نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه ازاد اسلامی خوراسگان، باشگاه پژوهشگران جوان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای (کنترل و پیوند سست و سخت) الگوی سایبرنتیک با خلاقیت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان بود. این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش همبستگی بود و جامعۀ آماری شامل 221 نفر از کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان در سال تحصیلی 1390 بود که از این تعداد، 132 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و به روش متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ الگوی سایبرنتیک که ضریب پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 88/0 و پرسشنامۀ خلاقیت سازمانی که ضریب پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 90/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها براساس آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) انجام شد. سطح معناداری داری در این تحقیق 05/0≥ p در نظر گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد؛ دراداره کل تربیت بدنی استان اصفهان بین دو مؤلفۀ کنترل و پیوندهای سست و سخت الگوی سایبرنتیک با خلاقیت رابطۀ معناداری وجود دارد. و با به کارگیری مؤلفۀ کنترل، پیوندهای سست و سخت در سازمان خلاقیت افراد سازمان نیز بیشتر میشود و کارکنان در اهداف سازمان مشارکت میکنند وانگیزۀ کارکنان برای اجرای فعالیت در سازمان بیشتر میشود.
کلیدواژهها
منابع فارسی
آراسته ح. ر. (1387). ضرورت به کارگیری شیوههای نوین رهبری در میان رئیسان دانشگاههای کشور. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارۀ 50، ص 17- 1.
امیرحسینی خ .(1384). خلاقیت و نوآوری مبانی، اصول، تکنیکها، تهران: انتشارات عارف کامل، چاپ دوم.
بذرافشان مقدم، م؛ صباغیان ز؛ آراسته ح. م؛ شعبانی ورکی ب. (1386). جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره دانشگاهها مورد: دانشگاه فردوسی مشهد. مجلۀمطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره ی 18، ص 32- 5.
بذرافشان مقدم، م.(1386). بررسی میزان کاربرد الگوی سایبرنتیک در مدیریت دانشگاهها مورد: دانشگاه فردوسی مشهد. رسالۀ دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
بذرافشان مقدم، م؛ نورشاهی، ن؛ پورشافعی، ه.(1384). نگرش رؤسای دانشگاهها به برنامهریزی دانشگاهی. فصلنامۀ مطالعات تربیتی و روانشناسی، شمارۀ 622، ص 124- 93.
بیر، ا. (2005). سایبرنتیک چیست؟ ترجمۀ: حمیدرضا جمالی مهمونـی و سعید اسدی .(1384). ماهنامـه تدبیر، سـال شانزدهم، 155 ص،53- 49.
بیرن بائوم،ر. (1382). دانشگاهها چگونه کار میکنند: سازمان علمی و رهبری آن از منظر سیبرنتیک. ترجمۀ: حمیدرضا آراسته. تهران: انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
حسینی م.(1389). عوامل مؤثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیئت علمی. مجلۀ راهبرد دانش. شمارۀ 1 . ص 6- 1.
خاکی، ع .(1384). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد.
سام خانیان، م.(1387). خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی مفاهیم، نظریهها، تکنیکها و سنجش. تهران: انتشارات فن و هنر.
فخریان، م .(1388). بررسی وضعیت خلاقیت در سازمان یادگیرنده. پایان نامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد ارومیه.
فرهنگی، ع. ا ؛ حسینی، ح. (1378). رهبری و مدیریت در دانشگاهها. مجله دانش مدیریت، شمارۀ 47، ص 38- 34.
منابع لاتین
Birnbaum. R.(1988). How’m I Doing? How College presidents assess their effectiveness. Paper presented at annual meeting of the American Educational 3esearch Assocation.
- R.(2004). The purpose of second- order Cybernetics. Journal Kybernetes. 33. 9 10. 1379- 1386.
Jalan, R. Cliner,D.(2008). Making Creativity Sport policy,woman and developing in the afice. V 14,222- 230
- E. (2002). Cybernetic formulation of some function of management types of simulation and Optimization approaches within the system dynamics method. Journal Kaszubska. 23. 1- 11.
- B. P. (2005). Confessions of a Cybernetic Epistemologist. Journal K Cybernetes. 34. 3 4. 373- 384.
Rowe. J. (2007). Cybernetics of culture. Journal Kybernetes. 36. 5 6. 596- 606
Rowe. J. (2010). The Cybernetics of Organizing: Management and Leadership. Journal Kybernetes. 39. 7. 1100- 1111.
- M. (2003). A Cybernetic Model to Enhance Organizational Intelligence. Systems Analysis Model Simul. 43. 1. 53- 65.
- B. (2009). The role of Sociocybernetics in understanding world futures. Journal Kybernetes. 38. 6. 863- 878.
- T. & Alexiou. K. (2007). Rethinking the cy Cybernetic basis of design: The concepts of control and Organization. Journal Kybernetes. 36. 9 10. 1570- 1589.