبینی تمایل به بازگشت دوباره رابطه را دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه میتوان چنین استنباط نمود که هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تأکید و آن را تقویت نمایند میتوانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.
ناهید اتقیا؛ لیلا زکی زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی مدیریت فروش بلیت در رویدادهای بزرگ ورزشی کشورهای سراسر دنیا و ارائه یک الگو متناسب با شرایط ایران بود. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و به روش کیفی بوده است. جامعه آماری کلیه کشورهای سراسر دنیا بودند و نمونه آماری این پژوهش عبارت بودند از آمریکا، انگلستان، استرالیا، چین، کره جنوبی، فنلاند، کانادا، قطر، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی مدیریت فروش بلیت در رویدادهای بزرگ ورزشی کشورهای سراسر دنیا و ارائه یک الگو متناسب با شرایط ایران بود. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و به روش کیفی بوده است. جامعه آماری کلیه کشورهای سراسر دنیا بودند و نمونه آماری این پژوهش عبارت بودند از آمریکا، انگلستان، استرالیا، چین، کره جنوبی، فنلاند، کانادا، قطر، آلمان، ترکیه و ایران. ابزار پژوهش جهت گردآوری اطلاعات، مطالعه کتابخانهای، وبسایتهای رسمی کمیتههای ملی المپیک کشورهای تحت مطالعه، کمیته بینالمللی المپیک، برگه یادداشت و ثبت مشاهدات اسنادی معتبر بود. جهت جمعآوری اطلاعات و بررسی صحت و سقم آنها از کنترل چند جانبهای به روش ترکیبی گروه متمرکز و الگوبرداری تطبیقی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در کشورهای منتخب دنیا از شیوههای مختلفی جهت مدیریت، تهیه و توزیع بلیت استفاده شده است که هر یک از این روشها، نتایج و دستاوردهایی را به همراه داشتهاند نظیر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، کنترل و امنیت تماشاچیان، احترام به شأن تماشاچیان، امنیت رویداد، درآمدزایی و سایر مزایای مطرح شده. در نهایت با توجه به یافتههای پژوهش، الگویی متناسب با وضعیت موجود در ایران جهت ارتقا مدیریت فروش بلیت ارائه گردید.
سید مسلم علوی؛ محمد رضا کریمی علویجه؛ ابوالقاسم ابراهیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی دامنه تابآوری مشتری با تحلیلی بر شکاف انتظاراتی تا ادراکی از عناصر مختلف آمیخته بازاریابی در یک مجموعه ورزشی میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه مشتریان مجموعه ورزشی کوثر در شهر شیراز میباشند که از این میان با توجه به فرمول کوکران نمونهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی دامنه تابآوری مشتری با تحلیلی بر شکاف انتظاراتی تا ادراکی از عناصر مختلف آمیخته بازاریابی در یک مجموعه ورزشی میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه مشتریان مجموعه ورزشی کوثر در شهر شیراز میباشند که از این میان با توجه به فرمول کوکران نمونهای معادل 300 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از طریق روش روایی ظاهری/ محتوایی و پایایی آن از دو روش آلفای کرونباخ (96 درصد) و روش دو نیم کردن (93 درصد) به تأیید رسید. تحلیلهای آماری نشان داد که در میان عناصر آمیخته بازاریابی، بیشترین شکاف عملکردی در سطح پایین و بالا و گستردگی در دامنه تابآوری به عنصر خدمت بازمیگردد. تحلیلهای دیگر نشان داد که مجموعه ورزشی تنها در مورد عنصر ترفیع توانسته است از ایجاد شکاف عملکردی سطح پایین جلوگیری کند؛ در حالی که در تمامی عناصر دیگر، این شکافها در سطح عملکردی بالا و پایین مشاهده میگردد. در میان گویههای هر یک از عناصر آمیخته نیز مشخص گردید که سطح دسترسی به مدیریت عالی مجموعه با بیشترین شکاف عملکردی پایین و کمترین دامنه تابآوری و گویه مجهز بودن مکان باشگاه با بیشترین شکاف عملکردی بالا روبروست.
حسین اکبری یزدی؛ سجاد نعمت زاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است که با استفاده از پرسشنامه، دادهها جمعآوری شدند. برای طراحی پرسشنامه برای تحلیل محیط داخلی سازمان از مدل 5 M+F استفاده شد و برای تحلیل محیط بیرونی از زنجیره ارزش پورتر و PEST استفاده گردید و برای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است که با استفاده از پرسشنامه، دادهها جمعآوری شدند. برای طراحی پرسشنامه برای تحلیل محیط داخلی سازمان از مدل 5 M+F استفاده شد و برای تحلیل محیط بیرونی از زنجیره ارزش پورتر و PEST استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل از ابزار ماتریس SWOT استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها از مدیران ستادی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران استفاده شد که به روش نمونهگیری غیرتصادفی و به صورت هدفدار انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و از طریق آزمون آماری ناپارامتریک فریدمن رتبهبندی شدند و برای معنادار بودن گویهها از آزمون دو جملهایی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد فدراسیون والیبال دارای 7 نقطه قوت، 7 نقطه ضعف، 4 فرصت و 7 تهدید در حوزه بازاریابی خود میباشد. در بین نقاط قوت بازاریابی فدراسیون والیبال، برند با ارزش و شناختهشدهی فدراسیون والیبال در بخش ضعف گویه تعداد اندک نیروی انسانی فعال در بخش بازاریابی در بخش فرصتها گویه انعطافپذیری و قدرت تصمیمگیری در مورد نحوهی هزینه کرد و در بخش تهدیدها گویه حضور بانوان و خانوادهها در سالنهای والیبال بیشترین اهمیت را داشتند. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که بازاریابی فدراسیون والیبال در موقعیت رقابتی قرار دارد که باید از راهبردهای رقابتی استفاده کند.